به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۲۱۳۷۴۴

زدن ماسک در بیش از ۵۰ کشور اجباری است

زدن ماسک در بیش از ۵۰ کشور اجباری است
گروه بین‌الملل: بیش از ۵۰ کشور در گوشه و کنار دنیا در تلاش برای کاهش تعداد بیماران کووید-۱۹ و کند کردن فرآیند انتقال ویروس کرونا استفاده از ماسک را برای تمام شهروندان در معابر عمومی اجباری کرده و برای متخلفان جریمه در نظر گرفته‌اند.
 

به گزارش الجزیره، هر چند هنوز درباره فایده‌های زدن ماسک در جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا بحث و جدل فراوان است اما دست‌کم مقام‌های بهداشتی ۵۰ کشور در شش قاره درباره لزوم استفاده از آن به جمع‌بندی رسیده‌اند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است افراد سالم می‌توانند ماسک نزنند اما اگر کسی احساس بیماری کرد یا در حال مراقبت از یک بیمار کووید-۱۹ است، باید از ماسک استفاده کند.
از سوی دیگر، موسسه رابرت کخ گفته است شواهدی مبنی بر جلوگیری کردن ماسک از منتقل شدن ویروس کرونا از فرد مبتلا به ویژه هنگام عطسه و سرفه کردن و حرف زدن وجود ندارد. به این ترتیب، هدف از طراحی و استفاده از ماسک می‌تواند پیشگیری از ورود ذرات آلوده به ویروس کرونا به بدن افراد باشد. برخی کشورها از جمله انگلیس و سنگاپور هم از مردم خواسته‌اند در کوچه و خیابان ماسک نزنند تا وسایل پیشگیری دست مبارزان واقعی خط مقدم برسد. در همین حال، مرکز پایش و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا به مردم توصیه کرده است به جای زدن ماسک‌های جراحی از هر نوع پارچه یا وسیله برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنند.

در کشورهای آسیایی چین و تایوان و هنگ‌کنگ زدن ماسک حتی پیش از آمدن کرونا هم اقدامی مرسوم بود و مردم به خاطر آلودگی هوا یا شیوع گسترده آنفلوانزهای فصلی و سارس به استفاده از ماسک عادت کرده بودند. ونزوئلا از نخستین کشورهایی بود که زدن ماسک را از اوایل ماه مارس اجباری کرد. بعد نوبت به ویتنام رسید و جمهوری چک هم نخستین کشور اروپایی لقب گرفت که از مردم خواست در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنند. زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهوری اسلوواکی در مراسم سوگند خوردن دولت جدید ماسکی قرمز همرنگ لباس خود بر چهره داشت تا مردم را این‌گونه به زدن ماسک ترغیب کند. در روزهای پایانی مارس بوسنی و هرزه‌گوین استفاده از ماسک را در معابر عمومی اجباری اعلام کرد و کلمبیا و امارات همزمان در روز چهارم آوریل این قانون را به آگاهی شهروندان خود رساندند. کوبا، اکوادور و اتریش روز ششم آوریل و مغرب در شمال آفریقا یک روز بعد ماسک را اجباری کردند. در این کشور آفریقایی نزدن ماسک بیرون از خانه می‌تواند تا سه ماه زندان و ۳۰۰ درهم (۱۳۰ دلار) جریمه داشته باشد. ترکیه، السالوادور و شیلی اندکی بعد به جمع این کشورها پیوستند و روز نهم آوریل نوبت به بیش از ۱۰ کشور آفریقایی رسید؛ کامرون، آنگولا، بنین، بورکینافاسو، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، کنیا، لیبریا، رواندا، سیرالئون و زامبیا همگی در یک روز استفاده از ماسک را در دوران شیوع کرونا اجباری کردند. انتظار می‌رود نیجریه هم تا یکی دو روز آینده قانون زدن ماسک در معابر عمومی را ابلاغ کند. آرژانتین، لهستان، لوکزامبورگ، جاماییکا، هر ۱۶ ایالت آلمان، بحرین، قطر، هندوراس و اوگاندا هم در دو هفته اخیر به شیوه استفاده مردم از ماسک برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا روی آورده‌اند.
 
برچسب ها: ماسک