به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۲۰۹۱۸۲
صراحتا دولت سوریه را به کاربرد سلاح شیمیایی متهم می‌کند

گزارش سازمان ملل علیه بشار اسد آماده شد

گزارش سازمان ملل علیه بشار اسد آماده شد
گروه بین‌الملل: سازمان منع تسلیحات شیمیایی که زیرمجموعه سازمان ملل است به زودی نخستین گزارش «صریح» خود مبنی بر استفاده حکومت بشار اسد از گازهای مخرب اعصاب سارین و کلر علیه شهروندان غیرنظامی این کشور را منتشر می‌کند.
خبرگزاری رویترز نوشته این گزارش هم‌راستا با تلاش‌ برای پاسخگویی درباره استفاده از این نوع تسلیحات در درگیری‌های داخلی ۹ ساله در این کشور منتشر خواهد شد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند هر دو نسخه طبقه‌بندی‌شده و عمومی این گزارش، روز چهارشنبه هفته جاری، در آستانه سالگرد حمله بزرگ شیمیایی سال ۲۰۱۸ به مقر شورشیان در حومه دمشق که دست‌کم ۸۵ کشته بر جا گذاشت، منتشر شوند. حمله با گاز سارین در سال ۲۰۱۷ به منطقه خان شیخون نیز دست‌کم جان ۸۹ نفر را گرفت.
قطعنامه سال ۲۰۱۸ سازمان ملل از دیدبان سلاح‌های شیمیایی این سازمان خواسته بود بر شناسایی عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان این کشور تمرکز کند. انتظار می‌رود با انتشار این گزارش، تحریم‌های تازه‌ای علیه مقام‌های ارشد سوری تصویب و اعمال شود و همچون گذشته، روسیه، ایران و سوریه، دیدبان سازمان ملل را به «سیاسی‌کاری» متهم کنند. به نوشته رویترز، صدور اجازه یا مخفی‌کردن استفاده حکومت اسد از سلاح شیمیایی علیه عیرنظامیان از سوی مسکو، یکی از اختلافات جدی میان روسیه و دولت‌های غربی است. محققان مؤسسه جهانی سیاستگذاری عمومی در برلین به همراه شرکای سوری و بین‌المللی از سال ۲۰۱۱ در تحقیقاتی که آنها را «دشوار» توصیف کرده، موفق به گردآوری ۳۴۵ حمله اثبات‌شده یا تأیید شده در سراسر سوریه شده‌اند. بر اساس تحقیقات این موسسه، نزدیک به ۹۸ درصد این حملات از سوی دولت سوریه و بقیه از سوی گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) انجام شده بود.
دیدبان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل معتقد است استفاده گسترده از بمب‌های کلر پس از بمباران معمولی و پناه گرفتن مردم در تونل‌ها و زیرزمین‌ها، بخشی از «استراتژی بیرحمانه» حکومت بشار اسد در جنگ ۹ ساله داخلی در سوریه بوده است. از سال ۲۰۱۷ که روسیه تمدید فعالیت سازوکار تحقیقاتی سازمان ملل متحد را وتو کرد سازمان منع سلاح های شیمیایی به صحنه نبردهای دیپلماتیک بدل شده است. سازوکار تحقیقاتی سازمان ملل متحد در مجموعه‌ای از گزارش‌های خود به این نتیجه رسیده بود که نیروهای دولتی سوریه در حملات خود از گاز مخرب اعصاب سارین و کلر استفاده کرده‌اند.