به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۲۱۱۸۵۶

چگونه هم خوب بخوریم و هم وزن اضافه نکنیم؟

گروه جامعه: ویروس کرونا، باعث شده تا بسیاری برای حفظ سلامتی خود در خانه بمانند، قصد داریم در این گزارش به شما بگوییم چه بخورید و چگونه ورزش کنید.
چگونه هم خوب بخوریم و هم وزن اضافه نکنیم؟
دیگر نه خبری از دمبل و وزنه است، نه ناله‌های ناشی از ورزش سنگین، نه می‌توان با سر در آب استخر شیرجه رفت و نه می‌شود با دست، توپ را درون سبد بسکتبال انداخت یا با پا آن را به سمت دروازه شوت کرد. شاید جهان هرگز چنین وضعیتی را به خود ندیده باشد، شبح وحشت از کرونا بر دنیا سایه افکنده، باشگاه‌های ورزشی تعطیل، بسیاری از دولت‌ها مردم را قرنطینه کرده و یا شهروندان خود سعی دارند تا برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا در خانه بمانند.حضور این تعداد از نیرو‌های مسلح در خیابان ها که شاید در برخی نقاط جهان در شرایط عادی جنجال به پا می‌کرد، حالا تبدیل به مسئله‌ای عادی شده است. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که در  جنگ خود را به اثبات رسانده اند، حالا نیز سلاح متناسب با میدان به دست گرفته تا به کارزار علیه این بیماری خطرناک بپردازند.در ایران کرونا رمق کادر درمانی را از خلیج فارس تا خراسان و از قفقاز تا جلگه پهناور خوزستان بریده است. دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان خوزستان را تاکنون بیش از یکهزار و ۷۰۰ نفر عنوان کرده است.علی رغم هشدار‌های مکرر استانداری و علوم پزشکی خوزستان، مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از هر گونه تجمع، اما هنوز هم هستند افرادی که بدون توجه به نکات بهداشتی در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند، البته کسانی وجود دارند که اگر در خانه بمانند و کرونا آنها را نکشد شاید ضعف شکم آنها را از پای درآورد. برخلاف همه این موضوعات عده‌ای با رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی ترجیح می‌دهند در منزل بمانند تا مبادا به قربانی کرونا شوند.حالا مسئله اصلی خانه نشینی؛ بی تحرکی است. معضلی که اگر به آن دامن زده شود، موجب دچار شدن انسان به امراضی مانند چاقی، چربی و پریشان روانی می‌شود. به همین منظور نیز به سراغ ٢ کارشناس رفتیم تا برای ما از چگونه سر کردن در منزل بگویند.
خوراکی‌های مناسب برای خانه نشینی و بی تحرکی چیست؟
مهنوش صاحب دل کارشناس تغذیه  با اشاره به نگرانی از خانه نشینی در وضعیت کرونایی گفت: هر چند که اکنون مردم برای حفظ جان و سلامتی خود از منزل خارج نمی‌شوند، اما لازم است تا نکات تغذیه را رعایت کنند. او بر اساس آخرین آمار بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱٣٩۵ افزود: بر مبنای این اطلاعات ٢۵ درصد از افراد بزرگسال به فشار خون بالا دچار هستند، ٢۴ درصد چاق، ٢٢.۵ کلسترول خون بالا دارند و ۱٢ درصد مبتلا به دیابت اند که باید این دسته از مردم تغذیه مناسب را جدی بگیرند.
موز و میوه‌های شیرین برای مبتلایان به دیابت، ممنوع
صاحب دل بیان داشت: برای مثال سبزی‌های نشاسته ای، مانند شلغم و چغندر برای افراد دیابتی مناسب نیست و توصیه می‌شود سبزی‌هایی مانند؛ جعفری، اسفناج، کاهو و کلم مصرف کنند. میوه و سبزیجات نقش مهمی در افزایش توان سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس‌ها دارد و پیشنهاد می‌کنیم این دسته از خوراکی‌ها در ۵ وعده غذایی مصرف شود. باید به این نکته دقت کرد؛ میوه‌های شیرین مانند موز برای دیابتی‌ها مناسب نیست، اما مرکبات مانند پرتقال و لیمو شیرین خوب است، هر چند افراد باید در هر وعده، یک نوع از مرکبات را میل کنند.این کارشناس تغذیه نوشیدن مایعات گرم و دمنوش‌ها را مناسب دانست، اما خوردن شیرینی و نمک را توصیه نشده خواند.  
مصرف حبوبات فراموش نشود
مهنوش صاحبدل اظهار کرد: پروتئین‌ها و گوشت‌های سفید؛ ماهی و مرغ برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مناسب است. روغن مایع نیز برای بالا بردن مقاومت بدن خوب است در حالی که غذا‌های سرخ کردنی به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن مناسب نیستند، ضمن آنکه باعث تشدید بیماری می‌شوند.او مصرف حبوبات را همراه با برنج بسیار خوب توصیف کرد و اذعان داشت: این دسته از مواد غذایی فیبر و ویتامین‌های فراوانی دارند. نان‌های سبوس دار و برنج نیز به دلیل آزاد کردن تدریجی قند برای دفع تنش‌های روانی مفید اند، اما نوشیدنی‌های کافئین دار مانند نوشابه و قهوه برای استرس خوب نیستند.
چگونه در خانه ورزش کنیم؟
محمد سجادیان مربی ورزشی  با بیان اینکه باید در این شرایط کرونایی که در خانه هستیم، حداقل یک ساعت ورزش کنیم، گفت: اکنون در بستر اینترنت فیلم‌های بسیاری برای آموزش ورزش در خانه وجود دارد، حتی برنامه‌هایی هستند که مخصوص انجام حرکات ورزشی در منزل هستند.او افزود: توصیه می‌شود دستکم روزانه یک ساعت در خانه ورزش کنیم و در صورتی که امکان آن وجود ندارد، در ٢ بخش صبح و بعد از ظهر هر کدام به مدت نیم ساعت تحرک داشته باشیم.
چرا در منزل حرکات ورزشی را کنار نگذاریم؟
سجادیان اولین نکته مهم برای ورزش در خانه را حفظ ساختار بدن و متابولیسم اندام‌ها دانست و بیان کرد: تن ما باید از حالت کسالتی که اکنون با توجه به خانه نشینی و فعالیت کمتر به وجود آمده، خارج شود. اگر ما تحرک بیشتری در روز داشته باشیم می‌توانیم سطح فعالیت خود را بیشتر کنیم و سرعت و تعداد حرکات را افزایش دهیم، اما در صورتی که ابتدای راه هستید و به تازگی قصد تمرین دارید، از تمرینات آهسته و شمار کمتر حرکات شروع کنید.این مربی ورزشی با بیان اینکه در ابتدا شروع به انجام حرکات ورزشی ممکن است کار، کمی دشوار باشد، اظهار داشت: هر حرکت ورزشی «بار» دارد. یعنی تمرینات پس از گذشت زمان، تکرار تمرین و یا سنگین نشدن وزنه به تدریج آسان خواهند شد. البته شدت ورزش نیز باید میانه باشد، که اینطور به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌شود.
 در ٢ حالت ورزش نکنیم
محمد سجادیان ورزش کردن را موجب کاهش فشار خون و در نتیجه کم کردن فشار روانی خواند و تصریح کرد: متخصصان معتقدند که ورزش کردن با شکم خالی و بیخوابی مناسب نیست، زیرا فعالیت ورزشی را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت و کمیت حرکات را به دلیل کمبود پروتئین در ماهیچه‌ها کاهش می‌دهد.ترسِ از بین رفتن شش تکه یا افزایش چربی دور پهلو برای هر ورزشکار حرفه‌ای یک کابوس است. هر چند که اماکن ورزشی بسته هستند، اما ورزش و سلامتی را نباید تعطیل کرد و برای حفظ روحیه، هم تغذیه مناسب را رعایت کنیم و هم تحرک و فعالیت بدنی را با قدرت ادامه دهیم.