به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۲۱۲۱۸۰
پومپئو: چین در ماه نوامبر (اواخر دی‌ماه) از شیوع کرونا خبر داشت

آمار جان‌باختگان کرونا در آمریکا از ۵۰ هزار نفر گذشت

آمار جان‌باختگان کرونا در آمریکا از ۵۰ هزار نفر گذشت
گروه بین‌الملل: شمار جان‌باختگان در ایالات متحده، پس از طی کردن یک روز شدیدا مرگبار دیگر در روند شیوع ویروس کرونای جدید، از ۵۰ هزار نفر عبور کرد.
بنا بر داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، چهارم اردیبهشت ماه بیش از ۳۱۷۰ تن در یکی از مرگبارترین روزهای بحران ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این شمار از درگذشتگانی‌ست که تا تا ساعت هشت و نیم عصر روز پنج‌شنبه (به وقت آمریکا) ثبت شده‌است. در همان روز شمار قربانیان به ۵۰ هزار و ۲۴۳ نفر رسید. به گفته دانشگاه جانز هاپکینز بیش از ۸۰ هزار نفر از مبتلایان نیز کاملا درمان شده‌اند. شمار کل مبتلایان ثبت‌شده در ایالات متحده در حال حاضر بیش از ۸۶۰ هزار نفر است که با در نظر گرفتن آمارهای رسمی از دیگر مناطق جهان، این کشور را در صدر بحران ناشی از شیوع کرونا قرار می‌دهد.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دوم اردیبهشت ماه گفته بود به احتمال زیاد شمار قربانیان شیوع ویروس کرونا در کشورش کم‌تر از برآوردهای پیشین و بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن خواهد بود. پس از آمریکا در بامداد روز جمعه اسپانیا قرار دارد با ۲۱۳ هزار مورد تائیدشده و بیش از ۲۲ هزار تن که جان باخته‌اند. ایتالیا و فرانسه نیز با ۱۸۹ هزار مورد و ۱۵۹ هزار مورد بیماری و ۲۵ هزار و ۲۱ هزار قربانی در بالای جدول بحران همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند. آلمان، بریتانیا، ترکیه، ایران و چین نیز در میان کشورهایی هستند که بیشترین شمار موارد ابتلا در آن‌ها تائید شده یا از سوی دولت‌ها به‌عنوان آمار رسمی ارائه شده‌است. با همه این‌ها شمار واقعی مبتلایان در همه کشورها ممکن است با آن‌چه برآورد می‌شود یا اعلام می‌شود فرق کند؛ چه به دلیل میزان یا کمبود آزمایش‌های تشخیص کرونا در این کشورها، و چه از نظر تردیدهایی که در مورد شفافیت اطلاع‌رسانی در مورد برخی از آن‌ها وجود دارد.
برای نمونه در آمریکا اندرو کومو، فرماندار نیویورک، چهارم اردیبهشت گفته بود نتیجه آزمایش غربالگری کووید-۱۹ در جامعه آماری سه هزار نفری نشان می‌دهد که ۱۴ درصد از آنها پادتن‌ (آنتی بادی) علیه ویروس داشته‌اند؛ در نتیجه می‌توان تخمین زد احتمالا در حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. فرماندار نیویورک تصریح کرده است که آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در این ایالت ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر است، اما این آمار فقط شامل کسانی است که در بیمارستان و خانه سالمندان درگذشته‌اند و شامل کسانی نیست که در خانه جان خود را از دست داده‌اند. در مورد چین نیز مطالعات تازه‌ای که توسط پژوهشگران هنگ‌کنگی انجام شده حاکی‌ست رقم واقعی مبتلایان به احتمال زیاد چهار برابر بیشتر از شمار اعلام شده است. چندی پیش رئيس شورای شهر تهران نیز گفته بود بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس و «نظرات متخصصان»، آمار ابتلا به کرونا در ایران «بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است».

پومپئو: چین احتمالا در آبان‌ماه از موارد ابتلا به ویروس جدید خبر داشت
وزیر خارجه آمریکا، گفت چین در آبان یا آذر سال ۹۸ از شیوع کرونا در این کشور باخبر بوده اما در اعلام این خبر به سازمان بهداشت جهانی تاخیر زیادی انجام داده و همین امر باعث شیوع جهانی این بیماری شده است. مایک پمپئو، با تاکید اینکه چین احتمالا در ماه نوامبر و مطمئنا از اواسط دسامبر سال گذشته [برابر با آبان و آذر ۹۸] از شیوع کرونا با خبر بوده است اما این موضوع را به هیچ‌جا، از جمله سازمان بهداشت جهانی، گزارش نکرده است. وی گفت: «آمریکا هنوز از چین اطلاعات بیشتری می‌خواهد و از جمله خواستار دریافت نمونه از نوع اصلی ویروس کرونایی است که برای اولین بار در ووهان چین گزارش شده است.»

مایک پمپئو گفت: «مساله شفافیت در اطلاع‌رسانی از نظر تاریخی مهم است تا بدانیم در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه (معادل آبان، آذر و دی) چه اتفاقی افتاده و در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد.» او افزود: «این مساله بر زندگی افراد زیادی در آمریکا و سراسر جهان تاثیر دارد.» چین در ابتدای شیوع کرونا اطلاعات مربوط را نزد خود نگه داشت و کسانی را که در این مورد افشاگری می‌کردند، بازداشت کرد. اولین باری که چین در مورد شیوع این بیماری گزارش داد دهم دی ماه سال گذشته بود. سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار در ۱۴ دی ماه از وقوع کرونا در چین خبر داد و یک روز بعد اطلاعات جزئی را در اختیار همه کشورهای عضو قرار داد.

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به دلیل آنچه اطلاع رسانی دیرهنگام و نادرست درباره شیوع کرونا می‌خواند به شدت از چین و سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده است و عنوان می‌کند که درصورت اطلاع رسانی زودتر افراد بسیار کمتری در اثر این بیماری کشته می‌شدند. ترامپ به همین دلیل دستور داده است که بودجه سازمان بهداشت جهانی قطع شود. در عین حال، منتقدان ترامپ می‌گویند انتقادات وی به سازمان بهداشت جهانی با هدف انحراف افکار عمومی نسبت به عملکرد ضعیف دولت او در واکنش به شیوع کرونا است. پمپئو پیش از این احتمال تولید ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را مردود نداشته بود. مقامات چینی این فرضیه را رد کردند و می‌گویند این ویروس از یک بازار فروش گوشت حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است.

رویارویی لفظی بین آمریکا و چین در مواردی چنان بالا گرفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا ویروس کرونای جدید را ویروس چینی و مایک پومپئو آن را ویروس ووهان نامیدند. آن‌چه خود با واکنش تند جمهوری خلق روبه‌رو شده بود.
البته موضوع رویت احتمالی نخستین مورد یا موارد ویروس جدید و ناشناخته در چین در ماه نوامبر یا آبان ماه، پیشتر نیز مطرح شده بود.
«ساوث چاینا مورنینگ پست»، روزنامه معتبر هنگ‌کنگ و از نشریات مشهور در شرق آسیا، اواخر اسفند ماه گزارش داده بود به داده‌ها و اطلاعات دولتی دست یافته که حاکی‌ست نخستین مورد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، به احتمال زیاد به ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان باز می‌گردد.
این روزنامه گفته بود مقام‌های چینی توانسته‌اند ۲۶۶ بیمار که در سال پیش مبتلا شده‌اند، را ردیابی کنند.
با این حال خبررسانی دولت مرکزی چین در مورد شیوع ویروس جدید و تا آن زمان مرموز، به دی ماه باز می‌گردد. مقام‌های چین در میانه دی ماه گفته بودند «۵۹ نفر» در شهر ووهان در مرکز چین به این ویروس ناشناخته مبتلا شده‌اند.
پکن هنوز واکنش رسمی به اظهارات تازه آقای پومپئو نشان نداده است. اما چاینا دیلی، روزنامه وابسته به حکومت آن، در مقاله‌ای در روز جمعه گفته واشینگتن باید به جای حمله به چین، متمرکز بر مقابله با شیوع ویروس در آمریکا بشود.