به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۲۰۹۳۹۰
هشدار شدید ترامپ به سازمان جهانی بهداشت بخاطر پنهان‌کاری و همسویی با چین

جان‌باختن نزدیک به دو هزار نفر در آمریکا تنها در یک روز

گروه بین‌الملل: دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد که نزدیک به دو هزار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
انتقال یک بیمار در بیمارستانی در بروکلین نیویورک
انتقال یک بیمار در بیمارستانی در بروکلین نیویورک
طبق آمار این دانشگاه تا ساعت هشت عصر سه شنبه یک هزار و ۹۳۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. طبق این گزارش، اکنون شمار قربانیان در ایالات متحده به ۱۲ هزار ۷۲۲ نفر رسیده است. ایتالیا با ۱۷ هزار و ۱۲۷ نفر و اسپانیا نیز با ۱۳ هزار و ۷۹۸ نفر بیشترین قربانیان کرونا را در جهان دارند.
ایالت نیویورک هم اکنون با شدیدترین وضعیت نسبت به سایر ایالت های آمریکا مواجه است. گزارش‌ها حاکی است که در ایالت نیویورک نیز در روز سه شنبه بیش از ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، شمار قربانیان کرونا در شهر نیویورک از چهار هزار نفر گذشته است و این یک هزار نفر بیشتر از شمار قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به این شهر است . اندرو کومو، فرماندار نیویورک گفته بود که شمار قربانیان ویروس کرونا در این ایالت ظهر روز سه شنبه به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر رسید. اندرو کومو با این حال گفته است نشانه‌های مثبتی به رغم شمار قربانیان دیده می‌شود، از جمله این که شمار افرادی که بستری می‌شوند و همچنین تعداد بیمارانی که به دستگاه‌های کمک تنفسی نیاز دارند کاهش یافته است. وی تاکید کرده است که این نشانه آن است که راهبرد فاصله گذاری اجتماعی جواب داده است و مردم با این سیاست همکاری می‌کنند و بهمین دلیل کوشیده‌اند تا فاصله خود را با دیگران حفظ کنند.
 
فرماندار ایالت نیویورک گفته است، هرچند بیشتر شمار قربانیان کرونا در یک روز را داشتیم، ولی این شاید به دلیل این باشد که در حال گذشتن از موج بیماری هستیم و قربانیان کسانی هستند که هفته‌های گذشته بستری شدند. اندرو کومو تصریح کرد: در واقع طی چند روز گذشته به نظر می رسد که شمار قربانیان ثابت بوده است. فرماندار نیویورک در ادامه تاکید کرد که اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حال نتیجه دادن است و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، شمار تلفات بسیار بیشتر می‌بود. وی با این حال تاکید کرد که حفظ فاصله بین افراد در برخی مکان‌ها از جمله در مترو بسیار سخت است. منطقه نیوجرسی در جوار نیویورک نیز هم اکنون درگیر شیوع ویروس کرونا است و شمار قربانیان در این ایالت بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر اعلام شده است که بیشتر آنها از مناطق نزدیک به شهر نیویورک هستند. علاوه بر نیویورک برخی دیگر از شهرها از جمله نیواورلئان و دیترویت با شیوع گسترده درگیر هستند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و چهارصد هزار نفر رسیده است و بیش از ۸۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

تاکید آمریکا بر لزوم انتشار «شفاف» آمار مربوط به ویروس کرونا
وزیر خارجه آمریکا، از همه کشورها خواسته است آمار مربوط به شیوع ویروس کرونا را «شفاف، باز و به‌شکلی موثر» ارائه کنند.  مایک پومپئو در جریان کنفرانس خبری ۱۹ فروردین ماه در وزارت خارجه ایالات متحده، بدون آن‌که از چین یا کشور خاصی نام ببرد، تاکید کرده همه کشورهای جهان وظیفه دارند آمار مربوط به کرونا را به‌طور درست و سر وقت ارائه‌کنند.
 پومپئو می‌گوید «انتظار ما این است که هر کشوری، به همین شکل عمل کند؛ حال چه دمکراسی چه غیر دمکراسی، باید اطلاعات خود را به‌شکل شفاف، باز و موثر با بقیه قسمت کند». او همچنین افزوده کشورش تلاش می‌کند چنین رویه‌ای داشته باشد و داده‌های واقعی در مورد ویروس را هر روز در اختیار همگان بگذارد: «هنوز چیزهای زیادی هست که ما نمی‌دانیم، اما فقط وقتی ممکن است از آن‌ها مطلع شویم که داده‌ها -داده‌های جهانی- برای همگان در دسترس باشد».
 
انتقاد شدید ترامپ از پنهان‌کاری سازمان جهانی بهداشت
رئیس جمهوری ایالات متحده با انتقاد شدید از سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با شیوع ویروس کرونا تهدید کرد کمک‌های مالی این کشور به این نهاد بین‌المللی را قطع می‌کند. دونالد ترامپ، در نشست خبری روزانه کاخ سفید سازمان جهانی بهداشت را به همسویی با چین متهم کرد و گفت آن‌ها فرصت هشدار درباره خطر شیوع ویروس کرونا به جامعه جهانی را از دست دادند.
سازمان جهانی بهداشت در روزهای نخست پس از شیوع ویروس کرونا در چین، ابتدا خطر همه‌گیری این ویروس را برای تمام کشورها پایین ارزیابی کرد اما چند هفته بعد با تغییر این موضع‌، وضعیت هشدار بین‌المللی اعلام کرد و پس از انتشار گسترده ویروس در قاره اروپا در ماه مارس، وضعیت پاندمی (همه‌گیری) اعلام کرد.
دونالد ترامپ به‌ویژه از مخالفت سازمان جهانی بهداشت با قطع پروازهای چین به ایالات متحده آمریکا، انتقاد کرد. 
رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: ما با دقت بسیار این موضوع را بررسی می کنیم و تعلیق کمک مالی را بررسی خواهیم کرد. با این حال در همین جلسه و زمانی یک خبرنگار پرسید که آیا کمک به سازمان جهانی بهداشت را قطع می کند؟ دونالد ترامپ گفت که منظور او این بوده است که قطع کمک به این نهاد بین‌المللی را بررسی می کند.
پیش از این نشست خبری هم ترامپ با انتشار یک پیام در حساب توییتری خود، از عملکرد سازمان جهانی بهداشت، وابسته به سازمان ملل متحد، به شدت انتقاد کرده و نوشت: «سازمان بهداشت جهانی واقعا شیوع کرونا را منفجر کرد. در حالی که به صورت گسترده بودجه آن از سوی ایالات متحده تامین می‌شود اما هنوز چین محور است. ما در این مورد بازنگری خواهیم کرد. خوشبختانه من توصیه آنها برای باز نگه داشتن مرزهایمان در برابر چین را رد کردم. چرا آنها به ما چنین توصیه غلطی کردند؟»
گفتنی اینکه اخیرا رییس سازمان بهداشت جهانی، به همدستی با چینی‌ها در پنهانکاری در شیوع کرونا متهم شده است.