به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۱۳۹۱

یارانه کالا جایگزین پرداخت نقدی می شود

گروه اقتصادي:​ یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که احتمالا دولت در بودجه سال 93 روشی ترکیبی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در پیش می‌گیرد.
یارانه کالا جایگزین پرداخت نقدی می شود
علی‌محمد احمدی اظهار کرد: حدس من این است که دولت بین روش‌های مختلف پرداخت یارانه مردد است و ممکن است در بودجه سال 93 به صورت ترکیبی عمل کند یعنی به بخشی نقدی یارانه پرداخت کند، به بخشی کالا بدهد و بخشی را هم حذف کند. وی افزود: ظاهرا دولت خودش هنوز به جمع‌بندی نرسیده و حدس و گمان‌هایی به شکل پراکنده توسط مسئولین مطرح می‌شود البته نهایتا باید آقای نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تصمیم نهایی در این رابطه را اعلام کند. نماینده دهلران در مجلس اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت در حال حاضر به این جمع‌بندی رسیده که با شیوه موجود پرداخت یارانه نقدی آن هم به شکل فراگیر قادر به ادامه کار نیست و حتی اگر کسری هزار میلیاردی امسال را به هر شکل جبران کند، قطعا برای سال آینده با مشکل مواجه است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: قطعا مجلس در بودجه 93 به بند 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از هدفمندی بیشتر توجه می‌کند و اجازه نخواهد داد که یارانه به همه خانوارها یکسان پرداخت شود. احمدی با بیان اینکه یارانه می‌تواند مستقیم، غیرمستقیم، نقدی، غیرنقدی و یا کالایی باشد، اظهار کرد: در مواردی ارائه کالا دارای پیامد مثبت برای خانوار است مثلا اگر توزیع شیر خشک، پروتئین یا هر چیزی که اثر مثبت روی خانواده باشد، بهتر است پرداخت به صورت کالایی و به شکل بن باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کس با کوپنی کردن اقتصاد موافق نیست، گفت: ارائه کالا با کوپن فرق دارد. دولت می‌تواند ‌رفاه‌کارت برای هر کس تعریف کند و معادل سهم نقدی فرد را برای او اعتبار بگشاید و این مبلغ تنها در ازای خرید کالا قابل استفاده باشد در این صورت هم فرد می‌تواند کالا را که موثر در رشد خانواده است، استفاده کند و هم از پرداخت نقدی جلوگیری می‌شود. در این روش دولت می‌تواند با تولیدکننده یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل رفاه توافقی داشته باشد همچنان که این کار در کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیز انجام می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: بسیاری ممکن است معتقد باشند که باید انتخاب را به مصرف‌کننده بدهیم اما در زمانی هم کالایی مثل شیر، گوشت یا یارانه دارو و سلامت ضروری و تاثیرگذار است. در این شرایط باید سیستمی طراحی شود که این کالاها قابل نقل و انتقال به غیر نباشد و به سمت ایجاد یک سیستم الکترونیک برویم تا افراد بتوانند از طریق رفاه‌کارت یارانه کالایی خود را دریافت کنند. احمدی در پایان با بیان اینکه ادامه شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی به مردم به مصلحت نیست، گفت: اگر دولت در تدوین بودجه 93 توجه لازم را به ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها نداشت، مجلس حتما به شکل شفاف این موضوع را در بودجه لحاظ خواهد کرد که اگر دولت حتی نمی‌خواهد یارانه برخی افراد را حذف کند، پرداخت یکسان به تمام خانوارها نداشته باشد.
مرجع : ايسنا

علي از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۰:۳۱
عده ي زيادي از هموطنان كه به فكر آينده ي كشورمان هستند با حذف كلي يارانه ها و ثابت ماندن دلار 3000 توماني موافقند . اين امر در كوتاه مدت فشار به قشر متوسط و ضعيف جامعه وارد مي كند ولي در دراز مدت باعث شكوفايي اقتصادي مي گردد .البته در صورتي كه مسئولان رده بالا كفايت و لياقت اداره ي كشور را داشته باشند . . . (169819)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۱:۰۷
هیچکس نمیدونی این گندی رو که اقایان مدعی دولت قبل زده اند رو چه جوری درست کنند. (169840)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۱۳
یارانه کالا...!؟
این همون داستان کوپن در زمان هاشمی نیست....!؟
دارم شک میکنم...!!!؟ (169924)
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۰۵
اگه کوپنی بشه دیگه هیچ رقابتی بین تولید کننده ها به وجود نمیاد, کیفیت کالاهایی که کوپنی هستند میاد پایین چون تولید کننده از بابت فروش کالاش مطمئنه و دلیلی برا افزایش کیفیت نداره , مشتری هم که ما مردم هستیم در انتخاب کالا حق انتخاب نداریم و هزارتا بدی دیگه که کوپن داره مثل صف کشیدن 30 متری مردم از کار و زندگی افتادن مردم و .... (170084)