به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۲۱۳۰۵۲

جنگ سایبری برای سرقت اطلاعات واكسن كرونا

جنگ سایبری برای سرقت اطلاعات واكسن كرونا
گروه بین‌الملل: شبکه خبری گلوبال نیوز خبر داد که چین از میانه ژانویه شروع به خرید پنهانی وسایل محافظتی شخصی پزشکی مانند ماسک کرده و با قیمت های گزاف ۲۰ تا ۳۰ برابر قیمت خریداری شده به کشورهای دیگر چون مکزیک ... فروخته است. گزارشی که ثابت می‌کند چین از عمق این اپیدمی کشنده خبر داشته است و آن را پنهان کرده است ."

از سوی دیگر، یك مقام اطلاعاتی آمریكا می‌گوید كه سازمان‌های جاسوسی خارجی درصدد شناسایی تحقیقات آمریكا در مورد واكسن كرونا بوده‌اند. به گزارش بی بی سی، بیل اوانینا، مدیر مركز امنیتی و ضد اطلاعات ملی آمریكا گفته، دولت این كشور به سازمان‌های تحقیقات پزشكی در مورد این خطر هشدار داده است. اما او نگفته كه آیا مواردی وجود داشته كه اطلاعات مربوط به این تحقیقات سرقت شده باشد یا نه. منابع امنیتی بریتانیا هم می‌گویند كه شاهد فعالیت مشابهی (از سوی سازمان‌های اطلاعاتی خارجی) در مورد تحقیقاتشان بوده‌اند. در حال حاضر رقابت بین‌المللی برای یافتن واكسن كرونا در جریان است. پژوهشگران، شركت‌ها و دولت‌ها همگی در این تحقیقات شركت دارند و تلاش‌هایشان توسط سازمان‌های اطلاعاتی‌شان محافظت می‌شود.ئسازمان اوانینا در مورد چگونگی مقابله با اقدامات سازمان‌های اطلاعاتی خارجی توصیه‌هایی به دولت آمریكا و شركت‌ها و دانشگاه‌‌های آمریكا می‌دهد. او می‌گوید: "ما با صنایع و دولت همكاری نزدیكی داریم تا آنها بتوانند از تحقیقات و داده‌هایشان به بهترین نحو محافظت كنند. این مقام اطلاعاتی آمریكا همچنین می‌گوید: "ما كاملا انتظار داریم كه سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و حزب كمونیست چین درصدد به دست آوردن اطلاعات در مورد كاری باشند كه ما در اینجا انجام می‌دهیم." دولت آمریكا در تلاش است با برنامه‌ای كه از آن به عملیات مافوق سریع نام برده شده به تحقیقات برای یافتن واكسن كرونا كمك كند. هر كشوری كه اولین فرمول مطمئن و ایمن این واكسن را كشف كند ممكن است قادر باشد كه در ابتدا آن را در اختیار شهروندان خود قرار دهد. اوانینا گفته: "ما با هر سازمان تحقیقات پزشكی كه سرگرم كار بر روی این واكسن است، در تماس بوده‌ایم و به آنها گفته‌ایم كه بسیار مراقب داده‌هایشان باشند." او می گوید: "در دنیای كنونی هیچ چیزی بیشتر از تحقیقاتی كه به كشف واكسن كرونا كمك كند، ارزش دزدیدن ندارد."

حملات بیمارستانی
در اواسط ماه آوریل یك مقام 'اف‌بی‌آی' گفت كه برخی تلاش كرده‌اند كه به داخل كار تحقیقاتی در مورد كرونا نفوذ كنند.
تونیا اوگورتز، دستیار معاون پلیس فدرال آمریكا گفته داده‌های دارویی و پزشكی برای مدت‌های طولانی "اولین هدف جاسوسی های سایبری" بوده و سازمان‌هایی كه به طور آشكار مربوط به این تحقیقات در مورد واكسن بوده‌اند، بیش از هر چیز هدف بوده‌اند. در اواخر ماه گذشته هم جان دمرز، دستیار وزیر دادگستری در امور امنیت ملی آمریكا گفت "دور از عقل" خواهد بود اگر تصور كنیم كه چین علاقه‌ای به جزییات چنین تحقیقاتی نخواهد داشت.
مركز امنیت سایبری كانادا در ماه مارس هشدار داد كه "عوامل پیچیده تهدید ممكن است در صدد سرقت اطلاعات سازمان‌هایی برآیند كه در تحقیقات مربوط به كووید١٩ دخیل هستند." سازمان‌های جاسوسی آمریكا و غرب هم احتمالا علاقمند به فعالیت‌های چین در این مورد هستند. از جمله در مورد تلفات ناشی از كرونا در داخل این كشور و همچنین تحقیقات چین در مورد درمان و واكسن كرونا. همچنین نگرانی مداومی در مورد حمله سایبری به سازمان‌های بهداشتی وجود دارد، حملاتی كه می‌تواند به توانایی این سازمان‌ها برای مقابله با شیوع ویروس كرونا صدمه بزند. دو بیمارستان در جمهوری چك در ماه آوریل خبر دادند که هدف حملات سایبری بوده‌اند. این مساله به درخواستی غیر معمول از سوی وزیر خارجه آمریكا منجر شد. مایك پومپئو در بیانیه‌ای گفت: "ما از عامل دخیل در این قضیه می‌خواهیم كه از انجام فعالیت‌های مضر و مختل كننده سایبری علیه سیستم بهداشتی جمهوری چك و دیگر سازمان‌های مشابه در جاهای دیگر دست بردارد."
برچسب ها: واکسن کرونا