به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۱۲۶۳۵

رقابت اصولگراها و احمدی‌نژادی‌ها بر سر ریاست

رقابت اصولگراها و احمدی‌نژادی‌ها بر سر ریاست
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: کمتر از یک ماه تا آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان باقی مانده و همین مساله سبب شده تا اصولگرایانی که پیش از ورود به «بهارستان» از اتحاد واقعی و حقیقی نیز برخوردار نبودند این روزها به رقابت‌های درون گروهی و جناحی خود با اظهارات رسانه‌ای متفاوت، رنگ و بوی جدی‌تری ببخشند. رقابتی که لزوما بر سر قدرتمندترین کرسی پارلمان نیست و می‌تواند از کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های تاثیرگذار پارلمان تا مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات مجلس را شامل شود. محمدباقر قالیباف و یارانش از یک ‌سو، مرتضی آقاتهرانی و پایداری‌ها نیز از سویی دیگر می‌کوشند، برنامه‌های خود برای «بهارستان» را کاراتر نشان داده و همزمان به تخطئه رقیب هم جناح خود بپردازند. در این میان یاران محمود احمدی‌نژاد نیز که تا همین چندی پیش حداقل در ظاهر متحد عمل می‌کردند این روزها آشکارا به اختلافاتی برخورده‌اند.احمدی‌نژادی‌ها با تشکیل زودهنگام و پیش از موعد جلساتی تحت‌ عنوان «جبهه خدمت» کوشیدند علاوه بر نمایش عِده و عُده خود، خط و نشانی نیز برای قالیباف و علیرضا زاکانی به عنوان اصلی‌ترین مشتاقان کرسی ریاست پارلمان بکشند. خط و نشانی که با اعلام ورود فریدون عباسی و شمس‌الدین حسینی آن هم پس از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رقابت علی نیکزاد با قالیباف بر سر کرسی ریاست، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.
انشقاق احمدی‌نژادی‌ها؟!
حالا اما اوضاع رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بیرون پارلمان یازدهم می‌کوشند، منتخبان و اظهاراتشان را بی‌اساس جلوه دهند چنانکه بهمن شریف‌زاده از نزدیکان رییس‌جمهوری سابق هر گونه هماهنگی میان وزرا و کارگزاران احمدی‌نژاد در مجلس با او را تکذیب و در اظهاراتی که نامه‌نیوز آن را منتشر کرد، گفته: «آنها وزیر آقای احمدی‌نژاد بودند و تردیدی در این مساله نیست، می‌توانند خودشان را با همین نام معرفی کنند؛ چون واقعیتی است که رخ داده اما اینکه شخص آقای احمدی‌نژاد پشت این ماجراها باشد؛ خیر این ‌طور نیست.»از سوی دیگر محمدرضا میرتاج‌الدینی که روزگاری به عنوان معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد مشغول فعالیت بود و حالا در قامت منتخب مجلس یازدهم ظاهر شده، ساز جدایی از فراکسیون «جبهه خدمت» را کوک کرده و به «مدارا» گفته است: «بنده با تشکیل فراکسیونی توسط مدیران دولت نهم و دهم موافق نیستم و در فراکسیون اکثریت انقلاب حضور دارم و معتقدم که باید یک فراکسیون داشته باشیم و آن هم فراکسیون اکثریت نیروهای انقلاب باشد و همه مدیران دولت نهم و دهم نیز در این فراکسیون حضور پیدا کنند.»جالب اینکه شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که میرتاج‌الدینی خود را برای یکی از کرسی‌های هیات رییسه مجلس شورای اسلامی آماده می‌کند و از این‌ رو در تلاش است با دوری از فراکسیون احمدی‌نژادی‌ها، خود را در فراکسیون نزدیک به قالیباف جای دهد تا شاید بدین شیوه بتواند در جریان اجلاسیه نخست، یکی از کرسی‌های هیات رییسه را به دست آورد؛ فراکسیونی که عمده آنان را تازه‌کارها و احتمالا نواصولگرایان تشکیل خواهند داد.
تفاخر به تجربه!
شاید تنها وجه اشتراک فراکسیون امید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که این روزها دوباره با حملات و انتقادات تند و تیزی به عملکرد خود مواجه است با نواصولگرایان، نداشتن سابقه کار پارلمانی اکثریت آنان باشد. وجه اشتراکی که این روزها مرتضی آقاتهرانی، نفر اول جبهه پایداری‌ها در مجلس روی آن دست گذاشته و همزمان سابقه و تجربه خود و یارانش را به رخ نواصولگرایان و سنتی‌های این جریان سیاسی کشیده است. او در جریان اظهاراتی که خبرگزاری برنا آن را منتشر کرد با تایید اخبار روزنامه اعتماد مبنی بر برگزاری جلسات مجلس مجازی به ریاست خود در بستر اسکای‌روم به عدم آشنایی منتخبان مجلس یازدهم با اصول و قواعد کار پارلمانی اشاره و تاکید کرد که بسیاری از منتخبان پارلمان آینده، تفاوت طرح با لایحه و کمیسیون با فراکسیون را نمی‌دانند. او همچنین پیش‌تر به طعنه گفته بود افرادی که تاکنون به مجلس نرفته‌اند، وعده استیضاح وزرا و رییس‌جمهوری را می‌دهند.
 برنامه بی‌برنامگی!
در این میان علی نیکزاد نیز پس از روزها سکوت در گفت‌وگویی تفصیلی که تسنیم آن را منتشر کرد همچون سایر منتخبان یازدهمین دوره مجلس از لزوم برگرداندن پارلمان به راس امور و افزایش شأن قوه مقننه سخن به میان آورد؛ ولی جالب آنکه نه نیکزاد و نه سایر منتخبان حداقل تا لحظه نگارش این گزارش، برنامه مدون و دقیقی برای این مهم ارایه نداده‌اند.جالب آنکه نیکزاد که در کارنامه کاری‌اش ریاست ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رییسی به چشم می‌خورد در جریان این گفت‌وگو از غیبت نمایندگان در تصمیم‌گیری‌های مهم گفته ولی زمانی که خبرنگار تسنیم از او درباره ماجرای افزایش قیمت بنزین توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی و بدون اطلاع نمایندگان و لغو طرح‌های سه ‌فوریتی نمایندگان برای برگرداندن قیمت بنزین به حالت اولیه با پیامی از سوی رهبری می‌پرسد هیچ پاسخ مشخصی نمی‌دهد و صرفا تاکید می‌کند که «در مواقعی که مردم در سختی هستند، مجلس باید کنار دولت و قوه ‌قضاییه در راس امور پیشگام باشد. یکی از ایرادات اساسی که نمره مردم به دوره دهم مجلس را کاهش داد همین قضیه بنزین بود. مردم می‌گفتند که اتفاق به این مهمی روی داده و مجلسی‌ها گفتند که ما خبر نداریم. بنابراین بنده اعتقادم این است و بنابر ارتباطی که با دوستان منتخب دارم، آنها هم اعتقادشان این است که مجلس به‌ خصوص در روزهای سخت باید کنار مردم باشد.»با این حال به نظر می‌رسد این اختلافات و اظهارات بعضا متناقض و طعنه‌آمیز در روزهای آتی با توجه به نزدیکی زمان تشکیل مجلس یازدهم و رقابت درون ‌پارلمانی اصولگرایان تشدید شود هر چند که در این میان سیدمصطفی میرسلیم که نامش در میان گزینه‌های تصدی مجلس یازدهم به چشم می‌خورد در توییتر خود به تحلیل‌ها و گزارش‌ها درباره پارلمان آینده واکنش نشان داده و با انتقاد از آنان نوشته است: «راه صحیح زندگی سیاسی برای اقلیت پس از شکست فاحش در انتخابات مجلس یازدهم در تحلیل‌های غلط‌انداز و تخریب شخصیت‌های اکثریت و ادعای اختلاف و رقابت بین آنها و تحقیر انتخاباتی که خود به دلیل ناکارآمدی سر منشا نتایج آن بوده‌اند، نیست. توصیه می‌کنم با استفاده از فرصت ماه رمضان، وقت خود را صرف تفکر درباره ریشه ضعف‌های جبهه سیاسی خود کنند.»
 
برچسب ها: مجلس اصولگرایان