به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۲۱۲۵۴۲

آجیل و خشکبار روی دست فروشندگان ماند

گروه اقتصادی: اتحادیه آجیل و خشکبار که پیش از نوروز، بهترین زمان فروش و درآمد خود را به دلیل شیوع کرونا از دست دادند، این روزها با مشکل مواجه شده‌اند.
آجیل و خشکبار روی دست فروشندگان ماند
 به گزارش تسنیم، شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد که به جز صنوف تامین کننده اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مردم، همه صنوف تعطیل شوند.این تعطیلی که در ایام پایان سال و شروع سال جدید رخ داد سبب شد بسیاری از کسب و کارهایی که در طول سال به انتظار همین زمان برای فروش و کسب درآمد هستند، خسارت‌های زیادی را متحمل شوند.صنوف متضرر از کرونا را شاید در نگاه اول محدود به چند صنف دانست؛ همانگونه که برخی از مسئولان کشور با همین نگاه تنها ۱۰ صنف را در لیست صنوف متضرر از کرونا قرار دادند، در حالی که شاید بتوان گفت که تقریبا تمام صنوف در این ایام با مشکل جدی مواجه شده بودند. یکی از آن‌ها «اتحادیه خوار و بار فروشان، آجیل و خشکبار» است.
خرید آجیل برای عید فطر
«محسن جلیلی‌پور»، رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان، آجیل و خشکبار یزد در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: اعضای این اتحادیه پیش از شیوع ویروس کرونا خرید خود را به صورت کامل انجام دادند و خود را برای فروش در ایام نوروز آماده کردند.وی افزود: یک واحد کوچک خواروبارفروشی برای اینکه بتواند پاسخگوی نیاز مشتریان خود در روزهای پایانی سال باشد، باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان خرید کند و واحدهای بزرگ هم خریدهای میلیاردی انجام داده‌اند.جلیلی‌پور ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از این واحدها نتوانستند محصولات خود را در اسفند و فرورودین بفروشند. ماندگاری خریدهای آنها هم زیاد نیست و محصولاتشان پس از گذشت مدت محدودی خراب می‌شود. درنتیجه با توجه به اینکه فروشی نداشتند، چک‌های آنها برگشت داده می‌شود.رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان، آجیل و خشکبار یزد گفت: درخواست اعضای این اتحادیه از دولت این است که بستری برای فروش اجناس این اتحادیه‌ها فراهم شود.وی افزود: مردم به جای عید نوروز در عید فطر اقدام به خرید آجیل کنند تا هم حال و هوای شادی و عید در بین آنها بیشتر باشد و هم جلوی خسارت‌های سنگین به این اتحادیه گرفته شود.
جلیلی‌پور اظهار کرد: وام‌های پنج میلیونی و ۱۰ میلیونی نمی‌تواند گره‌ای از کار اعضای این اتحادیه باز کند. اکنون کمترین رقم چک هر واحد بالاتر از این ارقام است. درخواست داریم که وام‌های با مبلغ بالا به این صنوف اختصاص یابد تا بتوانند چک‌های خود را پاس کنند.وی ادامه داد: از سوی دیگر باید زمینه‌ای فراهم شود تا بتوان پسته و خشکبار را در زمانی مشخص به خارج کشور صادر کنیم تا این مواد خراب نشود.