به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۲۱۰۶۵۹
غلط و بر اساس بی‌اطلاعی محض است!

ناراحتی روحانی از گزارش دلار‌های گمشده

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور، درباره گم شدن۴.۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از منابع ارزی کشور، گزارش این نهاد نظارتی حكومتی را "غلط و بر اساس بی‌اطلاعی محض" دانسته است!
ناراحتی روحانی از گزارش دلار‌های گمشده
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ما باید همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر اینگونه عمل کنیم، قدم به قدم شرایط کشور را به سمت مطلوب برای مردم به پیش خواهیم برد.

روحانی در جلسه هیات دولت:
* کرونا به مسئله مهم جهانی تبدیل و معضلی مهم برای جهان شده است و تقریباً همه دنیا تحت تأثیر موج این بیماری قرار گرفته‌اند. تجارت، معاملات، اقتصاد، سیاست و به‌طور کلی همه امور در دنیا تحت تأثیر شرایط جدید قرار گرفته است. برای اولین بار نام یک بیماری تبدیل به محاسبه تاریخی شده است. دوران کرونا و پساکرونا به این معنی است که در دوران شیوع کرونا باید برای مبارزه با بیماری تلاش کنیم و در دوران پساکرونا باید برای بهبود اقتصاد گام برداریم.
* دولت موظف است تلاش کند تا مبتلایان به بیماری را شناسایی و جدا کرده، آنها را به بیمارستان و نقاهتگاه منتقل کند تا بیماری به دیگر بخش‌های جامعه سرایت نکند.وظیفه دوم دولت مراقبت و پرستاری از کسانی است که نیاز به تخت بیمارستانی یا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند.
* ما در برابر تاریخ سرافراز هستیم که در استان و یا شهری بیماری نبوده است که به بیمارستان مراجعه کرده و با درب بسته مواجه باشد یا تخت بیمارستانی برایش خالی نباشد. بیماری نبوده است که احتیاج به مراقبت ویژه داشته و آی سی یوی ما برای وی ظرفیت نداشته باشد.
* این افتخار ماست و باید گفت که کادر درمان، پرستاران و پزشکان ما مجاهدتی شبانه روزی کردند و حتی ساعتی هم از فعالیت باز نایستادند و خستگی بر آنها غلبه نکرد.
* در جاهایی از جهان بوده که بیمار به بیمارستان مراجعه کرده ولی با وجود ظرفیت تخت خالی، پرستار یا پزشک نبوده است که از وی مراقبت کند و یا اینکه بخش مراقبت ویژه نتوانسته بیمار را بستری کند.
* ما در کشور خودمان نمونه این اوضاع را در طول سه ماه ندیده‌ایم. ما ندیدم که کسی به بیمارستانی مراجعه کند و آنها بیمار را برگردانند و یا به خاطر فقر مالی، بیمار بستری نشود. برخی از بیماران ما با بیمه و برخی که قشر ضعیف بودند نیز به رایگان درمان شدند. حتی اتباع خارجی که قانونی در کشور ما زندگی می‌کنند نیز رایگان مورد درمان قرار گرفتند.
 * کار دولت، تأمین مایحتاج عمومی مردم برای مصرف روزمره بوده است. مردم وقتی به فروشگاهی مراجعه کنند و با قفسه خالی مواجه شده و یا اینکه به آنها گفته شود روز دیگر مراجعه کنید. این موضوع برخلاف بسیاری از کشورها بود که با چنین کمبودهایی دست به گریبان بودند.
 * امسال شرایط ما شرایط بسیار خوبی خواهد بود و دشمنان ما تبلیغ نکنند که پارسال وضع دولت خیلی بد بود و امسال بدتر خواهد بود. پارسال وضع رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بود؛ یعنی در سال ۹۸ علیرغم همه فشارها اقتصاد بدون نفت ما رشد مثبت داشته است و همه پیش‌بینی ها حاکی از آن است که امسال هم این رشد مثبت خواهد بود. بانک مرکزی در گزارشی که اخیراً برای من فرستاده هم تورم و هم رشد اقتصادی را بهتر از سال پیش پیش بینی کرده است.
* تبلیغ نکنند که پارسال وضع دولت خیلی بد بود امسال خیلی بدتر است؛ خیر، پارسال هم وضع رشد اقتصادی مان مثبت بود. سال ۹۸ علی رغم همه فشارها رشد اقتصاد بدون نفت ما مثبت بوده و امسال هم همه پیش بینی‌ها می‌گوید مثبت است. بانک مرکزی در پیش بینی‌ای که اخیراً برای من ارسال کرده است هم رشد اقتصادی و هم تورم را بهتر پیش بینی کرده است.
* آن طور که رسانه‌های خارجی تبلیغ می‌کنند که مردم گرفتار هستند و امسال مشکلات فراوان خواهند داشت، نیست. امسال سال خوبی خواهد بود البته پیدا است ما مشکلات تحریم و کرونا را در جای خود داریم اما آن شرایط سیاهی که ترسیم می‌کنند و دل مردم را خالی می‌کنند کاملاً دروغ و بی اساس است.
* (با بیان اینکه وظیفه پنجم دولت در این مقطع کمک به آسیب دیدگان اقتصادی است): این کار، کار ساده ای نیست و در تمام دنیا بیکاری و کسب و کارهایی که نمی‌تواند فعال باشد وجود دارد. پیداست پروازها خوابیده، تلاش‌های که در زمینه گردشگری انجام می‌شد تقریباً متوقف است و خیلی از بخش‌های اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته است. ما حتی می بی نم در مسأله قیمت نفت، چگونه تحت تأثیر شرایط قرار گرفت و علی رغم اینکه اخیراً تولید نفت کاهش پیدا کرده است هنوز قیمت نفت به سمت مطلوب حرکت نکرده است‌.
* (با بیان اینکه برای تسهیلات برای مردم، ۷۵ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم): ۲۵ هزار میلیارد تومان با بهره صفر بانک مرکزی در اختیار گذاشته است و ۵۰ هزار میلیارد تومان بانک‌ها در اختیار گذاشتند. این ۷۵ هزار میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در اختیار کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند قرار می‌گیرد.
* (با اشاره به اینکه روز گذشته برای ۵۲ هزار میلیارد از این ۷۵ هزار میلیارد که مربوط به کسب و کارها می‌شود تصمیم گرفته شد): بر مبنای تصمیم دیروز، ان شاءالله قدم به قدم اینها اجرایی می‌شود و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار ده رسته ای که در معرض آسیب قرار گرفتند و مشخص شده قرار می‌دهند و وزارتخانه‌هایی که مشخص است مانند وزارت گردشگری، صنعت و وزارت کار، بنگاه‌ها را مشخص می‌کنند و مقدار پولی که باید در اختیارشان قرار گیرد مشخص می‌شود و با برنامه ریزی که شده از اواخر ماه اردیبهشت می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.
* ما ۲۳ هزار میلیارد تومان هم برای امور مردم یعنی تمام یارانه بگیرها گذاشتیم. یعنی ۲۳ میلیون خانواده‌ای که هستند، برای هر خانواده یک میلیون تومان در نظر گرفتیم که این هم در جلسه روز گذشته برای ما به التفاوتی که برای پرداختش به عنوان قرض الحسنه بودن مدنظر بود را دولت به عهده گرفت. البته از لحاظ مقرراتی ما در کمیته اقتصادی تصویب کردیم و در جلسه ستاد کرونا نیز باید اینها را به تصویب برسانیم.
* ان شاءالله در جلسه یکشنبه ستاد کرونا مواردی که باید مصوب شود، مطرح و تصویب می‌شود و تلاش ما این است این مبلغ هم قبل از شروع ماه رمضان در اختیار مردم قرار گیرد که البته هر کسی که علاقمند و داوطلب است می‌تواند از این وام قرض الحسنه استفاده کند و به تدریج از یارانه آنها از ماه‌های بعد یعنی از تیر ماه به بعد کسر خواهد شد.
* برای سه میلیون نفر از افرادی که خیلی نیازمند هستند و ما فکر می‌کردیم در چهار نوبت اسفند، فرودین، اردیبهشت و خرداد به آنها بسته حمایتی بدهیم تصمیم گرفتیم یک بسته هم برای ماه رمضان اضافه کنیم و مجموعاً ۵ بسته شده و برای ۴ میلیون خانوار هم تسهیلات ویژه یک تا دو میلیون تومانی در نظر گرفتیم و مصوباتش انجام گرفته است، بنابراین این هم بخشی است که دولت می‌تواند کمک کند.
* البته در این بخش نهادهای دیگری هم هستند که از بودجه‌ای که از دولت می‌گیرند یا از جای دیگر منابعی در اختیار دارند هم دارند کمک می‌کنند و می‌خواهند کمک کنند که به معاون اول دستور دادم جلسه‌ای در این زمینه بگذارد و هماهنگی‌ای به وجود بیاورد. یا باید بگوییم هر که هر کمکی می‌خواهد انجام دهد اگر از بودجه دولت است، درصدی را در اختیار بگذارد و آن درصد جایی جمع شود و ما تقسیم کنند یا اگر خودشان می‌خواهند بدهند، خودشان انجام دهند.
* (با اشاره به بحث نظارت و گزارش اخیر دیوان محاسبات): نظارت کار بسیار خوبی است و در قانون اساسی ما هم این موضوع پیش بینی شده است و دستگاه‌های نظارتی ما باید کار نظارتی خود را بی‌ملاحظه انجام دهند اما این دستگاه‌ها برای همه آنهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند. دولت دو تا سمت دارد، یکی اداره اجرائیات و یکی هم اداره کل کشور است. بودجه و سازمان اداری و استخدامی در اختیار رئیس‌جمهور کشور است.
* دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه پول‌ها است تا ببیند چگونه خرج شده است، یعنی برای همه کسانی است که از بودجه استفاده می‌کنند. نظارت ما باید عام باشد. اینجا خودی و غیرخودی نداریم چون همه از بودجه استفاده می‌کنند.
* حرف تا زمانی که ازدهان بیرون نیامده است می‌توان آن را تعدیل کرد ولی وقتی از زبان خارج شد، هرکسی شروع به حرف زدن می‌کند. یک سازمان نظارتی وقتی می‌خواهد گزارش تهیه کند مگر با مسئولین دولتی قهر است؟ خب با این مسئولین صحبت کند. دیروز رئیس کل بانک مرکزی پاسخ ایرادات دیوان محاسبات را داد. دولت از نظارت بدش نمی‌آید. نظارت باید باشد. اما می گویم نصفه و نیمه کار نکنیم.
* من خواهش می‌کنم که برخی دوستان بیانشان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کنند. آن بخشی که مربوط به ارز بود، صد در صد غلط بود و ناشی از بی اطلاعی محض از قوانین کشور بود. این خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف با قوانین منطبق نباشد. این پاسخ من برای دفاع از دولت نیست، بلکه برای دفاع از حق و واقعیت است.