به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۲۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۲۱۱۰۱
اين مجالس با لودگی سیاسی متفاوت است

مجالس‌مذهبی بدست افرادنادان افتاده‌است

گروه سياسي: يك کار‌شناس مسائل دینی گفت: مجالس اهل بیت به دست بعضی افراد نادان افتاده که از این جهت مجلس امام حسین (ع) با لودگی سیاسی متفاوت است. جهت گیری‌ها و مطرح کردن برخی مطالب با روح مسائل عاشورا هماهنگی ندارد و استفاده از جملات و کلماتی که با هدف تخریب یا طرفداری از گروه یا جناح سیاسی باشد، یکی از عوارضش زیر سوال رفتن هدف اصلی عاشوراست.
مجالس‌مذهبی بدست افرادنادان افتاده‌است
حجت الاسلام مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل خود از طرح مسائل سیاسی در مراسم مذهبی و پیامد‌ها و عوارض آن در عرصه سیاسی و عرصه عمومی جامعه گفت: مطرح کردن اینگونه مباحث سبب عارضه در عرصه سیاسی می‌شوند. وی افزود: اگر مسائل عاشورا را به اصل آن پیوند دهیم در واقع فلسفه وجودی عاشورا سیاسی است و ارتباط آن را از سیاست نمی‌توان جدا کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: اما اظهار نظری که با هدف طرفداری از گروه یا جناح خاص یا تخریب آن صورت گیرد به جایگاه اینگونه مراسم‌ها لطمه وارد می‌کند، زیرا مردم در هر اجتماع و تجمعی با منظور شرکت می‌کنند و سخنرانی‌ها نباید با هدف عاشورا مغایرت داشته باشد. از اینرو مداحان و سخنرانان از تجمع مردم نباید سوء استفاده کنند زیرا با مطرح کردن این مباحث به جایگاه آن لطمه می‌زنند و از طرفی خیلی از این افراد در جایگاه آن نیستند که در مورد مسائل سیاسی روز اظهارنظر کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: این جهت گیری‌ها و مطرح کردن آن خیلی هم با روح مسائل عاشورا هماهنگی ندارد و استفاده از جملات و کلماتی که با هدف تخریب یا طرفداری از گروه یا جناح سیاسی باشد، یکی از عوارضش زیر سوال رفتن هدف اصلی عاشورا در حوزه عمومی و نزد مردم کوچه بازار است. درایتی با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد در این مراسم در مورد مسائل سیاسی نیز سخنرانی کند، ایرادی ندارد، گفت: اما کسانی که به این مسائل ورود پیدا می‌کنند در ابتدا باید صلاحیت و اهلیت داشته باشند. زیرا تحلیل کردن مسئله عاشورا از این رهگذر نیاز به سواد و تحلیل دارد و فقط اینکه کسی صدای خوش داشته باشد نمی‌تواند کفایت کند. زیرا در غیر این صورت از اصل فلسفه عاشورا و هدف امام حسین (ع) خارج خواهند شد و این خود مسئله ساز خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مطرح کردن اینگونه مباحث در سطح جامعه دو عارضه را به دنبال دارد، گفت: عارضه اول این است که به دلیل توجه نداشتن بعضی از سخنران‌ها به جایگاه خود و همچنین دارا نبودن اهلیت و صلاحیت در اظهار نظر سیاسی و ارتباط آن با فلسفه عاشورا سبب عارضه در عرصه سیاسی می‌شود که این یعنی سیاست را ساده کردن و لوده‌گری در سیاست زیرا جایگاه‌ها متفاوت است. درایتی ادامه داد: عارضه دوم این است که‌شان مجلس پایین می‌آید. لذا سخنران مجالس اهل بیت از ابتدا باید موضع‌اش را مشخص کند. مجالس اهل بیت به دست بعضی افراد نادان افتاده که از این جهت باید گفت مجلس امام حسین (ع) با لودگی سیاسی متفاوت است.