کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با موارد زباله‌پراکنی‌های عفونی برخورد می‌کنیم

22 فروردين 1399 ساعت 10:59

گروه جامعه: پنجاه و یک روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۶۶۲۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۱۱۰ نفر فوت شده و ۳۲۳۰۹ نفر بهبود یافته‌اند.


به گزارش ایلنا، رئیس جمهور پس از دریافت گزارش‌های جداگانه‌ای از وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روز شنبه و آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌ریسک در همه استان‌ها به جز تهران، تاکید کرد که این طرح باید با نظارت دقیق و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا شود. همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابلاغ گام دوم مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و فاصله گذاری اجتماعی در حوزه سلامت محیط و کار خبر داده و اعلام کرد، ثبت نام اصناف و صنایع در سامانه سلامت از فردا آغاز می شود. همچنین براساس اطلاعیه شماره ۳ ستاد بمنظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال بیماری، سالن های سینما، تئاتر، موسیقی، آموزشگاه های آزاد هنری و نمایشگاه های فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.سایر مشاغل مرتبط فرهنگی و هنری غیرتجمعی با رعایت دستورالعمل های  بهداشتی از ۲۳ فرودین در سراسر کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجاز به فعالیت هستند.
توضیح بهزیستی درباره  ارائه کمک حمایتی به مددجویان روزمزد و مهدهای کودک
 پرداخت ۲۵۰ هزار تومان به ۴۰  هزار معلول شدید و ضایعه نخاعی
«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت مراکز روزانه بهزیستی و مهدهای کودک گفت: در حال حاضر مراکز روزانه بسته است و به آنها نیز خسارت مالی وارد شده است. این مراکز یارانه بگیر سازمان بهزیستی بوده اند و اکثر این مراکز یارانه بهمن، اسفند و حتی فروردین ماه را نیز دریافت می کنند و هیچ مشکلی برای پرداخت یارانه آنها وجود ندارد.وی با بیان اینکه اگرچه این مراکز تعطیل هستند، اما هزینه هایی مانند حقوق پرسنل بیمه و مالیات را باید بپردازند، تصریح کرد: در خصوص مهدهای کودک نیز باید بگویم؛ مشاغلی به هیات وزیران معرفی شده اند که این مشاغل با مشکل مواجه شده اند از جمله مراکز آموزشی که یکی از مصادیق آن نیز مهدهای کودک است و ما امیدواریم مهدهای کودک از تسهیلاتی مانند کمک های بلاعوض، وام های کم بهره، معافیت مالیاتی و بیمه و تعویق بدهی ها برخوردار و از آنها نیز حمایت شوند. 
رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار و مددجویانی که به صورت روز مزد فعال هستند، گفت: یکی از مهمترین موارد ما زنان سرپرست خانوار و معلولان شاغل هستند و با پیگیری هایی که انجام می شود امیدواریم این افراد نیز جزو مشاغلی باشند که تحت حمایت دولت قرار می گیرند. همچنین برخی از مددجویان بیمه نیستند و به صورت روزمزد کار می کردند و ما امیدواریم این افراد نیز جزو چند میلیون نفری باشند که کمک های دولتی شامل حالشان می شود.نفریه خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی نیز برای 40 هزار نفر از معلولان ضایعات نخاعی و معلولان شدید حرکتی علاوه بر مستمری و عیدی که دریافت کرده اند 250 هزار تومان پرداخت کرده است. ان شاءالله پیگیر هستیم تا بتوانیم به افرادی که مشاغل روزانه دارند کمک های ویژه ای از سوی دولت بشود. البته مصوباتی در حال تدوین است که اجازه بدهید تا تدوین شود و ما بعد اطلاع رسانی کنیم. وی همچنین درباره سرانجام جمع آوری معتادان رها شده در خیابان گفت: ما در مراکز ماده 16 بیش از 6 ماه نمی توانیم معتادان را نگهداری کنیم از مراکز ما فقط 500 نفر ترخیص شده اند و اعدادی که اعلام می شود مربوط به مراکز ما نیست ما همه مددجویان در مراکز ماده 15 را کاملا نگهداشتیم و هیچ کس ترخیص نشده است و از مراکز ماده 16 به دلیل محدودیت قانونی خارج شده اند.رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: نظر بهزیستی همان نظر ستاد مقابله با کروناست و ما هم معتقدیم که تجمیع این افراد باعث گسترش بیماری در بین آنها می شود، اما هر آنچه که کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مقابله با کرونا تصمیم بگیرند نیز ما اجرا کرده و همکاری لازم در اجرای آن را خواهیم داشت. از اواسط اسفندماه نیز بیش از 9 میلیارد تومان برای مباحثی مانند وسایل بهداشتی، غذا و آموزش معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است البته بسیاری از این تجمعات برای خرید و فروش مواد مخدر است. ما در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر تابع دستورات ستاد کرونا هستیم.
نگرانی از نحوه دفع زباله‌های خانه‌های دارای بیمار کرونا
به شدت با موارد زباله‌پراکنی‌های عفونی برخورد می‌کنیم 
«سعید محمودی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تاثیر مواد شوینده، زباله های شهری و بیمارستانی در شرایط مقابله با کرونا بر سلامت محیط زیست، گفت: در رابطه با بیمارستان‌ها یا مراکزی که سیستم تصفیه دارند، اغلب جای نگرانی وجود ندارد، زیرا این زباله‌‌های عفونی از فیلتر دستگاه‌‌های تصفیه عبور داده می‌شوند. بیشتر ما نگران وضعیت زباله‌‌هایی هستیم که از این قبیل فیلتر‌ها عبور داده نمی‌شوند.وی افزود: استفاده از مواد ضدعفونی در سطوح‌ شهری، زباله‌های شهری و... امکان ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی را دارند و نمی‌توانیم اظهار کنیم که در کل بی‌تاثیر هستند، اما متاسفانه در این شرایط هیچ چاره‌ای جز این نیست و در تمام دنیا هم سطوح را ضدعفونی می کنند. محمودی در ادامه بیان کرد: البته برخورد ما در رابطه با دفع زباله متفاوت است و این جزو نگرانی‌هایی است که اقدامات لازم را برای آن انجام می‌دهیم. سازمان حفاظت محیط زیست، یک به یک بیمارستان‌ها را کنترل می‌کند. تولید پساب آن‌ها و اینکه این پساب‌ها در کجا دفع می‌شوند، تحت نظارت مداوم ما قرار دارد. مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران گفت: مواردی از زباله‌پراکنی در توابع تهران مانند اسلامشهر داشتیم که به شدت با آنها برخورد شد. این موضوع برای ما مسئله‌ای بسیار جدی است. بحث دفع زباله ‌های عفونی مانند ملزومات و ماسک‌های آلوده بحثی بسیار پیچیده است و تمام دنیا امروز برای این موضوع برنامه دارد.  وی افزود: در حقیقت بحث استفاده از مواد شوینده در سطوح و منازل و ابعاد تاثیرات محیطی آن و اینکه چه تاثیری بر محیط می‌گذارند، بحثی است که نیاز به مطالعات در آینده دارد، اما دفع زباله‌‌ها موضوعی دیگر است و سازمان در قبال آن بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. 
محمودی با تاکید بر اینکه پسماندها موضوعی مخاطره‌آمیز است و حتما باید در این زمینه تمام ملاحظات رعایت شوند، گفت: نه صرفا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بلکه زمانی که یک بیمار کرونایی در خانه وجود دارد، زباله‌های خانگی او با وضع متفاوتی تلقی می‌شود؛ این زباله‌ها کاملا ویژه و خطرناک هستند. اینگونه زباله‌‌ها حتما باید با عنوان زباله‌‌های عفونی دفع شوند. وی در پایان گفت:  زمانی که از متولیان شهرداری، پیگیر چگونگی دفع زباله‌ها می‌شویم، می‌گویند، ما تمام زباله‌‌ها را به چشم زباله‌های عفونی می‌بینیم، اما همچنان جای نگرانی وجود دارد و این یک مسئله بسیار مهم است.
بکارگیری ۵۰ اتوبوس برون شهری برای جابجایی مسافران در پایتخت
 تعیین سقف جمعیت در  اتوبوس‌ها
«یوسف حجت» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص امتیازی که در اجرای طرح ترافیک تنها برای کارمندان دولت درنظر گرفته شده است، گفت: هر کسی در این تایم می تواند رایگان ورود و خروج به طرح ترافیک داشته باشد و تنها شامل کارمندان دولت نیست و شرکت های خصوصی هم اگر در این بازه زمانی تعطیل شوند، شامل استفاده رایگان از طرح ترافیک می شوند. از طرفی طی روزهای جاری پیک قابل توجه ترافیکی در بعد از ظهرها نداریم و پیک ترافیک سنگین  معمولا در صبح اتفاق می افتد که امیدواریم با این دستور جدید این اتفاق رخ ندهد.او ادامه داد: اما نکته مهم این است که تایم ترافیک نباید به مردم علامت دهد که در شهر حضور یابند و نباید بگوییم تردد در شهر آزاد شده است. این یک تیغ دولبه است؛ از یک طرف در این شرایط وسیله نقلیه شخصی به لحاظ بهداشت و عدم سرایت بیماری بهتر است و از طرفی این اقدام ممکن است سفرهای غیرضروری را افزایش دهد. اگرچه که نمی توان گفت کدام قسمت موثرتر است، اما معتقدیم شرایط باید به گونه ای باشد تا کسانی که کار دارند بتوانند از آن استفاده کنند و کسانی که برای گردش و تفریح قصد بیرون رفتن دارند، منع شوند.حجت در پاسخ به این سوال که چرا در این شرایط تعمیم سامانه "سفر برگ" به تردد درون شهری پایتخت اجرایی نمی شود تا تبعیضی که اکنون رخ داده نیز از بین برود، گفت: سامانه "سفر برگ" تاکنون برای سفرهای درون شهری به آن معنی نبوده است و برای سفرهای بین استانی طراحی و آماده شده که البته هنوز هم به کار گرفته نشده است. اگرچه  که می توان از آن برای سفرهای شهری نیز استفاده کرد، اما ترددهای شهری خیلی پیچیده تر است و میزان سفرهای شهری بسیار زیاد است و به همین دلیل امکان استفاده از سامانه سفربرگ برای تک تک افراد سخت است. 

سرپرست معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در واقع خود طرح ترافیک برای این منظور در نظر گرفته شده است، کسانی که سفرهای ضروری دارند، بتوانند در سطح شهر حضور یابند.او در واکنش به این که با توجه به پایان تایم کاری تعدادی از شاغلین اصناف و شرکت های خصوصی که در ساعاتی غیر از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر  است، آیا مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق داده نمی شوند، گفت: اینطور فکر نمی کنم، چرا که جامعه مترو سوار و شخصی سوار ما دو جامعه  متفاوت هستند و برخی مردم به ندرت از ماشین شخصی استفاده می کنند و همیشه با مترو در تردد هستند، در عین حال گروهی هم همیشه از خودروی شخصی استفاده می کنند و برنامه ای برای استفاده از مترو ندارند.اما معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برنامه ورود اتوبوس های برون شهری و اتوبوس های سایر ارگان ها را نیز در دستور کار خود قرار داده و قرار است به صورت رزروی به شهروندان خدمات رسانی داشته باشند.حجت درباره این طرح گفت: احتمالا در حدود ۵۰ اتوبوس طی هفته آینده از خارج مجموعه شرکت واحد برای جابجایی مسافران به کار گرفته می شوند تا به اتوبوس های شرکت واحد کمک کنند. به رغم آنکه این روزها در برخی از خطوط با افت شدید مسافر مواجه هستیم و اتوبوس ها خالی در حال تردد هستند، اما در برخی نقاط گلوگاه های پرتراکمی داریم و به همین خاطر تعدادی از اتوبوس های بین شهری را به کمک این خطوط شلوغ خواهیم آورد. حجت در خصوص نحوه پرداخت بهای این اتوبوس ها با اشاره به اینکه عمده این اتوبوس ها از سامانه کارت خوان برخوردار نیستند، تصریح کرد: پرداخت وجه این اتوبوس ها به صورت اینترنتی خواهد بود. با توجه به آنکه امکان پیش پرداخت برای آنها فراهم است، ممکن است اسم آن را رزرو بگذارند، اما هدف پرداخت اینترنتی است تا پول نقد جابجا نشود.سرپرست معاونت سازمان حمل و  نقل و ترافیک ادامه داد: با توجه به تاکید بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای استفاده از این اتوبوس ها سقف جمعیت در نظر گرفته می شود تا طرح فاصله گذاری رعایت شود.


کد مطلب: 209721

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/209721/موارد-زباله-پراکنی-های-عفونی-برخورد-می-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir