به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۱۳۲۶۷
نگران شیوع همزمان کرونا و آنفولانزا در فصل پاییز هستیم

کرونا در گرما به طور کامل از بین نمی‌رود

گروه جامعه: یک کلینیکال میکروبیولوژیست گفت: ویروس کرونا در هوای گرم کمتر می‌شود و به طور کامل از بین نمی‌رود، حتی در ماه مرداد هم همینطور است و تنها از حالت اپیدمی به پراکندگی تبدیل می‌شود.
کرونا در گرما به طور کامل از بین نمی‌رود
به گزارش ایلنا، «احمدرضا بهره‌مند» کلینیکال میکروبیولوژیست در پاسخ به این سوال که پیش از این مطرح شده بود، گرمای هوا باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، اما شاهد هستیم که در برخی نقاط جهان با افزایش گرما بیماری کاهش پیدا نکرده است، نظر شما در این باره چیست؟ گفت:  وقتی حرارت از ۳۵ به بالا و تا ۴۰ درجه برسد، این ویروس شروع به فروکش کردن می‌کند. در حقیقت اشعه یو وی ای موجود در نور خورشید براساس اطلاعاتی که داریم، تکثیر این ویروس را کاهش می‌دهد.وی با بیان اینکه پیش از این گفته شده بود که ویروس در هوا انتقال پیدا نمی‌کند و روی سطح می‌نشیند، ادامه داد: این گفته کاملا درست نیست، چراکه این ویروس هم روی سطح می‌نشیند و هم در هوا منتقل می‌شود و در خصوص این مطلب نیز آزمایش شده است. ذراتی که از سرفه افراد خارج می‌شود دو نوع هستند؛ هم ذراتی‌اند که سنگین بوده و روی سطوح می‌نشینند و هم شامل ذراتی است که در هوا پخش می‌شود و حال این ذرات در آفتاب داغ از بین می‌روند؛ البته در این فاصله نیز ممکن است، از افراد ناقل به افراد دیگر هم منتقل شوند؛ یعنی این از بین رفتن به معنی از بین رفتن کامل نیست، اما مدام کاهش پیدا می‌کند و از حالت اپیدمی خارج شده و به حالت پراکندگی تبدیل می‌شوند. این کلینیکال میکروبیولوژیست تاکید کرد: ویروس کرونا در هوای گرم کمتر می شود، اما وجود دارد و به طور کامل از بین نمی رود، حتی در ماه مرداد هم همینطور است، اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده است؛ انتظار می رود در فصل پاییز یعنی در ماههای مهر، آبان و آذر سیر سینوسی جدیدی از بیماری کرونا بوجود آید که منطبق با زمان آنفولانزا است.

وی افزو: طبق اطلاعاتی که داریم برمبنای ژنتیکی ویروس ممکن است، جهش های جدید داشته باشد و ما در آن زمان احتمالا با یک کرونای جدید مواجه هستیم. نگرانی همه و سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع احتمالی کرونا در فصل پاییز است و توصیه می‌شود همه به ویژه افراد مسن واکسن آنفولانزا و ذات الریه را بزنند.
بهره‌مند در واکنش به اینکه گفته می شود، علائم بیماری در افرادی که به تازگی به کرونا مبتلا شده اند، تغییر کرده اند و علائم بیماری به طور مشخص تب و سرفه شدید نیست، گفت: پاسخ این سوال بسیار سخت است و نمی خواهم با پاسخ به این سوال در اذهان عمومی وحشت و اضطراب ایجاد کنم، دلایل علمی وجود دارد که براساس آن گفته می شود، این ویروس در پی سیکل هایی که دارد و تکثیرهایی که می شود، ممکن است اتفاقاتی به لحاظ ژنتیکی برایش بیفتد و تغییر کند، اما در حال حاضر ادله‌ای محکمی ندارم که براساس آن بتوانم بگویم که در کرونا ویروس این اتفاقات افتاده است.وی در این رابطه ادامه داد: وقتی ژن ها جهش پیدا می کنند یک سیستم کنترلی در ویروس ها وجود دارد به نام سیستم کنترل اصلاح ژن که آن را کنترل می کنند، اما ویروس هایی مانند کرونا فاقد این سیستم کنترل اصلاح هستند. ما از نظر علمی و تئوری برای این موضوع توجیه داریم که از حوصله این بحث جداست. در مجموع به لحاظ علمی ویروس وقتی در سیکل های مختلف تکثیر می شود، جهش پیدا می کند البته جهش الزاما بد نیست، به طور مثال ویروس آنفولانزا جهش می کند و این جهش ها را بررسی می کنند و برای آن واکسن می‌سازند، لذا واکسن امسال آنفولانزا با واکسن آنفولانزا در سالهای گذشته به دلیل جهش هایی که داشته، متفاوت است. 

این کلینیکال میکروبیولوژیست تاکید کرد: همانطور که گفتم، الزاما هر جهشی بد نیست و این جهش می تواند جلوی بیماری زایی را گرفته و یا انتقال بیماری را کم کند، اما جهش های دیگری هم هست که می تواند بد باشد، اما تاکید می کنم من در حال حاضر مطالعات جدیدی را ندیدم که براساس آن بتوانیم بگوییم که این ویروس در یک ماهه گذشته جهش پیدا کرده که باعث تغییر ماهیتی آن شده و این جهش ها باعث تغییر علائم بیماری شده است.در واقع در این یکماه ادله علمی مدللی در این مورد تاکنون ندیده ام و نمی خواهم چیزی را بگویم که ادله‌ای برای آن ندارم. بهره‌مند درباره روند سینوسی بیماری کرونا گفت: وقتی که این ویروس ۵ سیکل انتقال پیدا می کند، می تواند حدود ۳۴۵ الی ۳۴۷ نفر را آلوده کند در صورتی که اگر همین سیکل را آنفولانزا  داشته باشد، حدود ۴۴ نفر را آلوده کند بنابراین وقتی که جمعیت فاصله را رعایت نمی کنند و به تمام این الزاماتی که وزارت بهداشت و دکتر زالی بارها سفارش کرده‌اند توجه نمی‌کنند؛ ممکن است با افزایش بیماری در مواقعی مواجه باشیم. وی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و عدم حضور در تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی بسیار ضروریست و تبعا عدم رعایت این موارد باعث می شود، وقتی ویروس در سیکل های مختلف تقسیم می شود، بر تعداد بیماران نیز افزوده شود و تعداد افراد آلوده با عدم رعایت موارد بهداشتی اعلام شده بالا می‌رود و این الزاما ربطی به جهش ویروس ندارد. 

بهره‌مند درباره استفاده از پلاسما درمانی در درمان کرونا گفت: پلاسمادرمانی از گذشته بوده است و یکی از روش‌های بسیار خوب درمان بیماری است و از سال ۱۸۹۱ که آنفولانزای اسپانیایی شایع شد از پلاسمادرمانی استفاده شده است. همچنین در بیماری‌های مختلف مانند کزاز، دیفتیری سیاه سرفه و ... از روش پلاسما درمانی استفاده می شود، اما باید توجه داشته باشیم که پلاسما درمانی بجز بیماری سیاه سرفه در اغلب بیماری‌هایی که  مورد استفاده قرار گرفته، بیماری ریوی مانند کرونا نبوده است.وی تاکید کرد: در پلاسمادرمانی باید از میان انواع پادزهرها و یا آنتی‌بادی‌هایی که در بدن بیماران است، سرم خالص تهیه شود و آزمایشات بالینی بعد از تهیه سرم انجام شود. پلاسمادرمانی قطعا موثر است، اما تولید آن زمانبر است.برای پلاسمادرمانی باید کاملا مطمئن بود که در سرم تهیه شده بیماری‌های دیگری وجود ندارد و باید مورد تایید سازمان غذا و دارو واقع شود. اکثر کشورها نیز به دنبال پلاسما درمانی هستند و این درمان خیلی هم امیدبخش است و به لحاظ علمی کاملا تایید شده است و در بسیاری از بیماری‌ها کاربرد درستی داشته است، اما باید آزمایشات بالینی در خصوص آن انجام شود و در صورتی که واکنش منفی و یا اثرات سوء نداشت و همچنین عاری از مواد زاید و مواد مضر بود به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده باشد. 
برچسب ها: ویروس کرونا