به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۱۱۶۷۲

ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی پایتخت

گروه جامعه: پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد بین‌استانی موجب افزایش ترددهای جاده‌ای شده است.
ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی پایتخت
به گزارش فارس، در تهران نیز با بازگشایی تعدادی از کسب‌وکارها از اول اردیبهشت، شاهد ازدحام عجیبی در شهر هستیم. همچنین به دلیل لغو طرح ترافیک، ترافیک بی‌سابقه‌ای در مناطق مختلف شهر ایجاد شده است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا درباره ترددهای جاده‌ای گفت: با توجه به پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد بین‌استانی، تردد در جاده‌ها در یکم اردیبهشت نسبت به ۳۱ فروردین ماه، ۱۱ درصد افزایش داشته است.سرهنگ نادر رحمانی گفت: در آزادراه‌های قزوین - کرج و کرج - تهران از پایانه شهید کلانتری تا گرمدره، ترافیک در مقاطعی سنگین و نیمه‌سنگین است. همچنین در  جاده مخصوص کرج نیز ترافیک نیمه‌سنگین و پرحجم گزارش شده است.
 افزایش ۷۵ درصدی ترافیک در پایتخت
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به ترافیک پایتخت اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط در ۳۰ فروردین ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته در محدوده مرکزی شهری ترافیک داشته‌ایم و یعنی دو برابر خودرو بیشتر وارد این محدوده شده است.سردار مهماندار افزود: ادامه این وضعیت نه تنها مشکل محدوده شهر برای تردد را حل نمی‌کند بلکه می‌تواند مخل کسب‌وکارها باشد و اگر قرار باشد مردم اینگونه بی‌محابا وارد شهر شوند، نمی‌توان چیزی را کنترل کرد.وی اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که همه افرادی که این روزها وارد خیابان‌ها می‌شوند، کارمند نیستند که رفت‌وآمدشان ضروری باشد. اگر همه این افراد کارمند بودند، نهایتا باید تا ساعت ۹ صبح ترافیک را شاهد می‌بودیم نه اینکه در بیشتر ساعات شاهد ترافیک در معابر باشیم.ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت همچنان شهروندان را تشویق به استفاده از خودروی شخصی می‌کنند ولی چاره‌ای برای رفع معضل ترافیک ندارند. به طوری که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره گلایه‌مندی پلیس و برخی شهروندان گفت: اینکه ترافیک در شهرها افزایش یافته به دلیل استفاده مردم از خودروهای شخصی است و البته ترجیح ما این است افراد به سمت خودروی تک سرنشین بروند.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و امروزه اصلاً استثنایی نداریم و باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و به اجرای هرچه صحیح‌تر فاصله‌گذاری اجتماعی بپردازیم.  
تشکیل جلسه ویژه برای کاهش بار ترافیک پایتخت
درباره تصمیم شورای شهر تهران برای نجات تهران از ترافیک ناشی از لغو طرح ترافیک به سراغ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت: امروز جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از شورای شهر، معاونت حمل و نقل و استانداری تهران درباره این موضوع برگزار می‌شود و پیشنهادات نیز مطرح خواهد شد که بنده نیز در این جلسه حضور خواهم داشت.وی با اشاره به اینکه پیشنهادات مربوط به طرح ترافیک و راهکارهای مقابله با گروه‌های ترافیکی ایجاد شده به ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌شود، افزود: تصمیمات مناسب در این زمینه صورت می‌گیرد. 
طرح زوج یا فرد اجرایی شود
برخی شورای شهری‌ها معتقدند طرح ترافیک نه به شکل سابق بلکه به روش دیگر باید اجرایی شود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: تصمیم در این زمینه به زودی اتخاذ می‌شود چراکه ترافیک دردسرساز شده و تهران را قفل کرده است. به نظرم اجرای طرح‌هایی مانند زوج یا فرد برای شرایط اضطرار است و چون شرایط تهران اکنون به دلیل کرونا اضطراری شده است می‌توان دوباره به طرح زوج یا فرد توجه کرد.وی به کمبود اتوبوس و واگن قطارهای مترو اشاره کرد و بیان داشت: از طرفی به دلیل این کمبودها امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی نیست واز طرفی ترافیک با لغو طرح مشکل‌ساز شده لذا اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت شهروندان می‌توانند هم از وسیله شخصی خود استفاده کنند و هم از بار تردد در روزهای هفته تعدیل شود و ما این پیشنهاد را به ستاد کرونا و شورای ترافیک تهران اعلام می‌کنیم.
لغو طرح ترافیک باید ادامه پیدا کند
زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره ترافیک تهران گفت:  نظر من ادامه لغو طرح ترافیک است و در حال حاضر برای تردد در محدوده طرح کاهش و طرح آلودگی هوا عوارضی از شهروندان اخذ نمی‌شود. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد:  در صورت افزایش مسافران مترو احتمال شیوع کرونا بیشتر می‌شود و از آنجایی که سلامت شهروندان اولویت مدیریت شهری است لغو طرح ترافیک باید ادامه یابد.
گزینه‌های جایگزین طرح ترافیک روی میز آقای معاون
مناف هاشمی نیز که به تازگی سکان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را برعهده گرفته است، درباره ترافیک اظهار داشت: دو مقوله «کنترل ترافیک» و «کاهش آلودگی هوا» به عنوان دو مطالبه اصلی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری محسوب می‌شود که رفع این دو معضل، محور اقدامات مجموعه حمل و نقل است.وی افزود: به عنوان مثال؛ اکنون که در شرایط حساس کنونی و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود، به روایت پلیس راهور تهران بیش از ۷۰ درصد بار ترافیکی سطح شهر افزایش یافته است که نشان می‌دهد باید تصمیماتی در این حوزه گرفته شود که آرامش و آسایش، امنیت و ایمنی، ارتقای کیفیت زندگی و در نهایت، کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک را برای شهروندان به ارمغان آورد.