به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۱۲۹۷۶
امیدواری برایان هوک نسبت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

نامه قانونگذاران آمریکایی به ترامپ درباره ایران

نامه قانونگذاران آمریکایی به ترامپ درباره ایران
گروه بین‌الملل: نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ابراز امیدواری کرده است که شورای امنیت سازمان ملل تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند.

برایان هوک گفته است که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای در این خصوص برای ارائه به شورای امنیت تهیه کرده است. چنین قطعنامه‌ای برای تصویب نیازمند موافقت ۹ عضو شورای امنیت است و می‌بایست هیچ یک از پنج عضو اصلی این شورا، یعنی روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه با آن مخالفت نکنند. در همین زمینه پیشتر گزارش شده بود که در این پیش‌نویس تمدید بی‌پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران درخواست شده است. رویترز به نقل از دیپلمات ها نوشته است، آمریکا برای همراه کردن چین و روسیه با چنین قطعنامه با دشواری‌هایی مواجه است. اما برایان هوک در جریان کنفرانس خبری خود چند بار با چنین احتمالی مخالفت کرد و گفت: «ما امیدوار هستیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهار داشت: روسیه و چین منافع زیادی در خاورمیانه با صلح و ثبات دارند و ایران با دامن زدن به خشونت‌های فرقه‌ای در منطقه و صادرات تسلیحات عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است. برایان هوک تاکید کرد واشینگتن قصد ندارد در طرح خود برای گسترش تحریم تسلیحاتی ایران تعجیل کند.تمرکز ما بر روی به کار گرفتن یک دیپلماسی حساب شده و سنجیده است تا همه طرف های ذیربط مذاکرات موفقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی داشته باشند. ما در ماه‌های آینده می‌خواهیم روی این موضوع متمرکز شویم.‌ اما سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به روزنامه كومرسانت روسیه گفت كه مسكو با چنین اقدامی مخالف است. میخائیل اولیانوف اضافه کرده است: آنها به خوبی از نظر منفی ما نسبت به این اقدام آگاه هستند و روی گزینه بدون نتیجه‌ای کار می‌کنند.
 
تحریم تسلیحاتی ایران اکتبر امسال (حدود شش ماه دیگر) منقضی می‌شود اما آمریکا با تهیه پیش‌نویسی در شورای امنیت سازمان ملل خواستار عدم انقضای این تحریم شده است. برخی رسانه‌ها، از جمله نیویورک تایمز، گزارش کرده‌اند در صورت مخالفت روسیه و چین با این پیش‌نویس، احتمالا آمریکا به این استدلال حقوقی روی خواهد آورد که هنوز «جزو یکی از مشارکت‌کنندگان برجام» است و از این رو می‌تواند اصطلاحا «مکانیسم ماشه» را فعال کند و مانع از وتوی آنها شود. ولی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته گفته بود برجام جدای از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌داند. دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران روح برجام را نقض کرده و این «توافق فاجعه‌بار» هیچ کمکی به صلح و امنیت جهانی نکرده است، خروج آمریکا از برجام را اعلام داشت. همزمان با نخستین سالگرد خروج آمریکا از این توافق، ایران در اردیبهشت ۹۸ اعلام کرد در اعتراض به این اقدام و همچنین از آنجا که به منافع اقتصادی برجام نرسیده است، به صورت گام به گام از تعهدات خود در برجام عدول می‌کند.

نامه قانونگذاران آمریکایی به ترامپ درباره ایران
در همین حال، نزدیک به ۹۰ درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از دولت خواسته‌ شده در نحوه تعامل با سازمان ملل متحد و شیوه‌ اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تجدیدنظر کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، این نمایندگان در نامه خود از دولت ترامپ خواسته‌اند تا در نحوه برخورد و تعامل با سازمان ملل متحد و شیوه‌ اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید و گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران تجدیدنظر کند. دست‌کم ۳۸۲ نفر از ۴۲۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نامه‌ای به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از او خواسته‌اند تا با متحدان و هم‌پیمانان آمریکا برای تمدید و گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر به اتمام می‌رسد، همکاری کند. آن‌ها در این نامه همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های سفر توسط سازمان ملل متحد برای ایرانیانی که مرتبط با طرح‌های تسلیحاتی هستند، شدند.
الیوت انجل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان می‌رسد و ما نگران هستیم که اتمام این ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها منجر به خرید و فروش هرچه بیشتر اسلحه توسط ایران شود. دولت ترامپ به دلیل تمایل شدید برای تمدید و گسترش تحریم‌ها، راه بسیار سختی را در سازمان ملل پیش رو گرفته است و هم‌چنین بازگشت همه‌ی تحریم‌های یک‌جانبه‌ی ایالات متحده علیه ایران را به عنوان اهرم فشار برای جلب حمایت ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است. دیپلمات‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که این استراتژی و تاکتیک آمریکا منجر به کشمکش و نبردی سخت خواهد شد.
برچسب ها: برایان هوک