به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب : ۲۰۹۴۶۳

روش‌های جراحی بینی

گروه سلامت و زیبایی:
به طور کلی جراحی بینی (Rhinoplasty) به دو روش صورت می‌پزیرد. روش اول که در گذشته متداول تر بود و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش جراحی Close یا بسته است؛ در این روش همه‌ی اقدامات بینی و جراحی آن از قسمت‌های داخلی و برش‌هایی که در قسمت‌های داخل بینی و از درون حفره‌های بینی انجام می‌شود، صورت می‌پذیرد یعنی همه برش‌ها در داخل بینی انجام می‌شود و فقط قسمت‌های کمی از پوست، از لایه‌های زیرین (غضروف و استخوان) جدا می‌شود و پوستِ رها شده با وسایل مخصوصی بالا نگه داشته می‌شود تا جراح بتواند عمل جراحی را انجام بدهد. به طوری که  قسمت‌های مختلف قوز بینی را می‌توان برداشت، بینی را باریک تر کرد و تا حدود نسبتا خوبی به قسمت‌های نوک بینی دسترسی داشت. اما به هر حال این روش محدودیت‌های خاص خودش را دارد و علی رغم این که مدت زمان جراحی را کاهش می‌دهد اما به دلیل محدودیت‌های دسترسی به نوک بینی، ممکن است تغییرات مورد نظر جراح و بیمار به خوبی صورت نگیرد.
از محاسن این روش (close) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

-    در این روش برشی بر روی پوست انجام نمی‌شود.
-    مدت زمان جراحی نسبت به روش  جراحی باز حدود 15 دقیقه کمتر است.
-    به دلیل ورم کمتر نوک بینی در این روش، ورم آن بعد از عمل زودتر بر طرف می‌شود.

روش دوم که روش متدال تری نسبت به روش بسته است و امروزه بیش از 90 درصد جراحی‌های بینی به این روش انجام می‌شود، روش جراحی Open یا باز هست. در این روش پوست برش داده میشود  و از روی غضروف بلند شده تا جراح دید مناسب و مطلوبی به مناطقی که باید تغییرات را اعمال کند داشته باشد. این برش این امکان را به جراح بینی می‌دهد که بتواند پوست بینی را بلند کند و  همه ی ساختار اصلی بینی( قسمت‌های استخوانی، غضروفی و بافت نرم) را راحت تر ببیند و عمل جراحی را با دید مطلوب تری انجام بدهد. اما این برش به هیچ عنوان نباید باعث نگرانی تان بشود زیرا رد بخیه‌ها به طور کامل از بین خواهد رفت. در رابطه با برش خوردن یا نخوردن گوشه‌های بینی که اصطلاحا به آنها پره‌های بینی گفته می‌شود باید این نکته را یادآور شد که هیچ ربطی به روش جراحی باز و یا جراحی بسته ندارد! این کاملا به اندازه ی سوراخ‌های بینی و پره‌های آن بستگی دارد؛ یعنی اگر سوراخ‌های بینی شما بزرگ باشد و نیاز به جمع شدن و کوچک شدن آنها باشد، حتی اگر عمل جراحی به صورت بسته (close) هم انجام شود هیچ راه دیگری به جز برش خوردن کناره‌های بینی وجود ندارد و جراح مجبور است که  برای اعمال تغییرات مورد نظر، گوشه‌های بینی را برش دهد. با توجه به برش خودن و آزادسازی زیاد پوست در این روش به خصوص در نوک بینی، شدت ورم بعد از عمل در این روش بیشتر است و مدت زمان بیشتری برای  برطرف شدن ورم بینی مورد نیاز است. می‌شود گفت تفاوت بین عمل جراحی باز و بسته ی بینی در این است که در روش باز علاوه بر برش‌هایی که در روش بسته انجام می‌شود، یک برش کوچک هم روی پوست کلوملا ( قسمت میانی بین دو سوراخ بینی) داده می‌شود.
از محاسن این روش  (open) هم می‌نوان به موارد زیر اشاره کرد:

-    جراحی با دید مطلوبی انجام می‌شود به همین دلیل احتمال غیر قرینگی بینی را کاهش می‌یابد.
-    قرار دادن گرفت‌های غضروفی و استخوانی و همچنین پروتز‌ها خیلی راحت تر انجام می‌شود.
-    تسهیل کار جراح و قدرت مانور بیشت.

انتخاب این روش‌ها به تجربه و سلایق پزشکان بستگی دارد که بین دو روش باز و بسته انتخابی را انجام می‌دهند، گرچه در گذشته جراحی بینی به صورت بسته متداول تر بود اما با تکنیک‌های جدید در rhinoplasty گرایش جراحان تا حد زیادی به جراحی باز بیشتر شده است و انتخاب اکثر جراحان، جراحی به صورت باز است. البته بسیاری از جراحان که در گذشته به صورت جراحی با روش بسته جراحی می‌کردند و به دلیل تبحری که در این کار پیدا کردند همچنان به روش بسته جراحی بینی را انجام می‌دهند ولی در بسیار مواقع مثل، جراحی‌های ترمیمی، اشکالات مادر‌زادی، غیر قرینگی‌های نوک بینی و... روش باز در اولیت قرار دارد.

دکتر امید ابراهیمی یکی از بهترین جراحان حاذق بینی در ایران است، که با سابقه بیش از 5500 عمل جراحی بینی می‌تواند زیبایی بینی شما را  تأمین مشکلات تنفسی بیماران را به بهترین شکل برطرف نماید.