به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۲۱۰۸۳
پراستفاده ترین واژگان در یک دهه

حسن‌روحانی جزو نام‌های پراستفاده اینترنت

گروه فناوری: براساس تحقیقات یک موسسه نظارت بر زبان جهانی، متداولترین واژه‌هایی که طی سال 2013 در اینترنت مورد استفاده قرار گرفته " 404" بوده است که به کد خطای تکنیکی اشاره می‌کند همچنین درمیان بالاترین آمار جستجوی نام اشخاص، نام رئیس‌جمهور کشورمان حسن روحانی نیز به چشم می‌خورد.
حسن‌روحانی جزو نام‌های پراستفاده اینترنت
براساس اعلام این موسسه واژه " شکست و یا عمل نکردن" در رده دوم و واژه "تجسس"، "هواپیمای بی خلبان" و "کسربودجه" در رده های بعدی قرار گرفتند. رتبه بندی " واژه سال" موسسه نظارت بر زبان جهانی مستقر در تگزاس براساس تعداد دفعاتی است که واژگان، عبارتها و نامها به صورت آنلاین به زبان انگلیسی زبان استفاده شده‌اند. این موسسه برای ارائه این فهرست واژگانی را مورد بررسی قرار داده است که دست کم 25 هزار مرتبه در انواع مختلف رسانه ها و نه در یک کشور، شکل و یا گروه اجتماعی خاص استفاده شده باشد. فناوری این موسسه با نام NarrativeTracker تعداد 275 هزار وبلاگ، رسانه های اجتماعی و سایتهای خبری، مجله‌ها و روزنامه‌های برجسته سراسر جهان را اسکن می‌کند.

این موسسه در چهاردهمین بررسی سالانه خود کد خطا 404 را به عنوان پراستفاده‌ترین واژه سال 2013 اعلام کرد. این کد خطا زمانی روی مرورگر اینترنت ظاهر می‌شود که کاربر روی یک لینک کلیک کرده و یا تلاش می‌کند به سایتی دسترسی یابد که در دسترس نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که استفاده از واژه دوم این فهرست یعنی " شکست و عمل نکردن" با کد خطای 404 در ارتباط دارد. سایر کلمات این فهرست را نیز بسیاری از واژگان فناوری به خود اختصاص داده‌اند.

طی سال گذشته واژه پاپ یا پاپ فرانسیس به طور گسترده در اینترنت استفاده شد و علت آن استعفای پاپ قبلی و انتخاب پاپ فرانسیس به عنوان پاپ جدید بوده است.در میان سایر واژگان فناوری می‌توان به واژه " نانو" اشاره کرد که به فناوری نانو یا فناوری که در سطح ملکول یا اتم کار می کند اشاره دارد.

عبارتهای مهم اینترنت
عبارت " ابر" در ردیف هجدهم به محلی اشاره دارد که می‌توان اطلاعات آنلاین را در آن ذخیره کرد.عبارت برتر سال 2013 نیز " سیاست مسموم " بود، عبارتی که برای ستادهای سیاسی به کار می‌رود که تلاش می‌کنند مخالفان خود را از پای در آورند. سایر عبارتهای سیاسی " تعطیلی فدرال" ، "منطقه فدرال" در میان عبارتهای برتر جای گرفتند. این عبارتها که بسیار استفاده شده به تعطیلی اخیر دولت فدرال آمریکا اشاره می‌کند به علت ناکامی کنگره در تصویب بودجه پیش از آغاز سال مالی در تاریخ اول اکتبر اشاره می‌کند. این مسئله موجب تعطیلی بسیاری از تجارتهای دولتی و ایالتی شد.

درمیان دیگر عبارتهای مرتبط به اخبار می‌توان به انفجار ماراتون اشاره کرد که یک بمبگذاری تروریستی در آوریل امسال بود که 5 نفر کشته و 280 نفر مجروح داشت. سیارکهای نزدیک به زمین در رده یازدهم قرار گرفته و علت آن سنگ فضایی است که در ماه فوریه برفراز شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد و صدماتی را به بیش از یک هزار نفر و ساختمانهای بسیاری وارد کرد.اوج فعالیت خورشیدی در رده سیزدهم قرار گرفته و اشاره به اوج فعالیتهای خورشیدی دارد که در یک چرخه 11 ساله رخ می‌دهد.

نام حسن روحانی در فهرست پراستفاده‌ترین نامها در اینترنت
به دلیل اخباری که درباره دسترسی سازمان امنیت ملی آمریکا به سوابق شخصی مردم منتشر شده بود و توسط ادوارد اسنودن کارمند سازمان سیا و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا افشا شد موجب شد که نام این سازمان در فهرست 5 نام برتر قرار بگیرد. همچنین پاپ فرانسیس، نام طرح اوباما برای بهداشت و درمان، ادوارد اسنودن و کیت میدلتون دیگر نامهای پرکاربرد سال 2013 اعلام شدند.

نام رئیس جمهور منتخب ایران نیز در فهرست 15 نامی قرار گرفته که در سال 2013 استفاده شده و در رده چهاردهم با عنوان حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران قرار گرفته است.ملاله یوسف زی دختر پاکستانی که توسط تروریستها به صورت نافرجام مورد شلیک گلوله قرار گرفت ، شی جین پینگ رهبر چین، اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ردیفهای یازده تا سیزده نام قرار دارند.

پراستفاده ترین واژگان در یک دهه
این موسسه همچنین عنوان پراستفاده ترین واژگان یک دهه " گرمایش جهانی" ، "یازدهم سپتامبر" ، " پناهنده جنگی" و " گوگل" را اعلام کرده و تغییرات جوی را را به عنوان عبارت برتر و کاخ سفید را به عنوان نام پراستفاده عنوان کرده است.
مرجع : خبرگزاری مهر