کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار تجریش؛ خوابگاه معتادان

17 فروردين 1399 ساعت 12:23

گروه جامعه: تعطیلی واحدهای صنفی تجریش و خلوتی بازار و خیابان های منتهی به تکیه تجریش جای مناسبی برای حضور این معتادان شده است. توقف پذیرش معتادان در مراکز نگهداری افراد بی خانمان یکی از علت های اصلی پراکنده بودن معتادان متجاهر در خیابان هاست؛ مصوبه ای که یک ماه پیش درکمیته درمان مقابله با مواد مخدر تصویب شد و قرار است اکنون دوباره پذیرش معتادان از سر گرفته شود.


شهرداری منطقه یک بعد از دریافت شکایت های مردمی مبنی بر حضور معتادان در بازار تجریش معتادان را جمع آوری کرد. اما باز هم اهالی این منطقه از حضور معتادان شکایت دارند. «سید مهدی یاهو» از اهالی تجریش می گوید:«در ایام نوروز چند بار برای کار ضروری مجبور به ترک خانه شدم و هر بار گروه های چند نفره از معتادان را کنار مسجد بازار و در مسیر منتهی به بازار قائم و بعثت دیدم. چند روز پیش ساعت حدود 16 از این مسیر رد شدم . چند نفر که بین آنها زن هم بود خیلی راحت در حال مصرف مواد مخدر بودند. جلوتر که رفتم تعداد بیشتری در گروه های چند نفره نشسته بودند. به دلیل تعطیلی مغازه ها ، این مسیر خلوت  شده و اکنون با حضور معتادان امنیت ندارد.»
خطر آتش سوزی برای تکیه
«محمد باقر سامعی» از متولیان تکیه تجریش که از حضور معتادان حسابی شاکی است می گوید:«بوی تعفن بازار را گرفته. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، معتادان زیر پل تجریش و در جاهای دور از چشم اهالی و رهگذران مخفی می شدند و مواد مصرف می کردند. اما اکنون تعداد آنها روز به روز بیشتر می شود و در گوشه و کنار بازار، اطراف امامزاده صالح(ع) و اطراف تکیه پراکنده اند و به راحتی مواد مصرف می کنند. بعدازظهر و شب ها هم برای فرار از سرما آتش روشن می کنند. با توجه به تعطیلی مغازه ها،کسبه تجریش نگران گسترده شدن آتش به سمت مغازه ها یا تکیه هستند. گاهی که برای سرکشی  مغازه ها می رویم بوی تعفن کوچه ها را برداشته است. شب تا صبح آنجا هستند. از آنجایی که به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند کوچه های تجریش را آلوده می کنند. اطراف آنها، سرنگ و زباله هم به وفور دیده می شود.  چند بار با شهرداری منطقه یک موضوع را در میان گذاشته ایم. آنها هم برای جمع آوری آنها اقدام کرده اند. اما معتادان بعد از رفتن مأموران، دوباره به سمت بازار و کوچه های اطراف تجریش می آیند.»
جمع آوری معتادان نیازمند عزم همه نهادهای مسئول
همزمان با تعطیلی بازار و حضور پررنگ معتادان در محله های شمال شهر، شهرداری منطقه یک در چند نوبت معتادان را جمع آوری کرده است. «مجید صالحی» مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک در این باره می گوید:« با توجه به تعطیلی بازار تجریش و  خلوتی خیابان ها، گشت های مستمر ساماندهی کارتن خواب ها توسط شهرداری ناحیه 7 و با همکاری اداره آسیب های اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و گشت اورژانس اجتماعی شهرداری تهران در محله های حکمت، چیذر، دزاشیب و بازار تجریش در حال انجام است. گرمخانه منطقه یک در ازگل همچنان فعالیت دارد و پذیرای افراد کارتن خواب است.» او می افزاید: «در میان افرادی که اکنون در بازار تجریش و برخی محله های منطقه یک پراکنده شده اند معتادان متجاهر نیز مشاهده می شوند. شهرداری برحسب وظیفه و برای پاسخگویی به درخواست شهروندان در چند نوبت آنها را جمع آوری کرده است.  اما برخورد و جمع آوری معتادان متجاهر نیازمند عزم همه نهادهای مسئول و مرتبط از نیروی انتظامی، بهزیستی و... هستیم.»
معتادان متجاهر جمع آوری می شوند
حضور معتادان در خیابان ها و رعایت نکردن موازین بهداشتی، احتمال شیوع ویروس مرگبار کرونا را بیشتر می کند و این موضوع نگرانی هایی را به دنبال داشته است. یکی از علت های اصلی پراکنده بودن معتادان متجاهر در خیابان ها، مصوبه یک ماه پیش کمیته درمان مقابله با مواد مخدر ( زیر نظرکمیته درمان وزارت بهداشت)  مبنی بر توقف پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد بود. اکنون «محسن بندپی» استاندار تهران خبر داده است که در ستاد مبارزه با کرونای استان تهران پیشنهاد پذیرش مجدد این معتادان در مراکز نگهداری مطرح شده و نیروی انتظامی پس از تصویب این مصوبه موظف است هر جا این معتادان را مشاهده کرد آنها را جمع آوری کند و به مراکز ترک اعتیاد انتقال دهد. پس از تصویب این مصوبه و ابلاغ به نیروی انتظامی باید دید در روزهای آینده باز هم شاهد حضور این معتادان در خیابان ها خواهیم بود یا خیر.


کد مطلب: 208709

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/208709/بازار-تجریش-خوابگاه-معتادان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir