به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۰۹۰۸۷

آثار سفرهای نوروزی در حال بروز است

گروه جامعه: در چهل و هشتمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۰۵۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۷۳۹ نفر فوت شده و ۲۴۲۳۶ نفر بهبود یافته‌اند.
آثار سفرهای نوروزی در حال بروز است
به گزارش ایلنا، پس از جلسه روز گذشته ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا، حسن روحانی از پرداخت وام 1تا 2 میلیون تومانی به 4 میلیون خانوار کم درآمد خبر داد. همچنین محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) در پایان همین جلسه اعلام کرد: مصوب شد تعطیلی مدارس تا دو هفته آینده نیز استمرار داشته باشد و پس از این مدت متناسب با وضعیت جامعه، درباره نحوه ادامه سال تحصیلی تصمیم‌گیری خواهد شد.سعید نمکی (وزیر بهداشت) نیز در نامه‌ای به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار تاکید و راهنماهای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ را ابلاغ و اجرای آن را خواستار شد.
سردار محمدرضا مقیمی (رییس پلیس امنیت اقتصادی) نیز با اعلام آمار کشفیات قرارگاه مبارزه با قاچاق و احتکار کالاهای بهداشتی گفت: برخی از انبارهای اقلام بهداشتی که رصد کردیم، متعلق به نهادها و سازمان‌های متولی امور بودند و پلیس در توزیع سریعتر این اقلام بهداشتی کمک کرده است. 
شناسایی 18 شایعه‌پرداز
پلیس کرمانشاه از شناسایی 18 شایعه‌پرداز در حوزه کرونا خبر داد و گفت: دستگیری این افراد به دنبال رصد دقیق فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا انجام گرفته است.سردارعلی اکبر جاویدان اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، کارشناسان پلیس فتا به صورت دقیق و شبانه‌روزی اخبار منتشر شده در خصوص این بیماری که در فضای مجازی تولید و بازنشر می‌شد را زیر نظر داشت. در همین راستا 18 نفر از افراد شایعه‌پرداز که اقدام به انتشار و بازنشر مطالب کذب که عموما امنیت روانی جامعه را دچار چالش می‌کردند، شناسایی و پس از احضار به پلیس فتا تذکرات لازم را دریافت کردند.
محموله پزشکی ۲ میلیون دلاری کره جنوبی در راه است
سفارت جمهوری کره در تهران در حساب توئیتری خود نوشت:«با آرزوی ریشه‌کن شدن بیماری کرونا و رسیدن روزهای بهتر، جمهوری کره قصد دارد محموله پزشکی به ارزش دو میلیون دلار را از طرف مردم کره به جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید. تا به حال اقلام به ارزش ٢٠٠ هزار دلار تحویل داده شده‌اند که شامل دستگاه PCR و پمپ ضد‌عفونی‌کننده می‌باشد.»
نباید سلامتی مردم را تحت‌الشعاع روابط‌مان با چین قرار دهیم
آثار سفرهای نوروزی، کم‌کم در شهرستان‌ها نمایان می‌شود
قربانیان روزانه کرونا ۳ برابر تلفات جاده‌ای است
شهروز برزگر کلشانی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)  در خصوص اظهارات روزهای اخیر مسئولان درباره استناد به داده‌های چین درباره ویروس کرونا گفت: نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار داد، این است که مایه گذاشتن از جان مردم برای تقویت روابط با چین اشتباه محض است و اگر منشأ این ویروس معلوم باشد که از چین بوده و ورود آن تعمدی بوده است؛ این موضوع غیرقابل گذشت است و تفاوتی با قتل عمد ندارد که این موضوع در شرع و‌ قانون مشخص شده که در صورتی که این ویروس عمداً وارد کشور شده باشد، تفاوتی با قتل عمد ندارد.وی افزود: امکان این وجود داشت که ما روابطمان با چین را محدود کنیم و پروازها را کنسل کنیم و همان کاری که خود چین با ووهان کرد را می‌توانستیم انجام دهیم. ما راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از ورود این ویروس داشتیم اما انجام ندادیم و امروز طبق آمار رسمی شاهد ابتلای روزانه دو تا سه هزار نفر در کشور هستیم؛ همچنین این ویروس روزانه حدود ۱۵۰ نفر قربانی می‌گیرد؛ یعنی قربانیان این ویروس دقیقاً سه برابر تلفات جاده‌ای است.برزگر بیان کرد: چنین دیدگاهی که بخواهیم سلامتی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهیم که روابط ما با چین به خطر نیافتد، عملکرد نادرست و غیرقابل گذشت است. حفظ سلامتی، بهداشت و جان مردم از وظایف ذاتی دولت و جمهوری اسلامی ایران است.نماینده سلماس در خصوص وضعیت استان آذربایجان غربی نیز گفت: آمار مبتلایان استان آذربایجان غربی روند صعودی دارد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. به نظر می‌رسد آثار سفرهای نوروزی، کم کم در شهرستان‌ها نمایان می‌شود.
وی در پایان درباره نتیجه تست کرونای خود، گفت: من تست داده‌ام اما هنوز نتیجه آن به ما اعلام نشده است.
جزئیات طرح غربالگری کرونا در پایتخت
غربالگری ضعیف انجام شده است
ابتلای ۲۰۰ نفر به کرونا در شهرداری
«رضا کرمی محمدی» جانشین شهردار تهران در ستاد مقابله با کرونا در خصوص طرح غربالگری پایتخت‌نشینان گفت: این یک اقدام کلیدی است که دکتر زالی پیگیر آن است، چراکه همه کشورهایی که در کنترل کرونا موفق شدند، مساله غربالگری را در دستور کار خود قرار دادند. وزارت بهداشت نیز این کار را در دستور کار خود قرار داده است و در کل کشور در حال اجرا است، اما در تهران این اقدام ضعیف انجام شده است و نتوانستند آنگونه که باید و شاید اطلاعات افراد و محلات را پیدا کنند.او ادامه داد: طی مذاکراتی که با ما داشتند درخواست کمک کردند، چراکه سازمانی که بیشترین دسترسی به اطلاعات شهروندان را در بلوک‌های مختلف دارد. قرار بر این شد کمک کنیم تا اطلاعات مردم تهران جمع‌آوری شود، چراکه این احتمال می‌رود تعداد بیماران بالاتر برود، در نتیجه این اطلاعات برای گرفتن تصمیمات بعدی ستاد ملی بسیار موثر است.کرمی محمدی در ادامه تصریح کرد: اکنون بحث تبادل اطلاعات و کمک به غربالگری در دستور کار است. اطلاعاتی که از شهروندان در هر محله‌ای داریم را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار می‌دهیم، همچنین مکانی که برای غربالگری نیاز است را در اختیار می‌گذاریم و اطلاعات آنها نیز برای ما موثر است و یک اقدام مشترک چندجانبه اجرایی می‌شود.  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص جزئیات این طرح گفت: جزئیات این طرح طی جلسه‌ای که با دکتر زالی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود، مشخص و انشالله تا انتهای هفته اجرائی می‌شود.

او ادامه داد: این اقدام کمک به وزارت بهداشت برای غربالگری و پیدا کردن بیماران است. بیماران ما چند دسته هستند و آن فردی که از سوی وزرات بهداشت در هر محله‌ای مدیریت کار را برعهده دارد، تشخیص می‌دهد که بیمار نیازمند تست است و آن فرد را به آزمایشگاه‌هایی که مشخص کرده‌اند، ارجاع می‌دهد یا اگر نیازمند بستری باشد، به بیمارستان های تعیین شده معرفی می‌کنند. کرمی محمدی تصریح کرد: همچنین برای کسانی که بیمار بودند و پس از ترخیص به خانه بازگشته‌اند، سازوکاری تعریف شده است که اقلام و ارزاق آنها در اختیارشان قرار گیرد تا مجبور به بیرون آمدن از خانه نشوند. جانشین شهردار تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه از چه  آمبولانس‌هایی برای حمل متوفیان مبتلا به کرونا استفاده می‌شود، گفت: از ابتدای شیوع کرونا و فوت اولین افراد تعدادی آمبولانس مشخص به این امر اختصاص داده شد. رانندگان این آمبولانس‌ها مجهز به گان و وسائل بهداشتی هستند و آمبولانس‌ها نیز پس از هربار جابجایی ضدعفونی می‌شوند. کرمی محمدی همچنین در خصوص تعداد افرادی که در شهرداری تهران به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ما از همه سازمان‌ها درخواست کردیم که آمار افراد مبتلا به کرونا را اعلام کنند. آماری که تا چند روز پیش تعدادی از سازمان‌ها ارائه دادند در حدود ۷۵ مبتلا بود و بسیاری از سازمان‌ها هنوز اطلاعات را ارسال نکردند و ضمن اینکه این آمار هر روز فرق می‌کند. تعدادی از سازمان‌ها افراد را معرفی کرده‌اند و در مجموع شاید در حدود ۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا هستند، اما با توجه به اینکه تعدادی از سازمان‌ها اطلاعات را به ما نداده‌اند در نتیجه آمار دقیق نیست. مدیران سازمان‌ها باید این اطلاعات را احصا و به ما گزارش کامل دهند تا پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم. او در پاسخ به این سوال که آیا بیشترین آمار ابتلا به کرونا در شهرداری تهران مربوط به بخش حمل و نقل عمومی و کادر درمانی مشغول به کار در شهرداری  است؟ گفت: بله، اطلاعات افراد این حوزه‌ها را تقریبا در اختیار داریم و ارائه شده است، تا چند روز پیش در مجموع ۷۵ نفر مبتلا به کرونا اعلام شد، اما بخش هایی هستند که هنوز اطلاعات آنها به ما ارائه نشده  است.
پایش و غربالگری مستمر کارگران و کارمندان شهرداری باید در دستور کار قرار بگیرد
لزوم توجه به تامین لوازم حفاظت فردی برای نیروهای پیمانکاری
«افشین حبیب‌زاده» رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران  در واکنش به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه برخی کارگران شهرداری تهران گفت: پیمانکارانی که با شهرداری تهران همکاری دارند به صورت مستقل عمل می‌کنند و از طرفی انعقاد قرارداد آنها با کارگران در سال جدید در اختیار خود پیمانکاران است و شهرداری نمی‌تواند آنها را مجبور کند که با شخص خاصی قرارداد ببندند.او ادامه  داد: اگر قرارداد فی مابین کارگران و پیمانکار در پایان سال به اتمام رسیده باشد، در سال جدید پیمانکاران مختار هستند؛ با هر کسی که بخواهند قرارداد امضا کنند.
حبیب‌زاده در خصوص کارگران مشغول به کار در شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران پرسنل خود را دارد و کارگران پیمانکاری با شهرداری قرارداد ندارند. شهرداری تهران طبق سنوات گذشته با پرسنل قراردادی و نه رسمی که تا پایان اسفند سال گذشته قرارداد داشت، برای سال جدید با ارزشیابی قرارداد جدید را منعقد می‌کند.
او همچنین در واکنش به اینکه ملزومات بهداشتی نیروهای خدماتی که به صورت پیمانکاری با شهرداری تهران در حال همکاری هستند تامین نمی‌شود، گفت: شهرداری تهران اقدامات موثری انجام داده است، اما این مساله بیشتر درون سازمانی بوده و می‌‌بایست ضمن توجه به حفظ سلامتی و تامین اقلام مورد نیاز کارکنان شهرداری، در خصوص نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری نیز اقدامات لازم صورت پذیرفته و عملکرد آنها در این خصوص به طور مرتب مورد پایش و نظارت قرار گیرد.حبیب‌زاده ادامه داد: این موضوع در نامه‌ای به شهردار تهران مطرح شده است و نه تنها تامین لوازم حفاظت فردی مورد نیاز کارکنان شهرداری تهران بلکه نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین پایش و غربالگری مستمر کارگران و کارمندان  شاغل در حوزه خدمات شهری از جمله کارکنان سازمان آتش نشانی اعم از کارکنان حوزه عملیاتی و ستادی و سازمان مدیریت پسماند، حمل و نقل و ترافیک شامل رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی، تاکسیرانان و شرکت مترو و همچنین حوزه سلامت، کارکنان شرکت شهر سالم و نیز پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تهران باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.