به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۱۰۹۸۶

تاکید اوکراین بر خواسته‌های پیشین در پرونده ۷۵۲

تاکید اوکراین بر خواسته‌های پیشین در پرونده ۷۵۲
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که در موضع کشورش در قبال پرونده سرنگونی هواپیمای ۷۵۲ هیچ تغییری ایجاد نشده و هر اقدامی همچون گذشته با هماهنگی با دیگر کشورهای درگیر انجام خواهد شد.

دمیترو کولِبا، افزود: کی‌یف پرونده ماجرای سرنگونی هواپیمای مسافربری خود در آسمان تهران را با «همکاری» و هماهنگی سایر کشورهای دخیل در این پرونده دنبال خواهد کرد. اشاره وی در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد به کشورهای بریتانیا، سوئد، کانادا و افغانستان است که اتباع آنها نیز بر اثر شلیک دو موشک به بویینگ اوکراینی کشته شدند. به گفته کولبا، وزرای خارجه این پنج کشور روز چهارشنبه گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره گام بعدی برای پیگیری این پرونده سخن گفتند و اجرای عدالت، تحقیقات مستقل و شفاف، پاسخگویی درباره این اتفاق و پرداخت خسارت به خانواده‌ها اهداف اصلی کار مشترک این کشورها است.

وزیر خارجه اوکراین، اقدامات انجام‌شده را در راستای کاهش درد و رنج بازماندگان قربانیان پس از ۱۰۰ روز از فقدان عزیزان خود عنوان کرده و افزود که اجرای عدالت، حق آنها است. گفت‌و‌گو با این مقام اوکراینی پس از آن انجام می‌شود که یگ رسانه خارج از ایران، مدعی تلاش ایران برای دستیابی به نوعی تفاهم با اوکراین است که بر مبنای آن اوکراین از پیگیری حقوقی و جنایی این سانحه دست بردارد. به ادعای این رسانه، این منابع می‌گویند یادداشت تفاهم پیشنهادی به گونه‌ای تدوین شده که به ایران اجازه می‌دهد از بار مسئولیت در این زمینه شانه خالی کند. این اطلاعات در حالی درز پیدا کرده که اوکراین تاکنون بارها اعلام کرده به دنبال یادداشت تفاهمی با ایران است تا این کشور بپذیرد مسئول سرنگونی هواپیمای اوکراینی است و تضمین دهد دلایل و افراد مسئول این سانحه مشخص می‌شود و غرامت شایسته به بستگان ۱۷۶ قربانی این فاجعه پرداخت خواهد شد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد درباره ایوان ینین، دستیار ویژه خود درباره این پرونده نیز گفته که وی تیم مسئول بررسی این ماجرا را قوی‌تر خواهد کرد، اما همکاری‌های بین سازمانی در داخل اوکراین، با توجه به دخیل‌ بودن نهادهای دیگر در این پرونده نیز تعیین‌کننده خواهد بود. وی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر همکاری‌های بین‌المللی درباره این پرونده نیز می‌گوید که اگرچه پاندمی اخیر بر همه چیز تاثیر گذاشته و حتی مذاکرات در این زمینه را آنلاین کرده، اما بر همکاری‌ها تاثیری نداشته و حتی در این شرایط نیز اهداف مورد نظر دنبال می‌شود. وزیر خارجه اوکراین افزوده که محورهای اصلی تیم بین‌المللی با شیوع کرونا دستخوش تغییر نشده و تنها به اقدامات خلاقانه‌تری برای حل مشکلات لجستیکی نیاز است. با گذشت نزدیک به یکصد روز از سرنگونی هواپیمای اوکراینی جعبه سیاه این هواپیما همچنان در ایران است.

حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، دربارهٔ مطرح شدن انتقال جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی به کشور ثالث گفته که جمهوری اسلامی از نمایندگان ۸ کشور برای سفر به آزمایشگاهی در اروپا به منظور آغاز این فرایند دعوت کرده، اما این کشورها به دلیل شیوع کرونا خواسته‌اند این برنامه به زمان دیگری موکول شود.

دولت کانادا: از تلاش برای اجرای عدالت دست برنخواهیم داشت
مقام‌های رسمی کانادا همدیروز روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، بر تعهد خود برای اجرای عدالت در مورد پرونده سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، تاکید کردند. به گزارش رادیو بین‌المللی کانادا، فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا و مارک گرنو، وزیر راه و ترابری این کشور در بیانیه مشترکی به نمایندگی از دولت، به خانواده‌ها و بازماندگان این پرونده تسلیت گفته و تاکید کرده‌اند که حاکمیت در اندوه آنها شریک است. سرنگونی این هواپیما در بامداد هشتم ژانویه ۲۰۲۰ در آسمان تهران، منجر به کشته‌ شدن ۱۷۶ سرنشین آن شد که ۵۵ نفر آنها تابعیت کانادایی داشتند. ایران علت شلیک دو موشک به این هواپیما را «خطای انسانی» می‌نامد.