به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۲۱۰۷۹۸

کرونا قاتل نفت شیل آرژانتین شد

گروه اقتصادی: با گذشت چند هفته از ریزش قیمت نفت در بازار جهانی، منطقه نفت شیل واکا موئرتای آرژانتین به حال احتضار افتاده است.
کرونا قاتل نفت شیل آرژانتین شد
به گزارش ایسنا، بحران صنعت نفت این منطقه هفته گذشته شدت گرفت. شرکت نیمه دولتی YPF تولید میدان نفتی لوما کامپانا که پروژه مهم منطقه واکا موئرتا به شمار می رود را به دلیل فروپاشی تقاضا و عدم وجود مخازن کافی برای نگهداری نفت، به طور ناگهانی ۵۰ درصد کاهش داد.آرژانتین هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر مقررات منع رفت و آمد برای مهار شیوع ویروس کرونا وضع کرده و در نتیجه تقاضا برای نفت به شدت کاهش پیدا کرده است. شرکت YPF اعلام کرده که فروش سوخت ۷۰ درصد افت کرده است.این داستان مشابه وضعیت بسیاری دیگر از نقاط جهان است. افت چشمگیر فروش سوخت به افزایش سطح مخازن سوخت منجر شده و در نتیجه پالایشگاهها فعالیتشان را کاهش داده اند که به نوبه خود باعث تعطیلی فعالیت چاههای نفت شده است.
آن طور که مطبوعات آرژانتین گزارش کرده اند، حقیقت نگران کننده در خصوص کاهش فوری تولید در لوما کامپانا که به طور مشترک توسط شرکتهای شورون و YPF اداره می شود این است که این میدان یکی از رقابتی ترین میادین نفتی منطقه واکا موئرتا بوده است و مهمترین میدان نفتی غیرمرسوم در آرژانتین و یکی از مهمترین میادین نفتی آمریکای جنوبی به شمار می رود.اما لوما کامپانا تنها میدانی نیست که با محدودیت فوری تولید روبرو شده است. شرکت نفت و گاز ویستا هم ناچار شده است تولیدش را کاهش دهد و حداقل هشت چاه را تعطیل کرده است. ویستا سال گذشته در بازارهای سهام نیویورک و مکزیک به عرضه اولیه عمومی سهام اقدام کرده بود و مورد حمایت یک شرکت سهامی خصوصی نیویورکی قرار داشت.

در این بین، شرکتهای رویال داچ شل، اکسون موبیل و پان امریکن انرژی هم تولیدشان را کاهش داده اند اما به حجم کاهش تولیدشان اشاره ای نکردند.واکا موئرتا حتی پیش از شیوع همه گیری کرونا و جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه در وضعیت شکننده ای قرار داشت. وقایع اقتصادی سال گذشته در آرژانتین، موریسیو مارسی رییس جمهور وقت این کشور را وادار کرد برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی مانع افزایش قیمتهای سوخت شود.
در نتیجه ترمز رشد صنعت نفت کشیده شد و روند کاهش نرخ حفاری در منطقه واکا موئرتا و کاهش دکلهای حفاری کلید خورد.این رکود بخشی از رکود اقتصادی گسترده و بحران بدهی پیش روی آرژانتین بود که اکنون با همه‌گیری جهانی کرونا وخیمتر شده است. دولت آرژانتین چند روز پیش تاخیر در پرداخت ۱۰ میلیارد دلار اوراق قرضه داخلی را اعلام کرد. تحلیلگران می گویند چنین اقدامی سرآغاز رسیدن به ورشکستگی است. مذاکرات بسیار مهمتری در خصوص بازپرداخت ۸۳ میلیارد دلار بدهی از جمله بسته کمکی ۵۷ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به این کشور در جریان است.یکی از محورهای برنامه رشد اقتصادی مارسی، روی واکا موئرتا بنا شده بود اما منطقه شیل آرژانتین با وجود پتانسیل جغرافیایی عظیمی که دارد، مشکلاتی دارد که در تگزاس یا داکوتای شمالی وجود ندارد و هزینه ها شامل خط لوله، کمپرسور، استیشنها، معادن ماسه و تاسیسات صادرات در این منطقه بسیار بالاتر هستند. بی ثباتی اقتصاد کلان هم اوضاع را بهتر نمی کند.آرژانتین در واقع تلاش کرد رونق نفت شیل منطقه پرمیان آمریکا را تکرار کند بدون این که از مزایایی مانند بازارهای سرمایه دست و دلباز، زیرساختهای نفتی گسترده، فناوریهای حفاری و حقوق معدنکاری زمین داران که در آمریکا وجود دارد، برخوردار باشد. اگر شیل آمریکا بر پایه بدهی و حفاری غیرسودآور بود، در این صورت کار آرژانتین بسیار دشوارتر می شد.بر اساس گزارش اویل پرایس، اکنون که همه گیری کرونا سراسر جهان را فراگرفته و بازارهای نفت در وضعیت نامطلوبی بسر می برند، چرخهای صنعت نفت شیل آرژانتین هم از گردش بازمی ایستد.
برچسب ها: نفت ویروس کرونا