به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۲۱۱۸۷۸

ادامه فعالیت بازار فروش جانوران وحشی در آسیا

گروه جامعه: بازار فروش و مصرف گوشت حیوان‌های زنده و وحشی که با شیوع کرونا راکد شده بود، بار دیگر در چین و دیگر کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا رونق گرفته است.
ادامه فعالیت بازار فروش جانوران وحشی در آسیا
حتی دنیاگیر شدن ویروس کرونا هم نتوانست چینی‌ها و ساکنان شرق آسیا را از خوردن گوشت سگ و گربه و خفاش منصرف کند. با اینکه در چند استان چین خرید و فروش حیوان‌های زنده غیرقانونی و برخی بازارهای مهم منطقه تعطیل شده اما مردم بدون ترس از مبتلا شدن به کووید-۱۹ یا حتی سربرآوردن یک ویروس تازه‌تر و مرموزتر دوباره سراغ این تجارت پردردسر رفته‌اند.کارشناسان معتقدند ویروس کرونا نخستین بار از یک بازار زنده‌فروشی در شهر ووهان به انسان منتقل شده و از آنجا به چهار گوشه دنیا رفته است. با این حال، هنوز هم خوردن گوشت حیوان‌های اهلی و وحشی یا استفاده از این جانوران برای درست کردن داروهای سنتی در جنوب شرق آسیا رونق دارد. در برخی نقاط چین برخی مردم برای درمان دردهایی چون روماتسیم و ورم شانه و جای نیش پشه از داروهای درست‌شده از خفاش و عقرب استفاده می‌کنند.در یکی از جزایر گردشگرپذیر اندونزی بازار گوشت سرشار از خفاش‌های تر و تازه است و البته قصاب‌ها پس از شیوع کرونا هشیارتر شده‌اند و اجازه نمی‌دهند گردشگران کنجکاو از کسب و کار آنها عکس بگیرند. ۳۲۰۰ کیلومتر آن‌سوتر رو به شمال در جنوب شرقی چین در بازار زنده‌فروشی استان گوانگزی چین، انبوه گربه‌های زنده در قفس‌های کثیف در نوبت سلاخی نگهداری می‌شوند و روی زمین پر از خون و کثافت و قطعه‌های بدن حیوان‌هاست.

در شرایطی که بازار گوشت در پکن و پایتخت اقتصادی چین یعنی شانگهای بسیار پاکیزه و مرتب به نظر می‌رسد، در زنده‌فروشی‌های ۱۵۰۰ کیلومتر دورتر از پایتخت در غرب و جنوب چین هیچ نشانی از نگرانی درباره احتمال انتقال ویروس‌های مرگبار از حیوان به انسان به چشم نمی‌خورد. در اندونزی هم با وجود ۵۹۰ مرگ ناشی از شیوع کرونا، بازار فروش گوشت موش و گربه و خفاش و خزندگان داغ و پررونق است.در بزرگ‌ترین کشور مسلمان‌نشین دنیا نزدیک به ۷۰۰۰ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. در همان روزهایی ابتدایی فراگیری کرونا، بازار گوشت زنده تاماهون فقط صبح‌ها تا ساعت ۱۰ فعالیت می‌کرد تا از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود. این وضعیت کمتر از چند روز ادامه یافت تا اینکه مسئولان محلی تصمیم گرفتند راه دسترسی به بازار را مسدود کنند. هر چند دیگر دیر شده بود و همه مشتریان و فروشندگان راه فرار را یافته بودند.خفاش از غذاهای محبوب و خوشمزه مردم استان سولاوسی در اندونزی است و معمولا با نوعی سس ساخته‌شده از شیر نارگیل پخته و خورده می‌شود. مردم این منطقه معتقدند کرونا از چین آمده و به همین دلیل بدون ترس و نگرانی با خیال راحت خفاش‌های بازار تاماهون را می‌خورند. نکته اینجاست که ویروس معمولا در بازارها و قصابی‌ها از حیوان به انسان منتقل می‌شود و خطر ابتلا پس از پخته شدن بسیار کاهش می‌یابد.فعالان بازار زنده‌فروشی در چین امیدوارند قانون منع فروش و استفاده از گوشت حیوان‌های وحشی پس از رفع شدن خطر کرونا برداشته شود؛ یعنی همان اتفاقی که در سال ۲۰۰۳ درباره ویروس سارس رخ داد و تعطیلی‌های بازارهای زنده‌فروشی در این کشور چندان دوام نیافت.