کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضرر سنگین کرونا به آژانس‌های هواپیمایی

19 فروردين 1399 ساعت 13:48

گروه اقتصادی: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است: هزینه های سرسام آور همچون اجاره‌بها دفاتر، حقوق کارکنان آژانس‌داران در شرایطی که مسافرت‌های با شیوع کرونا کاهش یافته، باعث دشواری در ادامه فعالیت آنها خواهد شد.


به گزارش ایلنا، حرمت الله رفیعی ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در آغاز سال 98 سیل خسارات زیادی به اکثر شهرها وارد کرد و خدمات گردشگری در ایام تعطیلات نوروز متحمل ضرر فراوانی شد.وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از آژانس‌ها در ایام نوروز سال گذشته متضرر شدند، افزود: پس از تعطیلات نوروز، کشور دچار برخی مشکلات شامل: نوسانات ارزی،تشدید تحریم و... شد، به گونه‌ای که سفرهای خارجی و تورها مورد استقبال آنچنانی قرار نگرفت.رفیعی ادامه داد: در آغاز سال 99 بیماری کرونا، وضعیت را بغرنج تر کرد، به گونه‌ای که سفرها لغو شد و افرادی که از قبل، اقدام به خرید تورهای مسافرتی کرده بودند، خواهان پس گرفتن مبالغ خود شدند. در این میان بحث پس گرفتن مبالغ پرداخت شده، دوگانگی دولت در خصوص پس دادن پول مسافران یا پس انداز آن برای سفرهای آتی و برگرداندن پول‌های مسافران به میان آمد.وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از مردم خواست مبالغ خود را پس نگرفته و سفر خود را به تعویق بیندازند. در این میان، تعداد زیادی از آژانس‌داران متحمل خسارت شده و از آنجاییکه نمی‌توانستند خدماتی ارائه دهند و منبع درآمدی نداشتند، هزینه‌های سرسام‌آوری همچون اجاره‌بها دفاتر، حقوق و بیمه پرسنل به آنها فشار آورده و در درآمدزایی عاجز ماندند.رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: در همین راستا، نامه‌ای به دولت زده و از آنها درخواست کردیم هزار میلیارد تومان از بودجه را به این انجمن تخصیص داده تا 3500 آژانس هواپیمایی فعال در سراسر کشور بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: با وجود این اتفاقات، آژانس‌ها قادر به پرداخت مالیات نبوده، چرا که درآمدی نداشته و قادر به ارائه خدمات نیز نیستند.رفیعی گفت: درخواست کردیم وامی که قرار است در اختیار آژانس‌ها قرار بگیرد با درصد تک رقمی و تنفس بازپرداخت 6 تا یکساله باشد. با ارائه وام‌های 12 درصد و عدم دادن تنفس، آنها نمی‌توانند از این شرایط بحرانی خارج شوند.وی با بیان اینکه برای جلوگیری از اتفاقات بدتر در عرصه گردشگری، بهترین فرصت امروز است، افزود: تمام کارمندانی که قراردادشان تمام است اگر قرارداد جدیدی با آنها بسته نشود، برای حقوق بیکاری به اداره کار رجوع کرده و در نتیجه همین عدد بابت حقوق بیکاری، خیلی بیشتر از وام با سود کمتر خواهد شد که به آژانس‌ها پرداخت می شود.رفیعی با بیان اینکه در حال حاضر با سه گزینه کرونا، پسا کرونا و اقتصاد کرونایی روبرو هستیم، گفت: هر روز که می گذرد ضرر ناشی از کرونا برای این صنف افزایش می یابد. در این شرایط درخواست داریم دولت ورود کرده و سریع و دو فوریتی تکلیف این صنف را مشخص کند.وی ادامه داد: برای صنف‌های دیگر وام‌های کم درصد با تنفس زیاد تعلق می‌گیرد اما صنف آژانس‌های هواپیمایی با این حجم کاری زیاد و ارتباط مستقیمی که با صنعت گردشگری دارد بیش از پیش متضرر شده و دولت باید هر چه سریعتر و با یک راهکار اساسی اقدام کرده و از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.رفیعی در خصوص عدم عقد قرارداد با کارکنان در سال جدید گفت: وقتی آژانسی فعالیت ندارد طبیعی هست قراردادی بسته نشود و هنوز کسی نمی داند این تعطیلی‌ها تا کی ادامه پیدا خواهد کرد. اگر اقدامی زودتر انجام پذیرد از اخراج بسیاری از پرسنل جلوگیری خواهد شد.


کد مطلب: 209163

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/209163/ضرر-سنگین-کرونا-آژانس-های-هواپیمایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir