به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۱۲۶۷۹

سهام‌هایی‌که برای‌خرید‌آن‌ها به کد‌بورسی‌نیاز نیست

گروه اقتصادی: نخستین اطلاعیه وزارت اقتصاد درمورد فراخوان واگذاری پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) منتشر و در آن اعلام شد که پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است. نکته مهمی که مطرح است این است که در این فرایند کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود و به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کد ملی مبنا قرار می‌گیرد اما برای نقل و انتقال آن کد بورسی لازم است.
سهام‌هایی‌که برای‌خرید‌آن‌ها به کد‌بورسی‌نیاز نیست
به گزارش ایسنا، قرار است  سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شود. در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها عرضه شوند تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند  سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.بر این اساس ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم»، عرضه می شود که شروع پذیره نویسی فروش واحدهای این صندوق را از شنبه هفته آینده (۱۴ اردیبهشت) لغایت ۳۱ ماه جاری است. وزارت اقتصاد برای تمام خریداران این سهام، ۲۰ درصد تخفیف قائل شده‌ که ۱۵ درصد آن نقدی است و ۵ درصد آن به منظور بازار گردانی واحدها، نزد صندوق نگهداری می‌شود. 
واگذاری باقی مانده سهام سه بانک و دو بیمه
در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.
ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌ پذیرد. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‌ پذیر است، می‌ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‌های شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.
ضرورت دارا بودن کد بورسی برای نقل و انتقال سهم
در این راستا، حسین فهیمی- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه  کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود بلکه مبنا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد می‌تواند در ETF مشارکت کند اما این به معنی جایگزین شدن نیست. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام کرده است بدون داشتن کد بورسی هم خرید واحدهای صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه می‌کنید.وی تاکید کرد: در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم‌های ETF باید کد بورسی داشته باشند و عضو بورس باشند.
برچسب ها: بورس کد بورسی