به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۲۰۹۲۱۵

چطور در زمانه شیوع کرونا خواربار بخریم؟

گروه جامعه: شیوع کروناویروس بسیاری از جنبه‌های زندگی روزانه از جمله رفتن به خواربارفروشی برای تهیه مایحتاج روزانه را تحت تاثیر قرار داده است.
چطور در زمانه شیوع کرونا خواربار بخریم؟
این کار پیش‌پاافتاده روزانه اکنون تبدیل به کاری تشویش‌آور تبدیل شده است که پرسش‌های بسیاری را برای افراد مطرح می‌کند، از جمله:‌ آیا ویروس روی بسته‌های مواد غذایی یا سبزی‌ها و میوه‌ها فعال می‌ماند؟ آیا باید درون فروشگاه ماسک بزنم؟ در ابتدا باید گفت در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که ویروس کرونا از طریق غذا منتقل شود. تا جایی که می‌دانیم این ویروس عمدتا از طریق ذرات ویروسی که در هنگام عطسه و سرفه فرد آلوده پخش می‌شوند، انتشار می‌یابد. اشیای آلوده پوشیده شده با قطرک‌های آلوده تنفسی بیماران نیز در صورتی که فردی آنها را لمس کند و بعد دستش را به دهان، بینی یا چشم‌هایش بزند، نیز ممکن است باعث سرایت ویروس شوند. بالاخره اینکه برخی از افراد هنگامی که علامت ندارند، ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنند.برای جلوگیری از این شیوه‌های انتقال بسیاری از  فروشگاه‌ها احتیاطات ایمنی ویژه‌ای را اتخاذ کرده‌اند، از  جمله محدود کردن شمار افرادی که در یک زمان اجازه ورود به فروشگاه را دارند، ضد عفونی کردن گاری‌های حمل اقلام خریداری‌شده و سطوحی که مرتبا لمس می‌شوند و قرار دادن نوارها یا نشانه‌هایی روی زمین که به مردم در فاصله‌گیری اجتماعی کمک می‌کند.اما کارهایی است که خود مشتریان می‌توانند انجام دهند تا از انتشار کروناویروس جلوگیری کنند و احتمال ابتلای خود را کاهش دهند.
پیش از رفتن به فروشگاه
- در نظر بگیرید آیا واقعا نیاز به رفتن به خرید دارید. با توجه به اینکه در شرایط فعلی شیوع بالای بیمار باید تا جایی که ممکن است در خانه بمانید، بهتر است رفتن به خواروبارفروشی را محدود کنید. بنایراین اگر می‌خواهید خریدهای محدودی انجام دهید، بهتر است به همان چیزهایی که در خانه دارید، بسنده کنید و خرید را به زمانی واگذارید که اقلام زیادی را می‌خواهید بخرید. بهتر است هر دفعه که برای خرید می‌روید، مواد غذایی کافی برای یکی دو هفته را بخرید.
- سرویس‌های تحویل خواروبار در خانه هم می‌تواند به شما کمک کند از خانه خارج نشوید و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید. به این ترتیب احتمال انتشار ویروس در جامعه هم کاهش می‌یابد.
- اگر نمی‌توانید از سرویس‌های تحویل در خانه استفاده کنید، در ساعات خلوت‌تر برای خرید بیرون بروید و هر چه قدر که می‌توانید از یک فروشگاه خرید کنید (به جایی که به چند فروشگاه بروید).
- همه اعضای خانواده را برای خرید به همراه نبرید. بهتر است به تنهایی به خرید بروید. این کار باعث کاهش شمار افرادی می‌شوند که در فروشگاه‌ها تجمع می‌کنند. در صورت امکان بچه‌ها را در خانه بگذارید تا میزان قرارگیری اعضای خانواده به ویروس را کاهش دهید.
- اگر دچار علائم هستید، برای خرید بیرون نروید. اگر علائم کووید-۱۹ (مانند تب، سرفه و تنگ‌نفس) را دارید یا فکر می‌کنید در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، بسیار مهم است که برای خرید از خانه خارج نشوید. در این موارد فقط برای مراجعه به پزشک از خانه خارج شوید. اگر نیاز به خرید چیزی دارید، از دوستی یا فرد دیگری بخواهید خرید را برای شما انجام دهد و اقلام را بیرون خانه شما بگذارد.
درون فروشگاه
- درون فروشگاه به طور مرتب دست‌هایتان را ضدعفونی کنید. پیش از وارد شدن به فروشگاه و پس از ترک‌ آن دست‌هایتان با ژل‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. همچنین پیش و پس از انتخاب سبزی‌ها و میوه‌ها دست‌هایتان  را ضدعفونی کنید.
- اگر فروشگاه‌ها مواد ضدعفونی در اختیار نمی‌گذارد، بهتر است خودتان از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یا مواد ضدعفونی‌کننده همراه داشته باشید و دسته گاری‌ها و سبدها و یا کارتخوان‌ها را پیش از دست زدن به آنها پاک کنید.
- ماسک بزنید: با توجه شیوع بالای ویروس کرونا و انتشار آن در جامعه توصیه می‌شود هنگام خروج از خانه از جمله برای خرید خواروبار با ماسک‌های پارچه صورت‌تان را بپوشانید. این توصیه بیشتر برای جلوگیری از ویروس کرونا بوسیله افراد دچار عفونت اما بی‌علامت است.
چه نوع پارچه‌ای را برای ماسک دست‌دوز استفاده کنیم؟
- فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید. در هر تجمعی باید فاصله دست کم ۱.۸ متری را از دیگران رعایت کنید.
- فقط چیزهایی را که می‌خواهید بخرید لمس کنید. سعی کنید از لمس کردن غیرلازم چیزها خودداری کنید، برای مثال سعی نکنید میوه‌های متعدد را بردارید و لمس کنید تا رسیده‌ترینشان را انتخاب کنید.
- صورت‌تان را لمس نکنید. از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان با دست‌های شسته‌نشده خودداری کنید.
وقتی به خانه رسیدید
- دست‌هایتان را بشویید. پس از حمل بسته‌های مواد غذایی و رسیدن به خانه باید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
- غذا را در بیرون از غذا رها نکنید. توصیه‌ پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی درباره رها کردن خواروبار در گاراژ یا انباری برای سه روز تا ویروس‌ها کشته شوند، اشتباه است. این توصیه از لحاظ علمی ثابت نشده است و از لحاظ ایمنی غذایی نادرست است. رها کردن مواد غذایی در ماشین یا گاراژ ممکن است مانع ذخیره آن دمای مناسب برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها شود و و همچنین آنها را در دسترس حیوانات موذی مانند جوندگان قرار دهد.
- میوه‌ها و سبزی‌ها را بشویید. شستن میوه‌ها و سبزی‌ها با آب برای زدودن گردوخاک، کثیفی‌ها و آفت‌کش‌ها و کاهش میزان میکروب‌های منتقل‌شونده بوسیله غذا سودمند است.
- از صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده شیمیایی برای میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده نکنید. مایع ظرفشویی برای پاک کردن مواد غذایی تایید نشده است و بلعیدن آن می‌تواند به تهوع و دل‌آشوبه منجر شود.
- کیسه‌های چندبار مصرف را بشویید. اگر کیسه‌های پارچه‌ای و چندبار مصرف استفاده می‌کنید، پس از بازگشت از خرید آنها درون ماشین لباسشویی بیندازید (کیسه‌های پارچه‌ای) یا با صابون یا مواد ضدعفونی کننده (کیسه‌های پلاستیکی) آنها را پاک کنید.
برچسب ها: ویروس کرونا