به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۲۰۹۱۷۹

تازه‌ترین آمار رسمی از مبتلایان و فوتی‌های کرونا

گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت ازشناسایی ۲۰۸۹ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور و انجام بیش از ۲۱۱ هزار تست تشخیص کرونا تا کنون خبر داد.
تازه‌ترین آمار رسمی از مبتلایان و فوتی‌های کرونا
دکتر کیانوش جهانپور گفت: از دیروز تا امروز ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۵۸۹ نفر رسید. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع تا کنون ۳۸۷۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند. وی گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. جهانپور افزود: ۳۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تا کنون ۲۱۱ هزار و ۱۳۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

دفاع از سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه جنجال بر سر انتقاد از چین
در همین حال، دو مقام وزارت بهداشت با حمایت از گفته‌های سخنگوی این وزارتخانه گفته‌اند که اطلاعات چینی‌ها درباره کرونا با واقعیت همخوانی نداشته است.
حمید سوری، عضو ستاد ملی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی»، امروز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، به  ایرنا گفت: «یک نوع خدشه» در داده‌های دولت چین درباره کرونا وجود داشت و «هرچه جلوتر ‌رفتیم، متوجه می‌شدیم واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد».
مینو محرز، یک مقام دیگر وزارت بهداشت که عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا است نیز روز دوشنبه ۱۸ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت: «از چینی‌ها انتظار نمی‌رفت که اطلاعات دقیق بدهند» و ما می‌دانیم که نباید به داده‌های آنها اتکا کنیم. او تاکید کرده که چینی‌ها در حال حاضر «نتایج بسیاری از مقالاتشان را پس می‌گیرند» و «رفتار ویروس پس از آن که در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد مانند آن چه چین گزارش می‌داده، نیست».  سابقه این بحث به روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین باز می‌گردد که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار اطلاعات چینی‌ها درباره کرونا را «شوخی تلخ» خواند و گفت این اطلاعات موجب به اشتباه افتادن دیگر کشورها شد. این اظهارات با واکنش سفیر چین مواجه شد و او از سخنگوی وزارت بهداشت خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» چین احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت بهداشت چین را با دقت دنبال کند. پس از این چالش،‌ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد تا از سفیر چین دلجویی دیپلماتیک کرده باشد! روز دوشنبه، ۱۸ فروردین، کیانوش جهانپور نیز در توییتی سخنان موسوی را تکرار کرد. سفیر چین از این توییت‌ها استقبال کرد و نوشت که «شایعات نمی‌تواند دوستی‌ ما را از بین ببرد».
 
در حاشیه این چالش، برخی کاربران موسوم به ارزشی هم با حمایت از سفیر چین، خواستار برکناری سخنگوی وزارت بهداشت شدند! خبرگزاری ایرنا اما در گزارشی که پیرامون این ماجرا منتشر کرده، لحن سفیر چین را «غیرمحترمانه» توصیف کرده و نوشته است منتقدان سخنگوی وزارت بهداشت در این ماجرا «چین‌زدگان یا ارزشی‌ها»یی بودند که نباید «کاسه داغ‌تر از آش شوند». ایرنا همچنین در تیتر این مطلب از این گروه از منتقدان به عنوان «چینوفیل» نام برده است که کنایه از شیفتگی و تسلیم در برابر چینی‌هاست.
ایرنا همچنین نوشته که صحبت‌های کارشناسان نشان می‌دهد حرف‌های کیانوش جهانپور درست بوده است.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، حمید سوری با اشاره به این که مقام‌های وزارت بهداشت ایران چند جلسه با «گروه ۵، ۶ نفره‌ای که از چین به ایران آمده بودند»،‌ داشته‌اند،‌ می‌گوید در این جلسات «این ذهنیت‌ها تقویت می‌شد که خیلی از صحبت‌ها با هم جور درنمی‌آید». او تاکید کرده است که مطالب غیردقیقی که چینی‌ها درباره این ویروس مطرح کرده‌اند باعث «گمراهی» در سیاستگذاری سایر کشورها شده است. سوری از ایتالیا به عنوان کشوری نام برده که «خیلی درست‌تر داده‌های خود را منتشر می‌کند».

انتقاد از کاپیتولاسیون چینی
علاوه بر گزارش خبرگزاری دولت، برخی رسانه‌های داخلی نیز به انتقاد از لحن سفیر چین پرداخته‌‌اند.
روزنامه همدلی در سرمقاله روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین نوشته است نحوه برخورد با انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت از چین، یادآور «کاپیتولاسیون» بود. در این یادداشت آمده است که این رویدادها، «اذهان عمومی را به این سمت می‌کشاند که برخی از کشورهای دیگر از قدرت، نفوذ و البته مصونیتی در داخل کشور ما برخوردارند که برخی نهادهای دولتی و مردمی ایران برخوردار نیستند».
نویسنده سرمقاله اشاره کرده است پیش از این روسیه و سوریه از چنین بهره‌ای برخوردار بوده‌اند و «با اتفاقات روز گذشته، چین نیز به این فهرست اضافه شده است». روزنامه اعتماد هم در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت اعتماد دولت به «صداقت چينی‌ها نتيجه عكس داد» و دولت چين جهان را با «ادعاهاي غيرواقعی درباره كم‌خطر بودن ويروس كرونا» فریب داد. اعتماد همچنین گزارش داده که اوایل اسفند دولت چین ۸۰۰ دانشجو و تبعه خودش را از ایران خارج کرده، چون می‌دانست «چه به سر ساير كشورها خواهد آمد».
برچسب ها: کیانوش جهانپور