به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۲۰۹۴۱

اهدا اعضاء نوجوان رودباری به 3بیمار نیازمند

گروه جامعه: با اهدای کلیه ها و کبد نوجوان 15 ساله رودباري، جان سه بیمار نیازمند نجات پیدا کرد و این بیماران می توانند بعد از تحمل سالها رنج و عذاب طعم سلامتی را احساس کنند.
پیکر بی جان سجاد بالاور در حالی در آغوش خاک آرام گرفت که روحش سرشار از غرور و خرسند از اقدامی خداپسندانه بود و اهدا اعضاء این نوجوان 15 ساله جان سه بیمار نیازمند اهدا عضو را نجات داد و آنها توانستند در زیر سایه ایثار و فداکاری این نوجوان روستای تمیری رودبار جنوب طعم سلامتی را تجربه کنند. این روزها صحبت از اهدا عضو بیماران مرگ مغزی در گوشه و کنار شنیده می شود و این روند در استان کرمان نیز رو به رشد است که نشان دهنده رشد آگاهی مردم و همچنین انجام اقدامات مناسب برای فرهنگسازی در این زمینه است.

سجاد که بر اثر تصادف رانندگی دچار جراحت سختی شده بود به بیمارستان جیرفت اعزام می شود و در آنجا مشخص می شود که دچار مرگ مغزی شده است در این هنگام است که کارکنان بخش پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمان وارد عمل شده و با خانواده سجاد به گفتگو می نشینند و در نهایت با اعلام رضایت خانواده سجاد را برای انجام عمل پیوند عضو به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل می کنند.



اهدا عضو تنها با رضایت خانواده امکان پذیر است/ اهدا 3 عضو نوجوان 15 ساله رودباری
مجید گیلانی مسئول هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به مهر می گوید: با اهدا دو کیله و کبد این بیمار مرگ مغزی جان سه بیمار در لیست انتظار اهدا عضو نجات پیدا کرد و این امر خداپسندانه باعث آرامش روح این نوجوان فداکار می شود. گیلانی گفت: انجام عمل پیوند عضو حتما با رضایت کامل خانواده انجام می شود و در این خصوص ما سعی می کنیم شرایط روحی خانواده بیمار را درک کرده و زمینه ای را فراهم کنیم که بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: اهدا عضو در صورت تایید مرگ مغزی انجام می شود که این امر باید توسط متخصصان مغز و اعصاب، بيهوشي، داخلي، جراح مغز و اعصاب و نماينده پزشكي قانوني تاييد شود. گیلانی از انجام 166 پیوند اهدا عضو در کرمان خبر داده و می گوید: در تلاش هستیم که بخش پیوند قلب را نیز در کرمان راه اندازی کنیم که بتوانیم به بیماران نیازمند بیشتری کمک رسانی کنیم.

کارت اهدا عضو تصمیم گیری را برای خانواده ها آسان تر می کند

این مسئول سن مجاز برای اهدا عضور را دو تا 70 سال عنوان می کند و می افزاید: فرد اهدا کننده عضو باید سالم باشد و به هیچ گونه بیماری عفونی و واگیردار مبتلا نباشد و همچنین برای انجام عمل پیوند اعضا هیچ گونه هزینه ای از خانواده ها دریافت نمی شود. گیلانی با اشاره به اینکه دارا بودن کارت اهدا عضو شرط قطعی برای اهدا عضو نیست بلکه ملاک رضایت خانواده است، ابراز می دارد: دارا بودن این کارت به نوعی به منزله یک وصیتنامه برای فرد محسوب می شود و می تواند به خانواده ها در زمان تصمیم گیری کمک بزرگی کند و لذا اقدام برای دریافت کارت اهدا عضو می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.



تفاوت کما با مرگ مغزی/ اهدا عضو با تایید مرگ مغزی انجام می شود

به طور حتم لحظه تصمیم گیری برای خانواده در زمان اهدا اعضاء عزیز در بستر بیماریشان بسیار دشوار و نفس گیر است اما افزایش آگاهی جامعه در خصوص شرایط اهدا عضو و وضعیت بیماران مرگ مغزی می تواند کمک بزرگی به خانواده ها کرده و بتوانند زندگی خاتمه یافته عزیز از دست رفته شان را با اهدا عضو به زندگی بیماران نیازمند پیوند و زندگی سعادتمندانه در جهان ابدیت را برای وی رقم بزنند.  رضا احمدی سرشت که پزشک عمومی است در گفتگو با مهر می گوید: مرگ مغزی و کما با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و تنها اهدا عضو در بیماران مرگ مغزی قابل انجام است.

وی تصادفات رانندگی، خونریزی های داخلی مغز، وارد آمدن ضربه شدید به سر، غرق شدن در آب و سکته مغزی را از عوامل شایع مرگ مغزی عنوان کرده و تصریح می کند: متخصص مغز و اعصاب با انجام معاینات لازم تشخیص می دهد که فرد در چه وضعیتی قرار دارد. این پزشک عمومی ادامه می دهد: فردی که دچار کما شده باشد احتمال بازگشتش به زندگی وجود دارد چرا که فرد بیمار قادر است به طور طبیعی نفس بکشد.

احمدی سرشت می افزاید: اما در فردی که دچار مرگ مغزی شده است به دلیل اینکه مغز دچار آسیب غیرقابل برگشت شده است امکان زنده ماندن بیمار وجود ندارد و فرد به صورت مصنوعی و با کمک دستگاه نفس می کشد که در صورتی که دستگاه از بیمار جدا شود زندگی وی خاتمه پیدا می کند و با وجود دستگاه نیز باز نمی توان مدت زمان زیادی فرد بیمار را زنده نگه داشت. اما حرکت های برخی مسئولین نیز در این میان در فرهنگسازی برای کمک به اهدا عضو می تواند بسیار تاثیر گذار باشد به گونه ای چندی پیش کارکنان آتش نشانی کرمان در اقدامی دسته جمعی فرم دریافت کارت اهدا عضو را تکمیل و در کنار تلاش هایی که روزانه برای حفظ جان شهروندان انجام می دهند این امر خداپسندانه را نیز در کارنامه اعمال خود ثبت کردند تا شاید بتوانند روزی گره از مشکلات انسانی نیازمند را باز کنند.
..........................
گزارش: اسما محمودی
مرجع : مهر