کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

این یك میلیون تومان، بلاعوض نیست، وام است با بهره 12 درصد!؛ یک نماینده: به چه درد می‌خورَد؟

19 فروردين 1399 ساعت 15:43


گروه اقتصادی: در حالی که بسیاری از دولت‌ها برای مبارزه با کرونا به صورت نقدی و بلاعوض به مردم کمک مالی داده‌ تا در خانه بمانند، «برای مثال در آمریکا به هر خانوار حدود ۱۲۰۰ دلار معادل ۱۸ میلیون تومان طی چکی، پرداخت می‌شود» دولت روحانی قرار است یک میلیون تومان (حدود ۶۰ دلار) وام به ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر داده که اقساط ۲۴ ماهه آن «هر قسط حدود ۵۰ هزار تومان» از یارانه ماهیانه افراد کسر و برداشت می‌شود و ۱۲ درصد سود هم برای آن در نظر گرفت! در واقع، بابت این یک میلیون تومان، مبلغ یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به صورت اقساط ۲۴ ماهه از مبلغ یارانه نقدی مردم کسر خواهد شد! عبدالناصر همتی، رئيس‌کل بانک‌مرکزی در این‌باره گفته است: «پیش‌نهاد بانک مرکزی برای دادن وام یک‌میلیون‌تومانی اعتبار خرید به ۲۳میلیون خانوار یارانه‌بگیر، وامی با نرخ [سود] ۱۲درصد و بازپرداخت ۲۴ماهه با تنفس چهارماهه بوده که به ‌تصویب ستاد اقتصادی دولت رسیده و به‌سرعت اجرا می‌شود.»

در همین رابطه، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید دولت و مجلس برای پساکرونا فکری عاجل کند. با وام یک میلیون تومانی که دو روز است تلویزیون مرتب آن را تبلیغ می‌کند مشکلی حل نمی‌شود.
عزیز اکبریان امروز (سه‌شنبه 19 فروردین) در جلسه علنی امروز مجلس با موضوع بررسی شیوع کرونا در کشور، گفت: باید کرونا را به عنوان واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد پذیرفته و از جهاد بزرگ مسئولین بهداشتی و درمانی کشور قدردانی کنیم. وی افزود: حدود چهل روز است که صنعت نیمه جان کشور تعطیل شده است، این در حالی است که صنعت ما پویا و فعال و قدرتمند نیست، به طوری که آنها حتی با صددرصد ظرفیت خود هم کار نمی‌کنند. متأسفانه حدود چهل روز است که صنعت کشورمان تعطیل است و ادامه این تعطیلی، سم بزرگی محسوب می‌شود. باید یکسری پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی را ابلاغ کنیم و صاحبان صنایع و مشاغل را وادار کنیم تا این موضوعات را رعایت کرده و کشور از وضعیت فعلی بیرون بیاید. اگر قرار بود که کشور را قرنطینه کنیم، دو ماه پیش باید این کار را می‌کردیم که حالا این کار را انجام نداده‌ایم؛ برخی افراد که می‌گویند از امروز باید کشور را قرنطینه کنیم امری اشتباه است.
وی افزود: متأسفانه برخی‌ها به دنبال به وجود آوردن زمینه پساکرونا در کشور هستند که به هیچ وجه قابل جبران نیست. اگر نمایندگان و وزرا در شهر رفت و آمد کنند، کسبه و صاحبان شرکت‌ها و تولیدکنندگان را ببینید، متوجه حجم زیاد چک‌های برگشتی آنها در طول این دو ماه خواهید شد که مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد آن را جبران کند. باید دولت و مجلس برای پساکرونا فکری عاجل کند. با وام یک میلیونی که دو روز است تلویزیون مرتب آن را تبلیغ می‌کند مشکلی حل نمی‌شود. رئیس کل بانک مرکزی که اعلام می‌ک ند وام یک میلیونی به تعدادی از خانوارها داده می‌شود، باید توضیح دهد که اگر این یک میلیون تومان را به بچه بدهند او قهر می‌کند. با وام یک میلیون تومانی برای خرید مایحتاج خود می‌توانند چند روزی از زندگی‌شان را گذران کنند. چرخه تولید، اقتصاد، صنعت و صنوف کشور به مرور زمان اگر فعال نشود، در آینده به نابودی کشیده می‌شود. تعدادی از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی اعلام می‌کنند که فقط توان دو تا سه ماه حقوق کارگران خود را دارند و بیش از این چنین امکانی وجود ندارد، این در حالی است که اکثر مراکز تولیدی که استیجاری هستند مشکلات زیادی دارند. حتی صاحبان این املاک که یک تا دو ماه از کرایه خود را بخشیده‌اند دیگر امکان تکرار این موضوع را ندارد. وی اظهار داشت: بایستی با ابلاغ یکسری پروتکل‌ها که دولت، مجلس و نظام باید درباره آن تصمیم‌گیری کرده و همگان باید آن را اجرا کنند اقدام کنیم و بکوشیم کشور را از این وضعیت عبور دهیم و بکوشیم تولید و صنعت کشور به سمت فعال شدن حرکت کند. وی با بیان اینکه باید سال 99 را سال رونق اقتصادی و شکوفایی اقتصادی و جهش اقتصادی تبدیل کنیم، گفت: اینکه صنعت و تولید کشور تعطیل باشد با چنین موضوعی تناقض دارد. قطعه‌سازان خودرو بالغ بر 300 میلیارد تومان در هر ماه حقوق پرداخت می‌کنند که امکان پرداخت این حقوق برای یک‌ماه وجود دارد ولی برای دو ماه هرگز. خودروسازان ما هم که به صورت نیمه جان کار می‌کنند، 500 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنند و تعطیل کردن آن مراکز به معنای ضربه به تولید آن کشور است. پیشنهاد می‌کنم که وام‌های کم‌بهره با تسهیلات مناسب به کسبه و تولیدکنندگان داده شود. بیشترین حجم نیروها در کارکنان دولت وجود دارد که کمترین بهره‌وری را دارند، لذا آنها باید تا پایان ماه رمضان نیمی از آنها بر سر کار بیایند. دولت باید اجازه دهد که کارگران بخش‌های مختلف تولیدی و صنعت با تمام قوا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.


کد مطلب: 209181

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/209181/این-یك-میلیون-تومان-بلاعوض-نیست-وام-بهره-12-درصد-یک-نماینده-درد-می-خور-د

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir