کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جان کری: افزایش تحریم‌ها علیه ایران اشتباه است

سخنگوي کاخ سفید: تحریم‌هاي جدید یعنی جنگ

23 آبان 1392 ساعت 12:40

گروه بين‌الملل: سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد: ملت آمریکا نمی خواهد به جنگ برود. آمریکایی ها راه حل مسالمت آمیز را برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای ترجیح می دهند. جایگزین این مسیر، اقدام نظامی است.


جي كارني به کنگره آمریکا هشدار داد تصویب تحریم‌هاي جدید علیه ایران به همه تلاش‌هاي دیپلماتیک برای دست‌یابی به راه حلی برای پرونده هسته‌ای ایران ضربه مي‌زند و منجر به جنگ شود. کارنی هشدار داد: ملت آمریکا نمی‌خواهد به جنگ برود. آمریکایی‌ها راه حل مسالمت آمیز را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای ترجیح مي‌دهند. جایگزین این مسیر، اقدام نظامی است.

در همين حال، وزیر خارجه آمریکا معتقد است افزایش تحریم‌ها علیه ایران در وضعیت فعلی خطاست. کری در نشست غیرعلنی کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا خواهان توقف اعمال تحریم‌هاي جدید علیه ایران شد تا دیپلمات‌هاي آمریکا و دیگر قدرت‌هاي جهانی بتوانند با تهران درباره مسئله هسته‌ای گفتگو کنند. کری از اعضای کنگره خواست درباره اعمال تحریم‌هاي جدید علیه ایران صبر پیشه کنند و صراحتا گفت: جان کری روز چهارشنبه پیش از ورود به جلسه با اعضای کمیته بانکداری سنای آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: امید ما این است که تحریم های جدید اعمال نشوند، به این دلیل ساده که اگر اعمال شوند، ممکن است از جانب کسانی که ما با آن‌ها مذاکره می‌کنیم فقدان حسن نیت تلقی شود.

وی افزود: این تحریم‌ها می‌توانند توانایی رسیدن به یک توافق را نابود کنند و ما را از گفت‌وگوهایی عقب بیاندازند که تحقق آن‌ها 30 سال طول کشید. کری با بیان این‌که «زمانی که سناتور ماساچوست بودم اعمال تحریم ها علیه ایران در مذاکره نقش داشت.»  افزود: اگرچه چنین اقداماتی به اقتصاد ایران فشار آورده و درآمدهای نفتی‌اش را کاهش داده است، تحریم‌ها به نوبه خود هدف اصلی نیستند. هدف اصلی بازداری ایران از تولید سلاح هسته‌یی است، چیزی که حتی اگر مذاکرات و توافقی وجود نداشته باشد هم می‌تواند اتفاق بیافتد. چارچوب توافق فعلی توانایی ایران برای رشد برنامه‌اش را محدود می‌کند و زمینه را برای شش ماه مذاکره درباره قسمت سخت‌ترش آماده می‌کند و اگر ایران از توافق خودداری کند، تحریم‌ها می‌توانند دوباره تشدید یابند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: حقیقت این است که ما تحریم‌ها را صرفا به خاطر تحریم‌ها اجرایی نکردیم. این کار را کردیم تا بتوانیم مذاکره کنیم.

با این حال دو تن از سناتورها پس از پایان نشست گفتند که توضیحات جان کری برای به تعویق انداختن تحریم‌ها قانع‌کننده نبوده است. سناتور جمهوری‌خواه باب کراکر گفت: در این نشست به جزئیات توافق اولیه‌ای که در ژنو بین ایران و شش کشور در جریان بود هیچ اشاره‌ای نشد.سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک نیز گفت توضیحات مقام‌های حاضر در نشست «اصلا قانع‌کننده نبود». کمیته امور بانکی سنا پیش از این نیز یک بار بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران را به درخواست دولت باراک اوباما به تعویق انداخته بود.

در همين زمينه يك سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: آنچه که ما هم اکنون مي‌خواهیم توقف موقت در اعمال تحریم‌هاي جدید علیه ایران است تا مطمئن شویم استراتژی قانون گذاری ما و استراتژی ما در مذاکرات در کنار یکدیگر و با همراهی هم حرکت مي‌کنند اما اعضای کنگره آمریکا گفته‌اند که خواهان افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند تا این کشور امتیازات بیشتری را در مذاکرات هسته‌ای ارائه کنند. ایران و گروه 1+5 روزهای پنجشنبه تا شنبه گذشته مذاکرات سختی را درباره مسئله هسته‌ای تهران برگزار کردند اما به نتیجه نرسیدند. قرار است مرحله بعدی مذاکرات 29 آبان جاری برگزار شود.


کد مطلب: 21188

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/21188/سخنگوي-کاخ-سفید-تحریم-هاي-جدید-یعنی-جنگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir