به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۲۰۸۶۳۸

کرونا ترمز تصادفات رانندگی را کشید

گروه جامعه: همه‌ساله با آغاز نوروز یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها در میان مسئولان دستگاه‌های مختلف، شمار جانباختگان حوادث رانندگی است، چرا که در این ایام با افزایش حجم سفرها، تصادفات رانندگی نیز افزایش می‌یابد. در سال ۹۹ اما نگرانی پیرامون کرونا، گوی سبقت را از تصادفات رانندگی گرفت.
کرونا ترمز تصادفات رانندگی را کشید
به گزارش ایسنا، سال‌هاست که از چند روز مانده به آغاز سال جدید موجی از سفر که عمدتا نیز با وسیله نقلیه شخصی صورت می‌گیرد، در کشور به راه می‌افتد و این وضعیت تا پایان یکی دو روز پس از پایان تعطیلات نوروزی نیز ادامه دارد. در این میان مدت‌هاست که روی دیگر افزایش سفر در ایام نوروز، افزایش تصادفات حوادث رانندگی است. همین موضوع نیز سبب شده تا پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاه‌ها نظیر اورژانس، هلال احمر، راهداری، آتش‌نشانی، امدادخودروها و ... طرحی ویژه را برای کاهش تصادفات و نیز امدادرسانی سریع به مصدومان تصادفات رانندگی به مرحله اجرا دربیاورند، طرحی که سالهاست به عنوان طرح نوروزی شناخته می‌شود و معمولا از ۲۵ اسفند ماه تا نیمه فروردین ماه را شامل می‌شود. برابر آمارهای موجود، بیشترین تراکم و حجم سفر در جاده‌های کشور در طول این بازه زمانی رخ داده و در عین حال بیشترین آمار کشته و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی نیز مربوط به همین روزها می‌شود، تا جایی که سازمان پزشکی قانونی همه ساله آمار جانباختگان و مصدومان طرح نوروزی را به شکل جداگانه‌ای اعلام می‌کند.براساس این آمار در طول اجرای طرح نوروزی ۹۸ که از نیمه‌های آن با سیل و آبگرفتگی نیز همراه شده بود، ۸۶۲ نفر جان خود را از دست دادند، این آمار در طرح نوروزی سال ۹۷، ۱۰۳۴ نفر، در طرح نوروزی سال ۹۶، ۸۷۴ نفر و در طرح نوروزی سال ۹۵ نیز ۹۶۴ نفر بوده است. 
همچنین آمارهایی که پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده، نشان می دهد که در طرح نوروزی سال‌های ۹۴، ۹۳، ۹۲، ۹۱، ۹۰ ، ۸۹ و ۸۸ نیز شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ترتیب  ۹۶۸ نفر، ۱۰۸۴ نفر،  ۱۲۲۷ نفر، ۱۱۴۱ نفر، ۱۳۲۲ نفر، ۱۳۹۱ نفر و ۱۳۶۸ نفر بوده است. آمارهایی که بررسی‌شان در طول یک‌دهه گذشته نشان می‌دهد که در طرح نوروزی سال ۹۸، کمترین تعداد جانباخته حوادث رانندگی با ۸۶۲ مورد فوتی را داشته ایم که البته در این خصوص از نقش سیل در کاهش سفرها نیز نباید غافل شد. 
کرونا، رقیب تصادفات در نوروز ۹۹
ثبت عدد ۸۶۲ مورد فوتی برای جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۹۸ در حالی بود که نگرانی‌های بسیاری به ویژه از سوی پلیس پیرامون شمار قربانیان حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال ۹۹ وجود داشت، چرا که تا حدود یک ماه قبل از فرارسیدن نوروز همه چیز در کشور برای آغاز سفرهای مردم فراهم بود و حتی افزایش قیمت بنزین هم چندان نتوانسته بود تعداد این سفرها را حداقل در پیش بینی‌ها کاهش دهد. در این میان اما مهمانی ناخوانده به نام کرونا همه معادلات را تغییر داد. با تایید رسمی ورود کرونا به کشور که با مرگ دو شهروند قمی همراه بود، کم‌کم توصیه‌ها به خانه‌نشینی و پرهیز از ترددهای غیرضروری شکل جدی‌تری به خود گرفت تا اینکه در نهایت در روزهای پایانی اولین هفته از سال ۹۹، طرح فاصله گذاری فیزیکی با جدیت تمام در کشور به مرحله اجرا درآمده و منجر به خلوتی و کاهش تردد در جاده‌های سراسر کشور شد. در این میان اما گرچه سفرهای نوروزی تقریبا متوقف شد و به تبع آن تصادفات رانندگی در کشور نیز کاهش یافت، اما امسال این کرونا بود که جای تصادفات در گرفتن جان شهروندان در ایام نوروز را به خود اختصاص داده بود و اعدادی که از تعداد قربانیان روزانه این ویروس در کشورمان منتشر شد، به عددی حدود روزانه بیش از دو برابر متوسط تعداد جانباختگان حوادث رانندگی در طرح‌های نوروزی سال‌های قبل رسید.در نوروز ۹۹، کرونا، ترمز حوادث و تصادفات رانندگی را کشید و گرچه باید حدود یک ماه تا اعلام قطعی آمار جانباختگان حوادث رانندگی در طول طرح نوروزی ۹۹ از سوی پزشکی قانونی صبر کرد، اما آنطور که سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت وگو با ایسنا گفته است: در حد فاصل ۲۵ اسفند ماه ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹، مجموع تصادفات رانندگی در کشور ۶۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. به گفته رحمانی، آمار جانباختگان در صحنه تصادفات نیز در مقایسه با مدت مشابه در طرح نوروزی ۹۸، کاهشی ۵۶ درصدی را نشان می دهد.