کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گران شدن کرایه تاکسی بلاتکلیف باقی ماند

18 فروردين 1399 ساعت 13:56

گروه جامعه: اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در اسفند سال گذشته موافقت کردند اما شنیده شده دولت خواستار اصلاحاتی در این زمینه شده و هنوز تکلیف افزایش نرخ مشخص نیست.


به گزارش فارس،  در روزهای پایانی سال ۹۸ اعضای شورای شهر افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی را برای سال ۹۸ در دستور کار قرار داده و تصویب کرده است و قرار شد که این افزایش ۱۱ درصدی تا پایان سال اجرا شود و دلیل این تصمیم هم افزایش بهای سوخت اعلام شد. علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در این باره گفت: به دلیل افزایش نرخ سوخت این تصمیم صورت گرفته شد. در مصوبه سال ۹۸ افزایش نرخ کرایه تاکسی منوط به افزایش نرخ انرژی بود و با توجه به افزایش نرخ بنزین، نرخ کرایه تاکسی هم باید افزایش می‌یافت اما این  امر صورت نگرفت تا اینکه در روزهای پایانی سال این مصوبه را به شورا آوردیم و البته دولت اجازه این کار را داده است.قنادان معتقد بود که در حق رانندگان تاکسی اجحاف شده و آنها در این مدت ۵۰ درصد افزایش نرخ را از جیب خودشان پرداخت کرده‌اند و ما باید به این قشر از جامعه کمک کنیم. در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۵ رأی موافق این لایحه را به تصویب رساندند.بعد از تصویب اعضای شورای شهر بلافاصله فرمانداری تهران واکنش نشان داد و هر گونه افزایش را غیرقانونی دانست و تأکید کرد که هیچ افزایش کرایه تا پایان سال جاری نخواهیم داشت و شورای شهر باید در این باره تأییدیه فرمانداری را اخذ کند و حتماً با این افزایش نرخ موافقت نمی‌شود. 
سال به اتمام رسید، نرخ کرایه تاکسی افزایش نیافت
علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: در ۹ روز پایانی سال نرخ کرایه تاکسی افزایش نیافت اما از مهلت زمانی که لایحه را به فرمانداری ارسال کرده‌ایم مهلت قانونی به اتمام رسیده و آنها هم با مصوبه افزایش ۱۱ درصدی مخالفت نکرده‌اند.
برچسب های افزایش ۱۱ درصدی را آماده کرده ایم
وی ادامه داد: برای افزایش ۱۱ درصد برچسب‌هایی را آماده کرده‌ایم و اجرایی می‌شود. در آبان ۹۸، نرخ بنزین در تهران افزایش پیدا کرد و مسؤولین تأکید کردند که قیمت تاکسی و حمل‌ونقل عمومی به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند اما اعضای شورای شهر دوفوریت افزایش نرخ کرایه تاکسی را در روزهای پایانی ۹۸ برای همان سال تصویب کردند. این در حالی است که اعضای شورا در روزهای ابتدایی اسفند لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و بلیط مترو را برای سال ۹۹ تصویب کرده و نرخ کرایه تاکسی تا سقف ۲۵ درصد افزایش یافت.البته گفته می‌شود که فرمانداری در خصوص این ۲۵ درصد صحبت‌هایی داشته و لایحه را به شورا برگشت داده است تا اصلاحاتی انجام شود.
هنوز تکلیف افزایش نرخ ۲۵ درصدی کرایه تاکسی مشخص نیست
علیرضا قنادان  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره  امروز گفت: هنوز تکلیف افزایش نرخ ۲۵ درصدی کرایه تاکسی مشخص نیست و در بلاتکلیفی است. با وجود اینکه اعضای شورا ۱۱ درصد به نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸ اضافه کردند و اگر ۲۵ درصد هم در سال جاری به نرخ‌ها اضافه شود در واقع نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۹، ۳۶ درصد افزایش می‌یابد.با توجه به ورود ویروس کرونا در کشور بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شد، یکی از کسب و کارها که در این زمینه دچار مشکلات فراوانی شده است رانندگان تاکسی بوده است که  هر ساله  در روزهای پایانی سال درآمد خوبی کسب می‌کردند اما امسال به دلیل شیوع این بیماری میزان استفاده مردم از تاکسی به شدت کاهش یافت. برخی از رانندگان تاکسی به خبرنگار ما گفتند که حتی نمی‌توانند از پس مخارج روزانه خود بربیایند و قسط‌های خود را پرداخت نکرده‌اند و با وجود اینکه شب عید است نتوانسته‌اند مایحتاج اولیه را فراهم کنند.مسؤولین دولتی وعده بسته حمایتی برای این قشر از جامعه داده‌اند و قرار شد کارت‌های اعتباری یک میلیونی تا ۲ میلیونی به این افراد داده شود و بعد از مدتی به صورت اقساطی از آنها پول را دریافت کنند اما این وعده برای شب عید محقق نشد. 
مصوبه در ۵ فروردین ابلاغ شد
علیرضا قنادان  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: در پنجم فروردین سال جاری تازه مصوبه ابلاغ شد و قرار است این مصوبه به بانک رود و تسهیلات موردنظر فراهم شود. 
وزیرکشور نامه زد 
وی با تأکید بر اینکه ما از قبل لیست رانندگان تاکسی تهران را داده بودیم،‌گفت: قرار بود از قبل از عید این امر صورت گیرد حتی مباحثی هم مطرح و رسانه‌ای شد. ما لیست ۸۰ هزار راننده را به وزارت کشور ارسال کردیم ولی این امر رخ نداد اما گفته‌اند که قرار است تأمین اعتبار شود و حتی ما با دوستان در وزارت کشور هم صحبت کردیم مثل اینکه نامه‌ای با امضای وزیر کشور زده شده است و قرار است کارت‌های یک میلیونی به افراد تک‌نفره و کارت‌های ۲ میلیونی به خانواده‌های چند نفره داده شود.اعضای شورای شهر تهران معتقدند که باید به این قشر از جامعه توجه شود و حتی مدیران شهری برای رانندگان تاکسی ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش هم تهیه کرده‌اند و بین آنها توزیع شد.محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر در این باره گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و موضوع کرونا ما از کمک دولت به قشر تاکسیران‌ها استقبال می‌کنیم چرا که این افراد در مضیقه و سختی هستند و باید حتماً به آنها کمک‌هایی صورت بگیرد البته ما شرایط دولت را هم می‌دانیم و با وجود مسائل تحریم آنها هم مشکلاتی دارند.وی تأکید کرد: دولت قرار است به این افراد بسته‌های حمایتی ارائه کند تا بتواند بخشی از آسیب‌هایی را که دیده‌اند را جبران کند. ما هم در شهرداری مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در اختیار آنها قرار داده‌ایم. مدیریت شهری برای مبارزه با ویروس کرونا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که البته گفته می‌شود این بودجه برآورد اولیه است و قطعاً هزینه‌ها بالاتر می‌رود. 

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران امروز  در این باره گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، ما در خصوص ضدعفونی کردن مترو، اتوبوس و تاکسی اقداماتی انجام داده‌ایم. مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و روزانه ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ضدعفونی می‌شود و برای تاکسیران‌ها نیز شرایطی در نظر گرفته‌ایم. وی در خصوص بسته‌های حمایتی دولت به تاکسیرانان گفت: هنوز این امر محقق نشده است. اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بعد از تعطیلات نوروز خبر دادند که لیست ۴۰۰ هزار نفر از رانندگان تاکسی را برای دریافت تسهیلات به وزارت رفاه ارسال کرده‌اند. مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: حمایت‌هایی با توجه به شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهیم. هیأت دولت مصوباتی در این باره ابلاغ کرده است و فرایند اجرایی آن پیگیری می‌شود. به گفته ضامنی، لیست ۴۰۰ هزار نفر از رانندگان تاکسی سراسر کشور به وزارت رفاه برای ارائه تسهیلات ارسال شده است و رانندگان یک تا ۲ میلیون تومان بر اساس تعداد خانوار تسهیلات دریافت کرده و بازپرداخت آن در مدت زمان طولانی است.
بیمه بیکاری از تامین اجتماعی
وی ادامه داد: تعدادی از رانندگان تاکسی هم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که با مذاکرات صورت گرفته باید بیمه بیکاری دریافت کنند که البته این موضوع هم در حال پیگیری است.بر اساس این گزارش، قرار بود بسته‌های حمایتی دولت به رانندگان تاکسی در روزهای پایانی سال پرداخت شود اما این وعده محقق نشد و تازه بعد از پایان تعطیلات نوروز لیست به وزارت تعاون ارسال شده است حال معلوم نیست چه زمان این تسهیلات یک تا ۲ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی داده شود. از سوی دیگر هنوز وضعیت افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی که هر ساله در اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود مشخص نیست. 


کد مطلب: 208963

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/208963/گران-شدن-کرایه-تاکسی-بلاتکلیف-باقی-ماند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir