به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۱۲۰۸۹

چرا دیگر نفت منفی ۱۰۰ دلار بعید نیست؟

گروه اقتصادی: ماهواره های سنتینل ۱ که دور مدار زمین می گردند، چشمانی در آسمان هستند که نشان می دهند چرا قیمت نفت آمریکا به زیر صفر سقوط کرد و ممکن است در اکثر نقاط جهان چنین اتفاقی تکرار شود.
چرا دیگر نفت منفی ۱۰۰ دلار بعید نیست؟
به گزارش ایسنا، اطلاعات ماهواره ای نشان می دهد که ظرفیت مخازن نفت در آستانه پر شدن کامل است.  چنین اتفاقی پیش از این هرگز روی نداده بود و بازار مشغول حدس و گمان پیرامون تبعات چنین رویدادی است. کارشناسان می گویند چند هفته دیگر فضایی برای نگهداری نفت وجود نخواهند داشت و در نتیجه قیمتهای نفت در بسیاری از نقاط جهان ممکن است صفر شده و در برخی از موارد منفی شود.فلوریان تالر در شرکت تحلیل آمار اویل ایکس در این باره گفت: ما در مسیر پیک ظرفیت ذخایر جهانی نفت در اواخر مه یا اوایل ژوئن هستیم.
پیشامد بی سابقه در بازار نفت
هرج و مرجی که روز دوشنبه در بازار نفت آمریکا اتفاق افتاد، می تواند به خوبی آنچه را که در سطح جهانی در صورت پر شدن مخازن نفت روی می دهد، ترسیم کند. همچنین نشان می دهد که بازار احتمالا چنین وضعیتی را پیش بینی می کند. برخی از تولیدکنندگان نفت اکنون در حال تغییر قراردادهایشان برای متوقف کردن منفی شدن قیمتها هستند.نوسان قیمتهای نفت ادامه دارد. نفت برنت برای تحویل در ژوئن روز سه شنبه ۱۵ درصد سقوط کرده و به ۱۶ دلار در هر بشکه رسیده بود که پایینترین رکورد در ۲۱ سال اخیر بود. گریدهای نفتی مهم اروپایی و آفریقایی که ارزانتر از نفت برنت معامله می شود، زیر ۱۰ دلار و در برخی موارد حتی زیر پنج دلار در هر بشکه فروخته خواهند شد.پل سانکی، تحلیلگر نفتی باسابقه بانک میزوهو که در مارس منفی شدن قیمت نفت را به درستی پیش بینی کرده بود، در این باره گفت: ما به وضعیت بحران مدیریت بازار روز به روز رسیده ایم و احتمال این که قیمت هر بشکه نفت تا ماه آینده به منفی ۱۰۰ دلار برسد، بعید نیست.قیمتهای منفی کف ندارند و پس از تحولات هفته جاری، هر اتفاقی ممکن است. اما در یک مورد یقین وجود دارد؛ آن هم اطلاعات ماهواره ای هستند که نشان می دهند اشباع عظیمی در ذخایر نفت وجود دارد. در حال حاضر هر هفته ۵۰ میلیون بشکه نفت ذخیره می شود که برای تامین نیاز مجموع کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس کافی است.

به گفته مقامات سه پالایشگاه دولتی در هند، پالایشگاههای این کشور ۹۵ درصد از ظرفیت ذخیره سازی سوخت را پر کرده اند. به گفته مله کیاری، رییس شرکت ملی نفت نیجریه، این کشور تولیدش را کاهش خواهد داد زیرا دیگر جایی برای نگهداری نفت ندارد.پالایشگاههای نفت دیگر نفت خریداری نمی کنند زیرا تقاضایی برای بنزین وجود ندارد. برخی تولیدکنندگان تولیدشان را کاهش داده اند اما سایرین به تولید ادامه می دهند. حتی چند دلار هم برای شرکتهای مقروض بهتر از هیچ است. نفت بجز مخازن جایی برای رفتن ندارد.آمار ماهواره ای حتی ممکن است فضای آزاد مخازن نفت را بیش از حد محاسبه کرده باشد زیرا فضای خالی زیادی پیش از این از سوی معامله گران اجاره شده است. اگر از بالا نگاه کنیم، بازار نفت یک سیستم جهانی کاملا غیرمتصل به نظر می رسد اما واقعیت این است که این بازار مجموعه هایی از جزایر کوچک و بزرگ است که همگی از طریق لینکهای باریکی به همدیگر متصل هستند. آنچه که مهم است این نیست که کل مخازن جهان چه زمانی پر می شوند بلکه مسئله این است که هر کدام از این جزایر یا هابهای منطقه ای چه زمانی به ظرفیت کامل می رسند.
شاهراه خط لوله جهان
برای بازار آمریکا، همه چیز به کاشینگ اوکلاهاما مربوط می شود که هاب تحویل معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت است. این شهر که خود را شاهراه خط لوله جهان می نامد، میزبان چند ده پایگاه نگهداری نفت است که برای نگهداری حدود ۸۰ میلیون بشکه گنجایش دارند.هنگامی که قرارداد وست تگزاس اینترمدیت منقضی شود، معامله گرانی که در کاشینگ نفت دریافت کرده اند، باید جایی برای نگهداری نفت یا فروش آن پیدا کنند. فروشنده بودن یعنی باید نفت را تحویل داد. روز دوشنبه که موعد قراردادهای تحویل مه به پایان رسید، معامله گرانی که قراردادهای فروش را در دست داشتند، به دلیل این که جایی برای نگهداری نفت پیدا نکردند، برای خلاص شدن از آنها به تکاپو افتادند و در بدترین لحظه، یک نفر ۴۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه پرداخت کرد تا مجبور نباشد نفت را تحویل بگیرد.در بازار نفت فیزیکی اوضاع خوب نیست و قیمتها به شدت منفی هستند. شرکت خط لوله Plains All American که یکی از اپراتورهای بزرگ خط لوله در آمریکا است، از تولیدکنندگان خواسته است اگر می خواهند نفتشان را بفروشند باید ۵۵ دلار و پنج سنت در هر بشکه پرداخت کنند.بر اساس گزارش بلومبرگ، مکانهای ذخیره سازی دیگر نفت که ممکن است بزودی پر شوند شامل روتردام (هاب پالایش نفت اروپای غربی) و چندین جزیره در منطقه کارائیب و سنگاپور هستند. معامله گران هم نفتکشها را به عنوان مخازن نفت شناور اجاره کرده اند و ظرفیت استفاده از این بخش محدود شده است.