به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۰۸۸۹

مک کین: اوباما از مرکل عذرخواهی کند

گروه بين​الملل:​ مک کین خواستار استعفا یا اخراج رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا و عذرخواهی اوباما از مرکل شد.
مک کین: اوباما از مرکل عذرخواهی کند
به نوشته روزنامه گاردین، سناتور جان مک کین، جمهوری‌خواه گفت که کیث الکساندر، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا باید مسئولیت افشا شدن هزاران سند و مدرک محرمانه از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق این آژانس را بپذیرد. مک کین در مصاحبه خود با مجله اشپیگل افزود: ما هم اکنون کارمند سابق آژانس را داریم و نه دولت را که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته و آنها را افشا کرده است که بسیاری از اطلاعات فاش شده، ویرانگر وجهه آمریکا و روابط ما با برخی از بهترین دوستانمان شده است؛ چرا اسنودن به این اطلاعات دسترسی یافته است؟ و ما چه کاری برای نظارت بر افرادی که به این اطلاعات دسترسی دارند، انجام می‌دهیم؟ این اقدام نامتعارف و وحشتناک است و کسی باید مسئولیت آن را بپذیرد.

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، آژانس امنیت ملی و کمیته اطلاعاتی کنگره مسئول به اشتراک درآمدن این اطلاعات محرمانه هستند. مک کین در پاسخ به این سوال که آیا الکساندر باید برکنار شود یا خیر گفت: البته که باید این اتفاق بیفتد، او باید اخراج شود. ما نمی‌توانیم بیش از این چنین فردی را در واشنگتن نگه داریم و مسئولیت به او بدهیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا خارج از کنترل شده‌اند یا نه، افزود: نظارت کافی کنگره بر آنها وجود ندارد و بنابراین، به صورت کامل به طرز مایوس‌کننده‌ای شاهد به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات هستیم که هرگز نباید در اختیار کسی گذاشته شوند. برای چندین سال، ما نظارت دقیق و کاملی بر اطلاعات محرمانه داشتیم و تنها اطلاعاتی که ضرورت به اشتراک‌گذاری داشتند، افشا می‌شدند.

سناتور مک کین در ادامه به مجله اشپیگل درباره گزارش‌های اخیر از شنود مکالمات تلفنی ‌آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط این آژانس گفت: این قابل درک است که اوباما اطلاعاتی در این باره نداشته اما باید مطلع می‌شده است. اوباما با دانستن این مساله که مرکل از این اقدام چقدر عصبانی است باید از او عذرخواهی کند. من در زندگی خودم چندین بار چنین کاری را انجام داده‌ام. مک کین در پاسخ به این سوال که آیا پس از افشای شنود مکالمات تلفنی مرکل آمریکا همچنان دوست واقعی آلمان است، گفت: دوستان از دوستان جاسوسی می‌کنند. ما همگی آن را می‌دانیم اما محدودیت‌هایی وجود داشته است.

وی درباره مساله مطرح شده اخیر درباره اعطای پناهندگی به اسنودن از سوی آلمان گفت: من معتقدم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. آلمان و آمریکا دوستان بسیار خوبی هستیم. سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی همچنین درباره بازگشت اسنودن به آمریکا نیز گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای مدت نامحدودی به اسنودن که هم‌اکنون در این کشور یک سال پناهندگی دارد، بار دیگر پناهندگی می‌دهد. روس‌ها می‌دانند که اگر این مقاطعه‌کار 30 ساله را به آمریکا بازگردانند، عبرتی می‌شود برای سایرین که ممکن است پناهنده شوند. مطمئنم که اسنودن هر آنچه را که ممکن است بداند، به روس‌ها گفته است.
مرجع : ايسنا