به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۲۰۹۱۸۰
دفاع از سخنگوی وزارت بهداشت بر سر انتقاد از چین

انتقاد از کاپیتولاسیون چینی در ایران

انتقاد از کاپیتولاسیون چینی در ایران
گروه سیاسی: خبرگزاری دولتی ایرنا و برخی رسانه‌های داخلی نیز به انتقاد از لحن سفیر چین علیه سخنگوی وزارت بهداشت پرداختند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی که پیرامون این ماجرا منتشر کرده، لحن سفیر چین را «غیرمحترمانه» توصیف کرده و نوشته است منتقدان سخنگوی وزارت بهداشت در این ماجرا «چین‌زدگان یا ارزشی‌ها»یی بودند که نباید «کاسه داغ‌تر از آش شوند». ایرنا همچنین در تیتر این مطلب از این گروه از منتقدان به عنوان «چینوفیل» نام برده است که کنایه از شیفتگی و تسلیم در برابر چینی‌هاست.
ایرنا نوشته که صحبت‌های کارشناسان نشان می‌دهد حرف‌های کیانوش جهانپور درست بوده است. در بخش دیگری از این گفت‌وگو، حمید سوری با اشاره به این که مقام‌های وزارت بهداشت ایران چند جلسه با «گروه ۵، ۶ نفره‌ای که از چین به ایران آمده بودند»،‌ داشته‌اند،‌ می‌گوید در این جلسات «این ذهنیت‌ها تقویت می‌شد که خیلی از صحبت‌ها با هم جور درنمی‌آید». او تاکید کرده است که مطالب غیردقیقی که چینی‌ها درباره این ویروس مطرح کرده‌اند باعث «گمراهی» در سیاستگذاری سایر کشورها شده است. سوری از ایتالیا به عنوان کشوری نام برده که «خیلی درست‌تر داده‌های خود را منتشر می‌کند».
روزنامه همدلی در سرمقاله روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین نوشته است نحوه برخورد با انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت از چین، یادآور «کاپیتولاسیون» بود. در این یادداشت آمده است که این رویدادها، «اذهان عمومی را به این سمت می‌کشاند که برخی از کشورهای دیگر از قدرت، نفوذ و البته مصونیتی در داخل کشور ما برخوردارند که برخی نهادهای دولتی و مردمی ایران برخوردار نیستند». نویسنده سرمقاله اشاره کرده است پیش از این روسیه و سوریه از چنین بهره‌ای برخوردار بوده‌اند و «با اتفاقات روز گذشته، چین نیز به این فهرست اضافه شده است».

روزنامه اعتماد هم در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت اعتماد دولت به «صداقت چينی‌ها نتيجه عكس داد» و دولت چين جهان را با «ادعاهاي غيرواقعی درباره كم‌خطر بودن ويروس كرونا» فریب داد. اعتماد همچنین گزارش داده که اوایل اسفند دولت چین ۸۰۰ دانشجو و تبعه خودش را از ایران خارج کرده، چون می‌دانست «چه به سر ساير كشورها خواهد آمد». متن كامل گزارش اعتماد را اینجا بخوانید.

مایه گذاشتن از جان مردم برای تقویت روابط با چین اشتباه محض است
شهروز برزگر کلشانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «مایه گذاشتن از جان مردم برای تقویت روابط با چین اشتباه محض است. اگر منشأ این ویروس معلوم باشد که از چین و ورود آن تعمدی بوده، این موضوع تفاوتی با قتل عمد ندارد»  پس از انتقاد کیانوش جهانپور(سخنگوی وزارت بهداشت) از چین بابت کرونا، سفیر چین در لایه‌ روییِ ماجرا با یک توئیت بحث‌برانگیز واکنش نشان داد و در لایه زیرین هم تا توانست دهانِ هر منتقد ایرانیِ موجود در توئیتر را بست و کلی از ایرانی‌ها را بلاک کرد، از جمله افراد شناخته‌شده‌ای که توسط سفیر چین بلاک شده‌اند، مهناز افشار و هیچکس(رپر معروف) هستند. پس از این دست رفتارهای سفیر چین، حالا نهضتی در میان ایرانی‌ها راه افتاده که خواستار ریپورتِ سفیر چین شده‌اند!

دفاع از سخنگوی توسط دو مقام وزارت بهداشت
در همین حال، دو مقام وزارت بهداشت با حمایت از گفته‌های سخنگوی این وزارتخانه گفته‌اند که اطلاعات چینی‌ها درباره کرونا با واقعیت همخوانی نداشته است. حمید سوری، عضو ستاد ملی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی»، امروز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، به  ایرنا گفت: «یک نوع خدشه» در داده‌های دولت چین درباره کرونا وجود داشت و «هرچه جلوتر ‌رفتیم، متوجه می‌شدیم واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد».
مینو محرز، یک مقام دیگر وزارت بهداشت که عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا است نیز روز دوشنبه ۱۸ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت: «از چینی‌ها انتظار نمی‌رفت که اطلاعات دقیق بدهند» و ما می‌دانیم که نباید به داده‌های آنها اتکا کنیم. او تاکید کرده که چینی‌ها در حال حاضر «نتایج بسیاری از مقالاتشان را پس می‌گیرند» و «رفتار ویروس پس از آن که در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد مانند آن چه چین گزارش می‌داده، نیست».  سابقه این بحث به روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین باز می‌گردد که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار اطلاعات چینی‌ها درباره کرونا را «شوخی تلخ» خواند و گفت این اطلاعات موجب به اشتباه افتادن دیگر کشورها شد. این اظهارات با واکنش سفیر چین مواجه شد و او از سخنگوی وزارت بهداشت خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» چین احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت بهداشت چین را با دقت دنبال کند. پس از این چالش،‌ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد تا از سفیر چین دلجویی دیپلماتیک کرده باشد! روز دوشنبه، ۱۸ فروردین، کیانوش جهانپور نیز در توییتی سخنان موسوی را تکرار کرد. سفیر چین از این توییت‌ها استقبال کرد و نوشت که «شایعات نمی‌تواند دوستی‌ ما را از بین ببرد».  در حاشیه این چالش، برخی کاربران موسوم به ارزشی هم با حمایت از سفیر چین، خواستار برکناری سخنگوی وزارت بهداشت شدند!

 

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۶:۲۹
فارغ از هر چیزی صحبتهای آقای جهانپور صحیح نبود. رفتار هر کشوری نتایج متفاوتی در مورد کرونا به دست داده. مثلا شرایط چین، کره، ژاپن، آلمان، سوئیس و برخی کشورهای دیگر در مورد کرونا به وضوح با آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ایران تفاوت داشته. حتی مابین خود اینها هم تفاوت هست. چینیها شرایط خودشان را گزارش کرده اند و اتفاقا نسبت به این موضوع از همه سخت گیرتر بوده اند. بد نیست به صحبت های کارشناسان چینی مراجعه کنیم که چطور از شرایط عملکرد سایر کشورها و سهل انگاری ها انتقاد دارند. چین قوی و دقیق عمل کرد. (365972)
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۰۱:۲۹
بابا کارشناس👍 (366025)
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۶:۳۱
جناب جهانپور، چین گفت ملت رو رها کنید پاشن برن عید دیدنی و صف تو عوارضی شهرها مخصوصا تهران تشکیل بدن؟! عملکرد خطای دولت رو با متهم کردن دیگران لاپوشانی نکنید. (365973)
وحيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۰۹:۵۷
خطاي مكرر دولت امري عليحده بر سبب اين بلاست كه رنگ و بوي چيني داره....خدا نكنه تا مبتلا نشي حرفاي قشنگ ميزنيد به دل بيماران چنگ ميزنيد...در سر عقل بايد بي كلاهي عيب نيست (366082)
باقر
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۲۰:۴۲
انتقاد شما وارد است. ولی عقده غرب دوستی شما وارد نیست. (365983)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۰۰:۲۷
چین کمونیست چین کافر چین کثیف چین حرام خوار .دشمن اسلام و مسیحیت.چین دروغگو .چین فرصت طلب .چین ادم کش .حال راسته .کالای چینی ویروس چینی طلبه چینی .با میانمار چه کردند با تولید ما چه کردند با مردم دنیا چه کردند (365986)
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۳:۲۱
حقارت ونهایت عقده ی غرب پرستی (366058)
وحيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۰۹:۵۹
كاملا درسته و عين واقع...غرب پرستي چيه ....اين شرق پرستي شماست (366083)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۰۷:۱۳
جالبه این امار تلفات و همه گیری که در چین اتفاق افتاد چرا انقدر برای مسولین مملکت ما از جمله رییس جمهور و مسیولین بهداشتی قبل از شیوع این بیماری در ایران کم اهمیت و بی ارزش بوده حالا که همه چیز از کنترلشون خارج شده بجای اصلاح نحوه مدیریتشون دنبال فرافکنی هستند (365988)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۰:۳۷
منع کاپیتالیسیون فقط برای آمریکایی هاست بقیه کشورها مصونیت دارند (365991)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۲:۱۹
به ملحدین چسبیدیم که چه بشه...؟ (365993)
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۳:۲۶
چقدرجدیداغرب پرستهاحقیرشدن.البته همش ازدردانتخابات سوم بهمنه ک یدونه واداده ی غرب پرست رای نیورد.بهونشون کردن ردصلاحیت ونبودنماینده..پس مجیدانصاری چی بودتازه سه تا سر لیست شده بودیعنی نودتانماینده فقط تولیست تهران داشتیدبغیراز مستقل شرکت کنندها...خخخخخ جالبه (366059)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۱۰:۰۰
به سگ خورها و گربه خورهاي چين گره بخوريد (366084)
عبا دالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۷:۳۲
سلام عزیزان محترم جناح راست برای حفظ قدرت یک شعار اصلی انقلاب را فراموش کرده ان {نه شرقی ونه غربی جمهوری اسلام } لازم به ذکر است جمهوریت را شورای محترم نکهبان تا حدودی بی رک کرده وحال نوبت جناح محترم راست است شرقی بودن را توجیح کند ای مرک بر امریکا در ضمن جین قبل از بر جام حامی هفت قطعنامه سازمان ملل بر علیه این ملت بود (366009)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۹:۰۲
افسوس افسوس افسوس (366014)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۲۰:۰۰
اول نه شرقی دوم نه غربی.
از ترس سگ پناه آوردن به گرگ اشتباه است. (366017)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۰۴:۲۹
ماباید ازوزیر بهداشتمان که حقیقت را گفت دفاع کنیم نه از چین معذرت خواهی کنیم چین اگرراست میگوید دوست مااست چرا پولهایمان رانمیدهد که ما مجبور شویم اجناس بنجول وبی کیفیت راوارد کنیم به گفته رهبرعزیز ما باید خودمان دست به زانوی خودمان بگیریم .چین اجناس اشغال خودش را به ما میدهد زبانش هم درازاست (366027)
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۰۹:۲۵
چین ارزوی اقایی جهان رو داره و میخاد اقتصاد منفعل و قابل تحریم و فشاری رو نداشته باشه . همیشه از طرف کشورهای دیگه مورد چپاول و تحقیر بوده (366034)
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۰:۱۱
چین یه کشور کمونیست ادمکش که خودش این ویروس ساخته .چطور فقط دوتا ازشهر هاشو ویروس گرفت چرا پکن باشانکهای رو ویروس نگرفت چرا ما که هزاران کیلومتر با هاشون فاصله داریم ویروس گرفت (366044)
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۰:۴۶
چینیها همیشه از منافع خود دفاع میکنند این سخن گوی وزارت خارجه است که باید توبیخ شود (366046)
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۱۰:۲۵
روباه بنفش دنبال زنده کردن برجامش با استفاده از مرگ ملت ایرانه هر چی خودش و به دیوار امریکا مالوند که بتونه تو این وضعیت تحریمها رو برداره نتونست از بغضش تنها راهی که میتونست برای ملت مثل یک روزنه باشه تا بخشی از مشکلات رو بشه باهاش حل کرد رو میخوان ببندن تا تیر اخر باشه برای ملت ایران (366064)