به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۲۱۳۷۱

گوشت پرندگان سموم هوا را دفع می‌کند

گروه علمي: یک متخصص طب سنتی توصیه کرد: در ایام آلوده هوا بهتر است مواد غذایی دارای ویتامین A، E و C مصرف شود. غلات سبوس‌دار مانند نان سنگک، ریه را تقویت می‌کند و گوشت ماهی و پرنده نیز در جذب اکسیژن و خنثی‌کردن آلرژن‌های محیطی مؤثر هستند.
گوشت پرندگان سموم هوا را دفع می‌کند
مریم مقیمی در مورد تغذیه از دیدگاه طب سنتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا گفت: از دیدگاه طب سنتی برای کم کردن اثرات آلودگی، بدن باید پاک شود. بنابراین اگر فردی به عنوان مثال دچار بیماری یبوست شده باشد برای آنکه آلودگی بر وی تأثیر بدی نگذارد ابتدا باید بیماریش درمان شود چون آلودگی هوا اثرات بیشتری بر این فرد می‌گذارد. وی تصریح کرد: بنابراین ابتدا باید بدن پاک شود یکی از راه‌های پاک شدن بدن، رفع یبوست است که خوردن انجیر خشک که کمی در آب و عسل خیس شده قبل از ناهار توصیه می‌شود. مقیمی ادامه داد: همچنین فرد اگر دچار مشکلات گوارشی و هضم نامناسب باشد به پزشک مراجعه کند تا دفع و هضمش بهبود یابد.

ویتامین‌ها دشمن سرطانهای ناشی از آلودگی هوا
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اما به طور کلی توصیه‌ای که در ایام آلوده هوا می‌شود این است که مواد غذایی دارای ویتامین A، E و C توصیه می‌شود چرا که این ویتامین‌ها فرد را در برابر سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا حفظ می‌کند. وی افزود: ویتامین A در خیار، کره، کرفس، گوجه فرنگی، هویج، تره، پیازچه و اسفناج وجود دارد و ویتامین E در انواع آجیل‌ها مانند بادام و فندق و در روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، ذرت و زیتون یافت می‌شود. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ویتامین C نیز در مرکباتی مانند گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و همچنین در سبزیجاتی مانند تره، شوید، جعفری و نعناع وجود دارد.

نان سنگگ جلوی تخریب ریه را می‌گیرد
مقیمی گفت: ترکیبات مواد معدنی مانند سلنیوم در غلاتی که سبوس‌‌دار هستند مانند نان‌ سنگک و نان جو توصیه می شود چراکه جلوی تخریب سلول‌های ریه را می‌گیرد. این متخصص طب سنتی ادامه داد: غذاهای کلسیم‌دار مانند شیر و لبنیات و برخی خشکبار مانند پسته، بادام، کشمش و انجیر در این ایام توصیه می‌شود و حتی برخی از این خشکبار‌ها مانند انجیر خشک بیشتر از شیر کلسیم دارند و کلسیم جذب فلزات سنگین را سخت می‌کند.

غذاهای منیزیم‌دار تنفس را بهبود می‌بخشد
وی افزود: غذاهای منیزیم‌دار مانند غلات و سبزیجات در بهبود تنفس افراد نقش بسزایی دارد و سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم به دلیل اینکه جلوی تشکیل شدن رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد از جذب مواد آلاینده جلوگیری می‌کند.

غذاهایی که آلرژن‌های محیطی را کم می‌کند
مقیمی گفت: همچنین آنزیم Q10 که در گوشت ماهی، پرنده و بادام‌زمینی وجود دارد در جذب اکسیژن و خنثی‌کردن آلاینده‌ها و آلرژن‌های محیطی مؤثر هستند. این متخصص طب سنتی گفت: مصرف تمام این اقلام می‌تواند در یک وعده غذایی گنجانده شود به عنوان مثال در وعده صبحانه افراد می‌توانند بادام و انجیر را مصرف کنند و در هنگام صرف شام نیز از سبزیجات پخته و خشکبار استفاده کنند.
مرجع : فارس