به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۰۹۳۴۸

تدریس به‌وقت کرونا با حداقل حقوق

گروه جامعه: شیوع کرونا بسیاری از مدارس را به‌تعطیلی کشاند، اما همه معلمان رسمی، حق‌التدریس و ... پای کار آموزش ایستاده‌اند. هرچند حق‌التدریس‌ها در همه استان‌ها مانند ایلام دغدغه‌های بسیاری برای دریافت به‌موقع حقوق و حق بیمه خود دارند.
تدریس به‌وقت کرونا با حداقل حقوق
 این روزها کرونا بیش از هر چیزی روی زندگی و معیشت مردم تاثیر گذاشته است و معلمان حق التدریس نیز در این زمینه مستثنی نیستند و نگرانی‌هایی دارند، زیرا با تعطیلی مدارس و تداوم آن در اسفند ۹۸ و همچنین فروردین ماه ۹۹ به‌دلیل کنترل شیوع کرونا، پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس با تأخیر مواجه بوده است.  معلمان رسمی حقوق ثابت ماهیانه دارند و بیشتر نگران حفظ سلامتی خود هستند، اما معلمان حق‌التدریس همچنان نگران معیشت و آینده شغلی خود هستند.شرایط کاری این دسته از معلمان به این صورت است که به صورت ساعتی در مدارس دولتی تدریس می‌کنند و به ازای همان میزان کار، حقوق دریافت می‌کنند، همچنین ساعت کاری و تدریس معلمان حق‌التدریس چندان زیاد نیست و محدودیت دارد، بنابراین در پایان ماه حقوق چندانی هم دریافت نمی‌کنند، حتی ممکن است دریافتی آنها از حداقل حقوق نیز کمتر باشد. این درحالی‌ است که با وجود جولان کرونا در این روزها، اما کار این دسته از معلمان نه‌تنها کمتر نشده که بیشتر هم شده است. به‌ویژه در مناطق محروم که امکاناتی مانند اینترنت در دسترس مردم قرار ندارد. در چنین مناطقی معلمان مجبور هستند با حفظ فاصله اجتماعی، خودشان در منزل دانش‌آموز حضور یابند یا سربرگ‌ها و درسنامه‌هایی را تحویل دانش‌آموزان دهند.  بنابراین به‌نظر می‌رسد شرایط دریافتی آنان مناسب نباشد و باید هرچه زودتر وضعیت‌شان با چنین تلاش  و کیفیت کاری به تثبیت برسد.محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش تقریبا دو هفته قبل از شروع کرونا در جلسه شورای عالی استان‌ها در ۱۷ بهمن ۹۸ از استخدام ۲۶ هزار معلم حق‌التدریس در سال ۹۹ خبر داده بود. وعده‌ای که دیگر خبر تازه‌ای درسال جدید از آن منتشر نشده است تا وضعیت این معلمان نیز هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. معلمانی که گاهی حقوق دریافتی آنها کمتر از حداقل حقوق کارگری است.

این فقط یک سوی ماجراست. سوی دیگر به حق بیمه آنان برمی‌گردد. زیرا اگر به‌دلیل تعطیلی مدارس حق بیمه معلمان حق‌التدریس به‌طور کامل پرداخت نشود، شرایط بازنشستگی آنان نیز با خلل مواجه می‌شود. هرچند که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، فقط ۳ هزار و ۲۶۹ معلم حق‌التدریس در کشور بیمه هستند و این یعنی هنوز بخشی از این معلمان بیمه ندارند. بنابراین چنانچه وعده وزیر آموزش و پرورش محقق شود این دسته از معلمان شرایط بهتری پیدا می‌کنند.با توجه به این‌که ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا دستور تعطیلی مدارس تا ۲۰ فروردین ماه را داده است و ۱۹ فروردین ماه این تعطیلی باز هم ازسوی ستاد مدیریت بحران تا اطلاع ثانوی تمدید شده است، باید تکلیف معلمان حق‌التدریس به صورت شفاف مشخص شود تا آنها نگران دریافتی خود نباشند.  مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ۱۷ فروردین ۹۹  از پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان به معلمان حق‌التدریسی تهران خبر داد، این در حالی است که از پرداخت حق‌الزحمه معلمان دیگر استان‌های کشور برای فروردین خبری نیست. این در حالی است هنوز حقوق اسفند برخی از معلمان حق‌التدریس واریز نشده است، اما خبر خوش پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها از سوی وزیر آموزش و پرورش در حساب کاربری توییترش تا قبل از پایان سال ۹۸ در چند استان وعده داده شده و مابقی استان‌ها هم قرار بود تا ششم فروردین ۹۹ پرداخت شود. به نظر می‌رسد که این پرداخت‌های با تاخیر در بیشتر استان‌ها انجام‌شده است، ولی نه در همه استان‌ها.
شرایط حقوقی معلمان
«اسفندیار رستم زاد»، مدیرکل آموزش و پرورش ایلام به خبرنگار همشهری آنلاین گفت:  تعداد معلمان حق‌التدریس در ایلام چندان زیاد نیست و این در حالی است که هنوز حقوق اسفندماه آنها پرداخت و برای حق‌التدریس فروردین‌ماه هم تصمیمی گرفته نشده است.  باید وزارت آموزش و پرورش در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد. تا حقوق این دسته از معلمان پرداخت شود. البته باید بگویم که تلاش معلمان حق‌التدریس به هیچ وجه کمتر از معلمان رسمی نیست.مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: حقوق اسفند ماه معلمان حق‌التدریس این استان پرداخت شده است و آنان با توجه به زحمتی که می‌کشند باید چه با تأخیر و چه بدون تأخیر حقوق خود را دریافت کنند. ما برای پرداخت حقوق فروردین آنها نیز برنامه داریم. با توجه به این‌که در شرایط شروع کرونا کار آن‌ها کمترنشده، بلکه بیشتر هم شده است باید به پرداخت به‌موقع حقوق آنها رسیدگی شود.«موسی دادی‌زاده» افزود:  به عنوان نمونه گاهی ممکن است در یک روستا اینترنت در دسترس نباشد، بنابراین معلمان ما درسنامه چاپ می‌کنند و آن را تحویل معلمان راهنما می‌دهند تا به دانش‌ٰآموزان برسانند. سپس معلم از دانش‌آموزان به صورت تلفنی وگاهی حضوری درس را می‌پرسد و اشکلات آنها را رفع می‌کند. از سوی دیگر بیشتر معلمان حق‌التدریس ما در همان روستاهای دور افتاده یا در روستاهای همجوار نواحی محروم زندگی می‌کنند، یعنی در هر حالتی آماده به‌کار هستند. اگر من کاری نداشته باشم که در یک شرایط خاص به معلمم ارائه دهم، تقصیر معلم نیست. او باید در هر شرایطی حقوقش را دریافت کند.

مدیر کل آموزش و پرورش کرمانشاه نیز به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: حقوق اسفندماه معلمان حق‌التدریس این استان پرداخت شده است و همچنین به‌تازگی در جلسه‌ای وضعیت حقوق فروردین آنها را هم بررسی کرده‌ایم. این دسته از معلمان این روزها حتی بیشتر از گذشته در سنگر آموزش فعالیت می‌کنند و با توجه به این‌که معلمان حق‌التدریسی ساعتی حقوق می‌گیرند باید این مقدار نه چندان زیاد حقوقشان به‌موقع پرداخت شود. من به شخصه حتی معتقدم که باید به‌دلیل فعالیت بسیار خوبشان در ایام شیوع کرونا به‌ویژه در اسفند ۹۸ اضافه کاری آموزشی دریافت کنند.«مجید یزدان پناه» افزود: در کرمانشاه بیش از ۸۰۰ معلم حق‌التدریس داریم که این روزها به روش‌های مختلف مشغول تدریس هستند. برخی از دانش‌آموزان از طریق شبکه چهار یعنی شبکه آموزشی ما و از طریق آنلاین با معلم در رابطه هستند، اما در روستاهای دورافتاده و محروم شرایط فرق می‌کند. در برخی روستاها اهالی تلویزیون، اینترنت و حتی موبایل هم ندارند. بنابراین معلم برای دانش‌آموزان کاربرگ آموزشی طراحی می‌کند و به راهبر آموزشی تحویل می‌دهد.  راهبر نیز در یک روز مشخص کاربرگ‌ها را تحویل دانش‌آموزان می‌دهد. سپس چند روز بعد برمی‌گردد و کاربرگ قدیمی را از دانش‌آموزان دریافت می‌کند و کاربرگی جدید تحویل می‌دهد. کاربرگ قبلی را نیز به معلم برمی‌گرداند تا تصحیح کند.  البته در برخی روستاها نیز معلم با رعایت فاصله اجتماعی همچنان در کلاس تدریس می‌کند. ما حتی روستاهایی داریم که فقط یک دانش‌آموز دارد و معلم برای همان یک نفر تدریس می‌کند. بنابراین نباید زحمت معلمان نادیده گرفته‌شود.