به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۲۰۹۱۷۲

مواد مورد استفاده در تولید ژل ضدعفونی کننده

گروه جامعه: با توجه افزایش شیوع کرونا و افزایش درخواست محصولات ضد عفونی کننده با بحران تامین مواد اولیه تولید این محصولات رو به رو هستیم اما موادی که در این محصولات مورد استفاده است چه محصولاتی هستند؟
اتانول پایه تمامی مواد ضدعفونی کننده از قبلی مایع و ژل است که در کشور عزیزمان تهیه و تولید می‌شود که در شرایط عادی نیز محصولی مناسب جهت صادرات است اما در حال حاظر و شرایط کنونی ما جزو واردکنندگان اتانول طبی هستیم و این محصول بسیار کم یاب شده است.
در تمامی ماده‌های ضد عفونی از آب استفاده می‌شود چون اتانول 96 درجه طبی خاصیت ضد عفونی کننده ندارد و برای استفاده باید خلوص آنرا تا 70 درجه کاهش داد که این کاهش خلوص توسط آب انجام میگیرد.
برای تولید ژل‌های شستشو نیاز به ماده است که بتواند الکل و آب را به ژل تبدیل کند، این محصول کربومر نام دارد که در کد‌های مختلف 940-934-400 و... وجود دارد و محبوب ترین آن کارباپول است، این پودر در اب، الکل و گلیسیرین محلول است و به راحتی ماده را ویسکوز میکند و ژلی شفاف ایجاد می‌کند البته برخی از کربومر‌ها ژل کدر ایجاد میکنند که بستگی به برند و نوع محصول دارد.
استفاده از کربومر باعث اسیدی شدن ph محصول می‌شود و برای رفع این مشکل باید ماده ای به ترکیب اضافه شود که موجب خنثی کردن آن شود به این منظور اکثرا تری اتانول آمین و دی اتانول آمین استفاده می‌شود که تولید پتروشیمی شازند است و محصولی بسیار با کیفیت است.
مجموعه آبتین شیمی در جهت واردات و تامین مواد اولیه شیمیایی آماده ارائه خدمات حرفه ای به تولید کنندگان عزیز می‌باشد، باتشکر

گلیسیرین به عنوان ماده ای امولسیفایر و همچنین مرطوب کننده به مقدار کم در ترکیب تولید ژل‌های ضدعفونی وجود دارد که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند ! به منظور بهتر شدن کیفیت پوست و تاثیر منفی اتانول طبی بر پوست میتوان از ویتامین ای و عصاره آلوئه ورا استفاده کرد که هم خاصیت آب رسان و هم خاصیت مرطوب سازی پوست را دارد.
امروزه با پیشرفت کشورمان در تولید محصولات و مواد اولیه شیمیایی میتوانیم به افتخار بگوییم که تنها 10 درصد از این ترکیبات از کشور‌های همسایه تامین می‌شود و اکثر محصولات که بالغ برا 90 درصد مواد اولیه است توسط تولید کنندگان داخلی با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند، همچنین با تلاش تولید کنندگان جدید تلاش می‌شود تا 10 درصد دیگر سهم بازار نیز در دست ایران گرفته شود.

 جهت تولید مواد ضد عفونی نباید از متانول استفاده شود زیرا ماده ای بسیار سمی است و مستقیما وارد خون انسان شده و موجب کوری، کما و حتی مرگ می‌شود و کل این فرایند تنها 24 ساعت زمان میبرد !
امروزه اضافه کردن محصولی با نام بیترکس (دناتونیوم بنزوات) که باعث تلخ شدن الکل می‌شود بسیار مورد بحث است ! آیا دناتونیوم بنزوات سمی است؟
در پاسخ باید بگوییم تابحال هیچ موردی از سمی بودن این ماده گزارش نشده است اما تلخ ترین ماده جهان است که خوردن مقدار کمی از آن بسیار سخت است!