به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۲۱۰۶۶۱

وزیر خارجه آمریکا: حکومت ایران پول نقد را برای مردم خود نمی‌خواهد

وزیر خارجه آمریکا: حکومت ایران پول نقد را برای مردم خود نمی‌خواهد
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، ضمن تاکید بر ضرورت حفظ تحریم‌ها و ادامه جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به پول نقد، گفت در صورتی که پول نقد به ایران داده شود، صرف مردم نشده و به دست شبه‌نظامیان شیعه و حزب‌الله می‌رسد.

مایک پمپئو، گفت: «ما از همان اول واضح و شفاف این را گفتیم. ما از همان اول پیشنهاد کمک بشردوستانه دادیم. این یک تراژدی است که گریبان‌گیر مردم ایران شده است. بخشی از این از دست رفتن جان مردم، نتیجه مستقیم این است که رژیم به جای سرمایه‌گذاری روی سلامت و تندرستی مردم، روی حزب‌الله و کمپین تروریسم سرمایه‌گذاری می‌کند.» پمپئو افزود: «الان زمانی نیست که پول نقد در اختیار رژیم قرار دهیم. این کار جوابگو نیست. این پول نقد در فساد از بین می‌رود و دست آخر به دست دلال‌های اسلحه و دست شبه‌نظامیان شیعه و حزب‌الله می‌رسد.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما به دیگر کشورهایی که منتقل‌کننده این کمک‌های بشردوستانه بودند، کمک کردیم و به اشکالی هم موفق بوده‌ایم که این خدمات بشردوستانه را به مردم ایران برسانیم. ما باید هر چه از دستمان برمی‌آید برای گذار مردم ایران از مشکل این ویروس انجام دهیم؛ ولی این کار نباید به معنای دادن منابع به رژیمی باشد که خطری واقعی برای سربازهای آمریکایی، یعنی همکاران و دوستان نظامی‌مان که امروز در عراق و سوریه خدمت می‌کنند، محسوب می‌شود.» پمپئو افزود: ما هرگز نباید کاری کنیم که توانایی رژیم ایران برای هراس‌افکنی در جهان و به خطر انداختن جان آمریکایی‌ها را تقویت کند. وی مدعی شد که پول ارسالی به ایران در دسترس مردم قرار نخواهد گرفت و صرف اهداف فاسد خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که جمهوری اسلامی خود برای مبارزه با کرونا میلیاردها دلار ذخیره دارد. وی پیش از این نیز گفته بود که کشورش آماده کمک به مردم ایران برای حفظ جان آنها است، اما در عین حال خواهان تحویل پول نقد به جمهوری اسلامی نیست.

مقامات ایران تاکنون به دفعات خواستار لغو تحریم‌های نفتی در دوره شیوع کرونا شده و همچنین از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده‌اند. آمریکا مخالف پرداخت وام این نهاد بین‌المللی به ایران است و می‌گوید تضمینی وجود ندارد جمهوری اسلامی این مبالغ را به جای مبارزه با کرونا، صرف تقویت اقتصاد تضعیف شده خود یا کمک به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در منطقه نکند. آمریکا قبلا به ایران پیشنهاد داده بود که در مبارزه با ویروس کرونا کمک مالی کند، اما ایران فورا این پیشنهاد را رد کرد. دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا روز ۱۴ فروردین‌ماه در واکنش به پرسشی در مورد کاهش تحریم‌های ایران برای آن‌ که بتواند با شیوع گسترده کرونا مقابله کند، گفته بود تهران چنین درخواستی از واشینگتن نکرده است. آمریکا می‌گوید صادرات اقلام پزشکی و انسان‌دوستانه به ایران مشمول تحریم‌ها نیست، اما گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها از همکاری با ایران به خاطر تحریم‌ها هراس دارند.


 
برچسب ها: مايك پمپئو