کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش آمار فرزندخواندگی در پی شیوع کرونا

19 فروردين 1399 ساعت 13:44

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی کشور از کاهش آمار فرزندخواندگی در پی شیوع کرونا در کشور خبر داد.


به گزارش ایلنا، «حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی کشور  درباره آخرین وضعیت فرزندخواندگی با توجه به شیوع کرونا در کشور گفت: در بحث فرزندخواندگی در نامه‌ای که به استان‌ها اعلام کردیم، مقرر شد طبق رعایت مسائل بهداشتی این روند ادامه داشته باشد و بحث فرزندخواندگی قطع نشود. البته قاعدتا در این شرایط سرعت کار پایین‌تر می‌آید، اما قرار است با رعایت همه مسائل بهداشتی این روند ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: البته در این شرایط برای بحث فرزندخواندگی به دلیل مسائل بهداشتی هیچ گونه ملاقاتی با کودک برقرار نمی‌شود و مقرر شده است به دلیل مسائل کرونا رفت و آمدهای غیر از پرسنل به مراکز شبه خانواده قطع شود. قطعا با توجه به شرایط موجود مقداری میزان فرزندخواندگی کمتر شده است، البته با توجه به اینکه تعطیلات به تازگی به پایان رسیده، آمار مشخصی از فرزندخواندگی در سال جدید جمع‌آوری نشده است. 
معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی خاطرنشان کرد: بی‌شک بعد از اتمام بحث کرونا در کشور و رفع کامل این شرایط انتظار ما این است که به یک‌باره آمار فرزندخواندگی بالا برود، چراکه پرونده بسیاری از موارد تشکیل و اقدامات لازم انجام شده است، اما به دلیل شرایط موجود و اینکه هیچ ملاقاتی با کودک در حال حاضر امکانپذیر نیست، این پروسه به تعویق افتاده است، از همین رو ممکن است بعد از پایان کرونا در کشور این آمار افزایش پیدا کند. فرید در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت کودکی به بهزیستی تحویل داده شده است، گفت: با اینکه ما به مراکز اعلام کردیم تا جایی که امکان دارد، در این شرایط با مددکاری اجتماعی مشکلات خانواده را برطرف کنند و یا اینکه یکی از اقوام که از نظر قاضی صلاحیت نگهداری کودک را دارد به طور موقت سرپرستی کودک را بپذیرد، اما در برخی از موارد با توجه به اینکه ممکن بود، کودک هیچ جایی نداشته باشد و باید حتما در بهزیستی نگهداری شود، پذیرش انجام شده است. 

وی تاکید کرد: در مراکز ما مسائل بهداشتی به شدت رعایت می‌شود و کودک تازه پذیرش شده بلافاصله وارد بخش دیگر کودکان نمی‌شود و در گذشته نیز همین روند وجود داشته است، کودک بعد از ورود به مرکز در ابتدا قرنطینه می‌شود، البته در این شرایط این موضوعات سخت‌تر و نظارت‌ها بیشتر شده است و اگر کودک علائمی دال بر بیماری داشته باشد با اینکه ممکن است، در کودکان بیماری شدت نداشته باشد، اما ممکن است این کودک ناقل باشد و باعث بیماری پرسنل و دیگر اعضای مرکز شود، بنابراین به شدت موارد رعایت شده و قرنطینه صورت می‌گیرد. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی تعداد فرزندانی که در این مدت وارد مراکز بهزیستی شده اند کاهش پیدا کرده است و بعضا موارد استثنا پذیرش شده‌اند.  فرید در پاسخ به این سوال که آیا در مراکز شبه خانواده مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است؟ گفت: تمام موارد بهداشتی به شدت در این مراکز رعایت شده است. همچنین ورود افراد متفرقه به مراکز شبه خانواده ممنوع شده است و حتی بسیاری از مربیان در این مراکز به صورت یک هفته یا دو هفته در این مراکز مستقر شده‌اند تا ترددها به این مراکز کمتر شود، اما با این حال تعداد معدودی موارد مشکوک در این مراکز نیز مشاهده شده است که بلافاصله به وزارت بهداشت و مراکز درمانی اطلاع و آن افراد مشکوک به قرنطینه منتقل شده اند تا دیگر افراد مستقر در مراکز شبه خانواده به این بیماری مبتلا نشوند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از نگهداری کودکانی که به دلیل ابتلای والدین آنها به بیماری کرونا و بستری شدن آنها در بیمارستان در بهزیستی وجود دارد، گفت: تاکنون چنین مواردی در هیچ یک از استان‌های کشور به ما گزارش نشده است. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره زنان سرپرست خانوار گفت: وسایل بهداشتی بین این افراد توزیع شده است، اما یک سری از خانواده‌های زن سرپرست هستند که این زنان کسب و کارشان از جنس کسب و کار و تهیه غذا بوده است و در حال حاضر فعال نیستند و یا کسب و کاری دارند که به صورت روزانه درآمد کسب می کنند؛ این افراد که دارای مشاغل خودگردان هستند، ممکن است با توجه به شرایط پیش آمده از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند، از همین رو ما از فروردین ما نامه‌نگاری برای زنان سرپرست خانوار انجام دادیم تا انشاءالله بتوانیم اقدامات خوبی را برای این زنان انجام دهیم.فرید همچنین درباره کودکان کار تصریح کرد: برنامه ما این بود که آموزش‌ها به صورت روزانه و توزیع وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده در چند نوبت در بین کودکان کار توزیع شود. براساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها این اقدام نیز به صورت مکرر در حال انجام است. این کار توسط اورژانس اجتماعی در حال انجام است و در کنار اورژانس اجتماعی بسیاری از خیرین و موسسات مردم نهاد وارد این عرصه شده‌اند و در حال کمک هستند.وی درباره ابتلای کودکان کار به بیماری کرونا گفت: در بررسی‌هایی که از استان‌ها داشتیم در گزارش‌های ارسالی از مراکز ما آماری از ابتلای کودکان کار به کرونا به ما گزارش نشده است. البته نیروهای اورژانس اجتماعی و نیروهای داوطلب که در توزیع بسته‌های بهداشتی و آموزش کودکان کار فعالیت می‌کنند، علائم این بیماری را برای کودکان توضیح می‌دهند تا چنانچه تب، سرفه یا تنگی نفس داشتند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند یا با سامانه‌های وزارت بهداشت یعنی ۱۱۵ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند. همچنین اگر در حین آموزش مددکاران متوجه علائم در کودکان شوند، حتما کودک را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند و تا پایان تعیین وضعیت کودک در همان جا بمانند. البته هیچ گزارشی در این زمینه نیز توسط همکاران ما اعلام نشده است.


کد مطلب: 209161

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/209161/کاهش-آمار-فرزندخواندگی-پی-شیوع-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir