به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۲۰۹۶۴۸

کرونا جنگل‌ها ایران را حفظ کرد

گروه جامعه: بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایام نوروز رخ می‌دهد. زمانیکه حضور مردم در طبیعت افزایش پیدا می‌کند. سیزده فروردین‌ماه سال‌های گذشته با بیشترین میزان آتش‌سوزی در دو هفته ابتدایی سال همراه می شد. تا جایی که طبق اعلام سازمان جنگل‌ها در سال‌های قبل وقوع 180 فقره آتش‌سوزی جنگل در سیزده فروردین نیز گزارش شده است.
کرونا جنگل‌ها ایران را حفظ کرد
امسال و سال گذشته اما میزان آتش‌سوزی در این ایام با کاهش بسیار چشمگیر مواجه بود و حتی در برخی روزها بدون حتی یک مورد وقوع آتش‌سوزی به اتمام رسید.90 تا 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور عامل انسانی دارد. بخشی از آن به صورت عمدی است و بخش دیگری نیز غیرعمد و به دلیل رفتارهای نادرست رخ می‌دهد.بسیاری از مردم بعد از روشن کردن آتش در دل جنگل یا فراموش می‌کنند آن را خاموش کنند و یا آتش را بصورت کامل خاموش نمی‌کنند. هردو این موارد در حالی است که آتش روشن کردن به هر نحو در جنگل ممنوع و عملی مجرمانه است.بررسی های کارشناسان نشان می‌دهد آتش افروزی، تنها دلیل آتش‌سوزی با عامل انسانی محسوب نمی‌شود. بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی های رخ داده به دلیل پرتاب ته سیگار به دل جنگل است. بخش دیگری نیز به دلیل انداختن زباله‌هایی همچون تکه‌های شیشه یا بطری‌های آب معدنی است که موجب انعکاس نور خورشید و وقوع آتش‌سوزی در جنگل می‌شود.نوروز سالجاری اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش سفر و تفریحات نوروزی، هیچ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گزارش نشد.

علی عباس نژاد ، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها به همشهری می‌گوید:‌ «در 15 روز ابتدایی فروردین 99 تنها 4 فقره آتش سوزی رخ داد که آن هم در مراتع استان بوشهر بوده و هیچ مورد آتش سوزیدر جنگل های کشور به وقوع نپیوسته است.» سال گذشته در همین بازه زمانی نیز میزان وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های کشور عدد بسیار کمی را نشان می‌داد. براساس اعلام سازمان جنگل‌ها، تنها یک فقره آتش‌سوزی در اراضی جنگلی یزد رخ داد. بارندگی های متعدد و وقوع سیلاب در بخش های شمالی و غربی ایران ، موجب عدم حضور مردم در جنگل های شمالی و غربی کشور شد و به همین دلیل هیچ مورد آتش‌سوزی در این جنگل‌ها گزارش نشد.عباس‌نژاد می‌گوید: «این آمارها و مقایسه آن‌ها با سال‌های قبل نشان می‌دهد، عامل انسانی همچنان مهمترین دلیل وقوع آتش سوزی‌ها است.» مقایسه آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها در نوروز 2 سال اخیر نیز تایید کننده این موضوع است.

فروردین‌ماه سال 97، تعداد 142 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داد که 111 مورد آن شامل 294 هکتار در جنگل، 13 مورد شامل 30.6 هکتار در جنگل‌های دست کاشت، 15 مورد شامل 19.6 هکتار در مراتع و 3 فقره در وسعت 4 هکتار در اراضی جنگلی رخ داده است. هرچند میزان بارندگی و میزان مرطوب بودن جنگل را نمی‌توان در وقوع آتش‌سوزی‌ها نادیده گرفت اما عامل انسانی، فاکتوری بسیار موثر بر این شرایط است.بررسی این عوامل همچنان، لزوم تقویت آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی درخصوص حفاظت از جنگل‌ها و عدم آتش‌افروزی در آن‌ها را نشان می‌دهد.فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به همشهری تاکید می‌کند که افزایش امکانات محافظت و مراقبت و همچنین اطفاء حریق در جنگل‌ها در دستور کار قرار داشته و بخشی از آن تاکنون اجرایی شده و آموزش همگانی نیز مورد تاکید و توجه قرار دارد.او تاکید می‌کند: «رسانه‌ها به ویژه صداوسیما لازم است در این خصوص و برای حفظ سرمایه‌های طبیعی ایران کمک کنند.»
برچسب ها: محیط زیست