به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۱۳۰۳۱
واکنش عضو حزب اتحاد ملت به اظهارات کرباسچی

کرباسچی نباید درباره خاتمی اینگونه سخن بگوید

گروه سیاسی: سایت فرارو نوشت: حاشیه‌های انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبان تمام نشده، بعد از موضع دوگانه‌ای که این جریان سیاسی در قبال انتخابات اسفندماه داشت، به نظر می‌رسد باید منتظر یک زلزله سیاسی در بین اصلاح‌طلبان بود، اتفاقی که از مدت‌ها پیش پیش‌بینی آن صورت گرفته و اولین نشانه‌های آن نیز ظهور کرده است.
حواشی استعفای عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که برخی سخن از انحلال این شورا می‌زنند، برخی هم می‌گویند این شورا بر اساس برنامه‌های خود ادامه خواهد یافت و برخی هم موضوع را فرای این‌ها می‌دانند و می‌گویند اساسا اصلاحات نیاز به پوست‌اندازی دارد و استعفای یک نفر از یک شورا چندان مهم نیست.
چنان‌که غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه «جهان صنعت» گفته است: «وقتی یک جامعه امیدوار با آن شور و حرارت می‌آید و با استقبال خود در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای کار اصلاح‌طلبان می‌ایستند و بعد مجموعه دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیرو‌های اصلاح‌طلب و معتدل کاری می‌کنند که آن‌ها ناامید شوند؛ بازیابی سرمایه اجتماعی کار ساده‌ای نیست که گمان کنیم با دوتا شعار و چهارتا مصاحبه و... می‌توان امید را به مردم برگرداند».
دبیرکل حزب کارگزاران درباره واکنش به استعفای موسوی‌لاری با بیان اینکه «نیرو‌های سیاسی و اصلاح‌طلب اکنون باید بیشتر به ارزیابی خود، ارزیابی گذشته خود و نیرو‌های فعال خود بپردازند و بعد از آن می‌توانند به جامعه برگردند» تأکید کرده است: «فکر نمی‌کنم که با یک استعفا و بیانیه یا یک مصاحبه بتوان کاری کرد. این قضایا خیلی ساده نیست. شورای عالی اصلاح‌طلبان و همه نیرو‌های سیاسی باید ماهیت، هدف و برنامه خود را تعریف کنند. صرف اینکه یک نفر برود و یک نفر بیاید چندان تأثیرگذار نیست.»
کرباسچی در ادامه لحن خود را تند کرده و جهت انتقاد را مستقیما متوجه عارف و خاتمی کرده است: «این بحث‌ها زیاد شده، پارلمان اصلاحات و طرح‌های دیگری مطرح شده است. به نظر من باید این‌ها را کنار بگذاریم و با شخصیت‌های محترم سیاسی هم رودربایستی نداشته باشیم؛ مثلا اینکه آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند، نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کرده و بگوییم او حتما رئیس شورای عالی باشد.
آقای عارف اگر می‌توانند در شورای عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هرجایی نقش برجسته ایفا کنند، باید از او حمایت کنیم، اما اگر در عمل دیدیم شخصیت اجرائی با توانایی برقرار کردن یک سازوکار فعال را ندارد. باید تعارف را کنار بگذاریم. کار سیاسی که رودربایستی ندارد. درباره بقیه بزرگان هم همین‌طور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند...
حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر اینکه نمی‌توانند به هیچ کسی نه بگویند و... نباید تعارف داشته باشیم. ما باید به فکر مجموعه کشور، مردم و نظام باشیم. ما به همه شخصیت‌ها احترام گذاشته و دستشان را می‌بوسیم، اما در عرصه سیاست به این شکل نمی‌توان پیش رفت».
کرباسچی نمی‌تواند در قبال خاتمی اینگونه سخن بگوید
جلال جلالی‌زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با فرارو با انتقاد شدید از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حرب کارگزاران پیرامون اظهاراتش در رابطه با سید محمد خاتمی، اظهار داشت: بدون شک اصلاحات بدون رئیس جمهورش، هویتی ندارند و با آقای خاتمی است که این جنبش معنا و مفهوم پیدا می‌کند، بنابراین اظهاراتی که بیان می‌شود، پیرامون کنار گذاشتن ایشان، غیر قابل قبول است، زیرا که این افراد نیز هویت خود را از اصلاح‌طلبی گرفته‌اند، اما مطالبی را بیان می‌کنند که مورد قبول اکثریت جریان اطلاح‌طلب نیست.
وی با تاکید بر اینکه این اظهارات برای جبران شکست در انتخابات و سیگنال به جریان رقیب است که ما همچنان در صحنه هستیم، گفت: در حالیکه شورای عالی‌سیاست‌گذاری به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در جبهه اصلاحات تصمیم بر این گرفت که با توجه به شرایط موجود در انتخابات مجلس شرکت نکند و آن را تحریم کند، برخی احزاب با محوریت کارگزاران لیست‌هایی را بیرون دادند که از قبل شکست آن‌ها معلوم بود، حال بر همین مبنا، اصول‌گرایان مدعی هستند، اطلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کردند و باختند، مسبب چنین چیزی نیز امثال آقای کرباسچی هستند. جلالی‌زاده با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان بدون پشتوانه مردمی به هیچ موفقیتی دست پیدا نخواهند کرد، افزود: در انتخابات مجلس نیز بسیاری از اصلاخ‌طلبان به این نتیجه رسیدند که اولا نامزد‌های کارآمد و شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند و فضا برای رقابت محیا نیست، دوما مردم نیز با توجه به فشار‌هایی که وجود دارد و مشکلات اقتصادی، در انتخابات مشارکت پایینی دارند، برهمین اساس، لیستی داده نشد، اما با اقداماتی که برخی احزاب انجام دادند، تکلیف را مشخص کردند، به بیان دیگر در حال حاضر در جناح اصلاح‌طلب با دودسته و گروه روبرو هستیم. نماینده اسبق مجلس ششم بیان داشت: گروه اول اصلاح‌طلبان واقعی هستند که از خرداد ۷۶ تاکنون به خاطر باور قبلی که به آرمان‌ها و منافع اصلاح طلبی دارند، هزینه‌های زیادی از جمله رد صلاحیت‌های مختلف و... را به جان خریدند و هزینه‌های بسیاری نیز متحمل شدند و در انتخابات شرکت نکردند، اما در مقابل نیز عده‌ای وجود دارند که همیشه مدعی اصلاح‌طلبی هستند، اما همیشه در موقع عافیت طلبی اصلاح‌طلب هستند و در مواقع و بزنگاه‌های تاریخی و حساس حضوری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند.
سره از ناسره در جبهه اصلاحات مشخص شده است
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه در حال حاضر سره از ناسره در جبهه اصلاحات مشخص شده است، اضافه کرد: برخی از آقایان همیشه به دنبال قدرت بوده‌اند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند، به خاطر مردم کاری را انجام دهند، این اصلاح‌طلبان بدلی همواره با استفاده از حمایت اصلاح‌طلبان به دولت، مجلس و شورای شهر راه یافته‌اند و این استنباط برایشان ایجاد شد که دارای پایگاه مردمی و رای هستند، اما این انتخابات نشان داد وقتی که آن‌ها با تابلوی حزبی خود و بدون حمایت اصلاح‌طلبان لیست ارائه دهند، شانسی برای موفقیت ندارند، حتی یک نفر از ۳۰ کرسی تهران را کارگزاران نتوانست به دست آورد و این خود نشان‌دهنده وزن این حزب در میان طرفداران اصلاحات است.
جلالی‌زاده با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان دیگر باید رودروایسی و تعارفات سیاسی را کنار بگذارند و با مردم صادق باشند، ادامه داد: اتفاقات اخیر به خوبی نشان داد که جریان اصلاحات نیاز به یک نوسازی دارد و در این دگرگونی باید ناخالصی‌ها پاک شود، تا دوباره شاهد پویایی جبهه اصلاح‌طلبی باشیم، کسانیکه به آقای خاتمی اعتقادی ندارد، نمی‌تواند در این جریان به کار خود ادامه دهند، زیرا وی شناسنامه اصلاح‌طلبی است و کسی نمی‌تواند سید محمد خاتمی را کنار بگذارد، بلکه این افراد هستند که از جبهه اصلاحات کنار گذاشته خواهند شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به استعفای موسوی لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلیان، تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم، ما نیاز به یک برنامه و راهبرد تازه در جریان اصلاحات داریم، بر همین اساس، تنها شرکت در انتخابات و حضور در قدرت نیست که می‌توان اصلاح‌طلبی را پیش برد، بلکه می‌توان خیلی صریح، روشن و شفاف با مردم سخن گفت و مشکلات را تشریح کرد، از سوی دیگر باید به مطالبات و خواسته‌های مردم نیز گوش داد و آن‌ها را مطالبه‌گری کرد، در چنین وضعیتی است که اصلاح طلبی می‌تواند دوباره معنای واقعی خود را که در گذشته نیز وجود داشته را بار دیگر زنده کند.
این استاد حقوق دانشگاه تهران خاطر نشان کرد:، اما اگر دوباره مردم را برای این بخواهند که تنها موقع رای دادن حاضر باشند و در مدت چهار سال در قدرت بودن آن‌ها فراموش شوند و این چرخه مداوم تکرار شود، دیگر بدنه اجتماعی در چنین وضعی به میدان نخواهد آمد، بالعکس باید طرفداران و بدنه فعال اصلاحات همیشه در میدان باشند، تا بتواند در عمل و به معنای واقعی کلمه اصلاحات را انجام داد و این نیز تنها در صورتی محقق خواهد شد که اولا با مردم صادق و شفاف بود و دوما در قدرت منافع آن‌ها را دنبال کرد.