به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۲۱۰۲۹۹
شمار مبتلایان از مرز ۱.۸ میلیون نفر گذشت

کرونا در جهان؛ برگزاری عید پاک در قرنطینه

کرونا در جهان؛ برگزاری عید پاک در قرنطینه
گروه بین‌الملل: شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گذشته و بیش از ۱۱۲ هزار قربانی برجای گذاشته است. شماری از کشورهای جهان مراسم مذهبی عید پاک را در قرنطینه برگزار کردند.
 
در آمریکا که هفته‌ای بسیار دشوار را پشت سر گذاشت و روز جمعه مرگبارترین روز آن در ایام کرونا بود، شمار مبتلایان و جان‌باختگان همچنان بالاست، اما نسبت به روز جمعه؛ آمار جانباختگان به نصف كاهش یافت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۵۳۷ هزار مبتلا و ۲۱ هزار قربانی بیشترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از کرونا را در جهان دارد. اندرو کومو، فرماندار نیویورک که بحرانی‌ترین ایالت در آمریکاست، یکشنبه در نشست روزانه‌اش گفت آمار مرگ‌ومیر همچنان بالاست اما از آنجا که در ۲۴ ساعت اخیر فقط ۷۳ مبتلای جدید ثبت شد می‌توان اندکی امیدواری به بهبود وضعیت داشت.

روز یکشنبه در بیشتر کشورهای مسیحی جهان «عید پاک» بود اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عید پاک امسال و برگزاری‌اش در قرنطینه، بی‌سابقه‌ترین مراسم از این نوع در جهان بود. در کشورهای اروپایی وضعیت ایتالیا و اسپانیا همچنان بحرانی است. در اسپانیا امیدواری اندکی که در روزهای اخیر پدید آمده بود با افزایش دوباره میزان مرگ‌ومیر کم‌رنگ شده و نخست وزیر این کشور هشدار داد تا «پیروزی زمان زیادی مانده» است. در روزهای پنج‌شنبه تا شنبه تعداد جان‌باختگان روندی کاهشی داشت (روزانه حدود پانصد مرگ) اما روز یکشنبه مرگ ۶۱۹ تن در شبانه‌روز اخیر اعلام شد. اسپانیا با حدود ۱۷ هزار قربانی بیشترین مرگ‌های ناشی از کرونا را پس از آمریکا و ایتالیا دارد.
از سوی دیگر، آمار جان‌باختگان کرونا در بریتانیا از مرز ۱۰ هزار تن گذشت. مقام‌های بهداشتی بریتانیا روز یکشنبه اعلام کردند در ۲۴ ساعت اخیر ۷۳۷ تن در این کشور بر اثر کرونا جان باختند و به این ترتیب شمار قربانیان کرونا به ۱۰هزار و ۶۱۲ نفر رسید. پیش از این چهار کشور آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، هر یک، مرگ بیش از ۱۰ هزار تن بر اثر کرونا را گزارش کرده بودند. موضوع همه‌گیری گسترده در روسیه نیز نگرانی‌هایی برانگیخته و چین نیز درباره وضعیت شهرهای هم‌مرز خود با روسیه ابراز نگرانی کرده است. مقام‌های روسیه روز دوشنبه از آزمایش مثبت بیش از دو هزار و ۱۰۰ تن در شبانه‌روز اخیر خبر دادند که بالاترین رقم از ابتدای همه‌گیری در این کشور محسوب می‌شود. مجموع مبتلایان به کرونا در روسیه نزدیک به ۱۶ هزار تن اعلام شده است که از بین آنان ۱۳۰ نفر جان باخته‌اند. تاتیانا گلیکوا، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز یکشنبه به تلویزیون این کشور گفت دست‌کم تا نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت که مراسم عظیم رژه در میدان سرخ برگزار می‌شود) کرونا پایان نیافته است.

مسکو و شهرهای بزرگ روسیه از دو هفته پیش در قرنطینه هستند و برای مراسم عید پاک مقررات ویژه‌ای اعلام شده است.کلیسای ارتدوکس روسیه عید پاک را ۱۹ آوریل (یکشنبه آینده) برگزار می‌کند و مقام‌های مذهبی این کشور گفته‌اند کلیساهای مسکو و مناطق اطراف در این روز بسته خواهند بود. چین ابراز نگرانی کرده است رفت‌وآمد در گذرگاه‌های مرزی‌اش با روسیه به انتقال کرونا به داخل چین منجر شود. مقام‌های چینی روز یکشنبه اعلام کردند گروهی ۱۵ نفره را به شهر سوین‌فه‌هه فرستادند که هم‌مرز با شهر ولادی‌وستوک در روسیه است. این تیم قرار است به انجام تست‌های بیشتر در این منطقه کمک کند. از سوی دیگر، مقام‌های بهداشتی شانگهای روز یکشنبه اعلام کردند از ۹۷ مبتلای جدید در چین، ۵۲ نفر در پروازی از مبدأ روسیه شناسایی شده‌اند. این پرواز در شانگهای به زمین نشست و افراد مبتلا به کرونا، به‌جز یکی، بقیه چینی هستند.