به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۲۱۳۰۱۰
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور:

نباید بازماندگان جان‌باختگان کرونا را به حال خود رها کنیم

اختلال سوگ به صورت خاموش در خانواده‌های بازمانده متوفیان کرونایی وجود دارد
نباید بازماندگان جان‌باختگان کرونا را به حال خود رها کنیم
گروه جامعه: شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور در حالی از مرز 6 هزار نفر عبور کرده که بر اساس هشدارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کارشناسان حوزه روانشانسی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های از دست رفتن افراد بر اثر کووید19 در جهان، وضعیت حاد روحی بازماندگان آن‌ها در شرایط کنونی است. 

در همین رابطه محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و مدیرگروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به لزوم توجه به بازماندگان افراد جان باخته بر اثر کرونا در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:  وقتی که عزیزی در یک خانواده از دست می‌رود، همدردی سایرین با بازماندگان این فرد، موجب تسلی خاطر و افزایش تاب آوری افراد برای تحمل فقدان به وجود آمده خواهد بود.در حال حاضر اما با توجه به مقابله همه جانبه کشور با بحران کرونا، این امکان، عملا به شکل سابق وجود نداشته و مضاف بر این، امکان برگزاری مراسم ترحیم نیز از خانواده بازمانده سلب شده است. امری که بدون تردید، آثار مستقیمی بر مناسبات روحی و روانی خانواده متوفیان گذاشته و نباید نسبت به مواجهه کارساز  با این چالش سهل‌انگاری داشته باشیم. 

حاتمی افزود: همه این مسائل منجر به این شده که اختلال سوگ در خانواده‌های بازمانده متوفیان کرونایی به صورت خاموش و پایدار وجود داشته و همه مردم باید نسبت به توجه هرچه بیشتر به این افراد در جامعه به صورت ایجاد ارتباط به شکل غیرحضوری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و انسانی داشته باشند. البته در حال حاضر به روشنی نمی‌توان گفت که چه عوارض روحی به شکل یکسان در مواردی و به شکل فردی در بازماندگان رها شده جان باختگان بر اثر کرونا به وجود می‌آید. اما بدون تردید و بر اساس قاعده و اصل روانشناسی، فردی که به مدت قابل توجهی در شرایط تحت
با مشکل برچسب و انگ ابتلا به کرونا مواجهیم
فشار قرار بگیرد، قطعا با عوارض روانی جدی مواجه خواهد شد. 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت: این افراد به جهت فقدان عزیز خود در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و همانگونه که اشاره کردم، عدم امکان برگزاری هرگونه مراسمی که زمینه حضور و همدردی و همراهی آشنایان را فراهم کند نیز به این سختی و فشار روحی دامن زده است. در این رابطه، مردم نقش اصلی و محوری را در مرتفع کردن این چالش در مناسبات فردی و خانوادگی بر عهده دارند. این نقش به سادگی قابل ایفا کردن بوده و مردم می‌توانند با ایجاد تماس و ارتباطات مجازی و تلفنی به صورت مداوم و همراهانه با بازماندگان، تحمل شرایط بسیار سخت کنونی را آسان‌تر کرده و از بروز عوارض روحی در این افراد جلوگیری کنند.  حاتمی افزود: دیگر چالش کرونایی که این روزها در جامعه جهانی و جامعه خودمان با آن مواجه هستیم، نحوه مواجهه افراد با ابتلا به این ویروس همه گیر است. عمده مشکل موجود در این باره، استیگما با همان برچسب ابتلا به کرونا است. بر این اساس با این مشکل مواجه هستیم که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا در کشور به واسطه برچسب یا انگی که جامعه در برابر آن ایجاد کرده، ابتلای به این ویروس را کتمان کرده و از بیان این مسئله، حتی در میان نزدیکان خود نیز، اکراه و امتناع دارند. 
مدیرگروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی در خاتمه اظهار داشت: به واسطه همین کتمان نیز، متاسفانه اسباب همه گیری و تشدید چرخه انتقال ویروس در جامعه فراهم می‌شود و به عنوان نمونه، شما نمی‌دانید که فرد کناردستی یا شخصی که با آن مراوده دارید به کرونا مبتلا شده یا خیر. به هر حال، ویروس کرونا این روزها و تا مدت‌ها با زندگی ما همراه خواهد بود و باید تلاش داشته باشیم تا ضمن فراهم کردن شرایط زیست کرونایی و مقابله بهداشتی و فیزیکی با تبعات کووید19، از تبعات و پیامدهای روحی و روانی حضور این ویروس در جامعه جلوگیری کنیم.