به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۰۸۸۶۵

«کرونا» تعارف ندارد!

گروه جامعه: کشور ایران از لحاظ قربانیان ویروس کرونا رتبه ششم و از نظر میزان ابتلا رتبه هفتم را در جهان دارد در حالی که بسیاری نه تنها آن را جدی نگرفته اند بلکه اهمیتی به توصیه ها و هشدارها نمی دهند، البته این افراد لزوما مردم عادی نیستند و صدالبته برای اقدامات خود نیز توجیهاتی دارند.
«کرونا» تعارف ندارد!
به گزارش ایسنا، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از خطر خیز مجدد بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد و گفت: در موارد ابتلا تا روز گذشته رتبه هفتم را داشتیم و از نظر تعداد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، رتبه ۲۹ در دنیا را داریم، البته، در زمینه مرگ و میر ششمین کشور دنیا هستیم.این در حالی هست که صبح ها مردم از خانه بیرون می آیند، به خیابان و اداره و مغازه و بانک می روند و حتی یک ماسک به صورت نمی زنند در حالی که بهداشت جهانی برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه کرده حتما از ماسک‌ استفاده کرده و نکات بهداشتی را کنند.برخی مردم در تعطیلات نوروز با وجود تمام هشدارها و توصیه ها و گفتن ها و نگفتن ها بار سفر بسته و گلگشت خود را انجام دادند، حالا این خیل مسافران احتمالا ناقل و آلوده به شهر خود برگشته و به عنوان کارمند یا ارباب رجوع به ادارات مراجعه می کنند. حتی برخی ادارات و مراکز خدماتی شاهد حضور افرادی هستند که پزشک برای آنان نسخه قرنطینه خانگی به علت مشکوک بودن به کرونا تجویز کرده است. 
هیچ نقطه‌ای در جهان عاری از کرونا نیست
در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت هیچ نقطه‌ای در جهان عاری از کرونا نیست. طبق آخرین آمارهای اعلامی، تا ظهر روز گذشته (یکشنبه ۱۷ فروردین ماه) ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر در کشورمان مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند که ۲۲۰۱۱ تن از آنها بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند و متاسفانه ۳۶۰۳ تن جان خود را از دست داده‌اند.
طبق آمار کرونا در ۲۰۶ کشور جهان شیوع یافته و حدود ۶۵ هزار قربانی داشته است، پس باید بیشتر از هر زمان دیگری نکات بهداشتی لازم را رعایت کرده و قائل به فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی باشیم.
مردم فکر نکنند همه چیز تمام شده!
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص روند ابتلا در ایران، گفته روند یکنواختی در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت شده هم شکننده است. اگر کوچکترین اتفاقی در فاصله گذاری اجتماعی بیفتد و موضوع ساده گرفته شود، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه باید هشدارها جدی گرفته شود؛ و مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه چیز تمام شده است.البته با وجود همه این اقدامات و هرچند که در برخی استان‌ها، به ویژه استان‌هایی که در ابتدای همه گیری، کانون شیوع کرونا محسوب می‌شدند، روند ابتلا کاهشی شده، اما همچنان استان "سفید" به لحاظ ابتلا به کرونا نداریم و برخی استان‌ها هم در وضعیت زرد و نارنجی و حتی برخی از جمله آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی در وضعیت قرمز هستند که روند صعودی ابتلا در آن‌ها ادامه دارد.
احتمال بازگشت موج ویروس کرونا 
 وزارت بهداشت از احتمال بازگشت موج ویروس کرونا در صورت عادی شدن روال سخن به میان آورده و دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزیر بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح ملی مبارزه با بیماری کرونا در کشور گفته: روند کاهشی نه در کشور ما و نه در هر کشور دیگری به معنای صفر شدن و از بین رفتن ویروس نیست. همانطور که بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند، ‌متاسفانه باید تا اطلاع ثانوی که واکسن یا داروی ویروس ایجاد شود، به زندگی با این ویروس عادت کنیم و استراتژی‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را تا حد مقدور رعایت کنیم. خیلی از مردم ما و کشورهای دیگر شستن دست را رعایت نمی‌کردند در حالی که ضمن رعایت این موارد ارتباطات اجتماعی باید کنترل شود.
هرچه به تجمع چند نفر ختم می شود را فراموش کنید
همه اینها نشان می دهد که در شرایط حاد کنونی که بسیاری از موارد مطرح شده هشدارگونه است، با توجه به احتمال لحظه ای حمله ویروس باید عملکرد دفاعی داشته باشیم. فعلا عبور و مرور ماشین ها، ارتباطات، سفرها و رفت و آمد ها و خرید و هرچه که به تجمع چند نفر ختم می شود را فراموش کنیم تا سلامت بمانیم و خاموشی کرونا را با چشمان خود نظاره گر باشیم.