به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۲۰۹۱۳
وزير نيرو:

از اول‌مهرماه تنها 10‌میلیمتر بارش داشته‌ایم

گروه جامعه: وزیر نیرو از میزان بارش 10 میلیمتری از ابتدای مهرماه خبر داد و افزود: هر ساله شاهد کاهش حجم آب‌های زیرزمینی هستیم کشاورزان دیگر در عمق 8 متری به آب نمی‌رسند و باید چاه‌ها را تا عمق 200متر حفر کنند.
از اول‌مهرماه تنها 10‌میلیمتر بارش داشته‌ایم
به گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان که در سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی سخن می‌گفت؛ با اشاره به وضعیت بحرانی مسئله آب در کشور اظهار داشت: با کمال تاسف شاهد خشک شدن دشت‌های کشور هستیم و در مناطقی که حفر چاه ممنوع است متاسفانه مردم اقدام به حفر می‌کنند که این مسئله معمولاً دور از چشم مسئولین رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه آب چاه‌ها شور شده؛ گفت: تخلیه کردن آب شور در زمین‌ها موجب شور شدن زمین و خروج آن می‌شود. ما در آب‌های زیرزمینی با دو بخش ایستا و پویا مواجهیم که اگر هر سال از سفره‌های زیرزمینی برداشت شود در صورتی که بارش‌هایی در طول سال انجام شود آن مقدار آب به سفره‌های زیرزمینی اضافه می‌شود اما از ذخایر ایستا نباید برداشت شود که با کمال تاسف طی سالهای گذشته بهره برداری از این ذخایر باعث نشست و به وجود آمدن چاله در زمین‌ها شده است و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد.

وزیر نیرو از مردم و کشاورزان خواست تا در استفاده از روش‌هایی نظیر اصلاح الگوی کشت و اصلاح آبیاری و بهره بردن از کشت گلخانه‌ای با یکدیگر همکاری داشته باشند. وی با اشاره به وضعیت بحرانی دشت‌های کشور گفت: 609 دشت کشور 290 دشت در وضعیت بحرانی است این درحالی است که همه چشم‌ها به سمت دریاچه ارومیه دوخته شده اما دشت‌ها به دلیل اینکه در زیر زمین هستند و ما قادر به دیدنشان نیستیم کسی نگران نمی‌شود. اما خطر کمبود آب در سفره‌های زیرزمینی و حیات جوامع شهری و روستایی وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها از ابتدای پاییز گفت: از ابتدای مهرماه تنها 10 میلیمتر بارش در سراسر کشور صورت گرفته است. این درحالی است که متوسط بارش‌ها در سالهای گذشته 19 میلیمتر بوده و با کاهش 33 درصدی بارش‌ها مواجه بودیم اما در روزهای آینده پیش بینی می‌شود بارندگی‌هایی صورت گیرد و از این وضعیت خارج شویم.

وی درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: 43 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه تعیین شد که 19 راهکار از این تعداد در اولویت است و سازمان‌های مرتبط موظف هستند از ردیف‌های اعتباری متمرکز برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کنند که امیدواریم با جذب کمک‌های بخش خصوصی و سرمایه گذاری‌های خارجی این مشکل با سرعت بیشتری حل شود اما همه این اقدامات زمانی به نتیجه می‌رسد که مردم همکاری داشته باشند و باید به این نتیجه توجه داشت همان طور که خشک شدن دریاچه ارومیه در فاصله زمانی زیادی انجام شد احیای آن نیز نیاز به زمان دارد.

چیتچیان با اشاره به مسئله آب خیزداری تصریح کرد: مسئله تعادل رسمی به آبهای زیرزمینی ابعاد گوناگونی دارد که بخشی از آن تحت عنوان آب خیزداری مطرح می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که نزولات آسمانی مقداری ناچیز است و اگر بیش از ظرفیت سفره‌های زیرزمینی از آن برداشت شود میزان بارش‌ها نمی‌تواند به تعادل بخشی کمکی کند. در بخش شرب هم زدن سد و بند ممکن است در مواردی در کاهش سطح آبهای زیرزمینی تاثیرگذار باشد این در حالی است که باید تمام روشهای استحصال و مصرف آب به صورت ترکیبی در کنار هم دیده شود.