به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۱۳۹۴۳

می‌دانم شب اجرا تنها هستم

گروه فرهنگی: «به‌عنوان بازیگر می‌دانم که شب اجرا تنها هستم، بدون تماشاگر، بدون نور، حتی بدون کارگردانی که کارم را ببیند.»
می‌دانم شب اجرا تنها هستم
به گزارش ایسنا،این جمله‌ای است که نسیم ادبی می‌گوید. بازیگری که قرار است امروز و فردا  در اجرای آنلاین نمایش «خانم آنلاین» نوشته و کار آریان رضایی بازی کند.او ادامه داد: بازی در یک اجرای آنلاین برای بازیگر تجربه‌ای جالب ولی بسیار دشوار است چون شما به عنوان بازیگر اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی تئاتر یعنی تماشاگر را ندارید. خودت هستی و خودت و از این نظر کمی شبیه فضای تمرین است و آن هم یک تمرین تک نفره؛ نه همراه با گروه، نه در کنار کارگردان و...او با تشریح شیوه تمرین خود برای بازی در این اجرا افزود: به تنهایی جلوی لپ‌تاپم نشسته‌ام و تمرین می‌کنم، آن هم در فاصله‌ای بسیار نزدیک به لپ‌تاپ، چون بحث کیفیت صدا هم خیلی مهم است و نمی‌توان با فاصله زیادی از لپ‌تاپ قرار گرفت چون صدا به تماشاگر نمی‌رسد.بازیگر نمایش‌های «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و «یک صبح ناگهان» اضافه کرد: در چنین تجربه‌ای دوربین ثابت است. گویی برای مدیوم دیگری کار می‌کنی و این بسیار مهم است که در عرض ۳۰ یا ۴۰ دقیقه بتوانی تماشاگری را که نمی‌بینی، جذب کنی. ممکن است این گونه تصور شود که گویی تماشاگر مشغول تماشای فیلم است؛ درحالیکه چنین نیست و بازیگر باید فضایی مابین تئاتر و فیلم برای او ایجاد کند.ادبی نقش خود را هم در این نمایش بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: این نقش حتی برای بازی در تئاتر صحنه‌ای هم سخت است و به تمرین زیادی نیاز دارد. این نمایش درباره زنی است که درس آشپزی می‌دهد ولی ناگهان دچار فراموشی و متوجه اتفاقاتی درون خود می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه در این نمایش به نوعی ارتباط با تماشاگر وجود دارد، توضیح داد: آریان رضایی کارگردان نمایش به دلیل تجربه‌ای که در تئاتر شورایی دارد، شیوه‌ای را انتخاب کرده که به نوعی با تماشاگر در ارتباط است. در اجرای قبلی او نمایش «آقای شادی» که با بازی افشین هاشمی اجرا شد، تماشاگران می‌توانستند پیامک بدهند. در اجرای ما هم مخاطبان می‌توانند کامنت بگذارند و من به عنوان بازیگر این امکان را دارم که با این شیوه با تماشاگرم ارتباط داشته باشم.او اجرای آنلاین تئاتر را امکانی تازه برای این هنر دانست و توضیح داد: حتی وقتی اجراهای زنده تئاتر از سر گرفته شود، تئاتر آنلاین می‌تواند به عنوان یک فضای دیگر ادامه پیدا کند. در اجرای همین نمایش هم قصد ما یک ارزیابی است و اگر بازخورد مثبتی بگیریم، اجرای آنلاین خود را ادامه خواهیم داد.بازیگر نمایش‌های «کسوف» و «ترن» با تاکید بر اینکه هیچ چیز جای اجرای زنده تئاتر را نمی‌گیرد، افزود: در کشورهای دیگر اشکال گوناگون تئاتر مانند تئاتر آپارتمانی و ... رایج است. اجرای آنلاین هم به عنوان یک سبک می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد ولی همه می‌دانیم که نمی‌تواند جایگزین تئاتر صحنه‌ای شود. تماشای تئاتر در سالن حس و حال بسیار متفاوتی دارد تا اینکه از طریق دوربین، نمایشی را ببینیم. این شیوه‌ها گاهی می‌تواند جالب باشد ولی تئاتر یعنی ارتباط نفس به نفس تماشاگر و بازیگر.ادبی اضافه کرد: وقتی تماشاگری نیست، هیچ کس نیست که بعد از اجرا تشویقت کند. ناگهان همه چیز به پایان می‌رسد و گویی ارتباط قطع می‌شود و می‌دانم بعد از این اجرا ناگهان تک و تنها می‌مانم. چیزی که اصلا به آن عادت ندارم. همیشه بعد از هر اجرا تماشاگران هستند که ما را با دست زدن تشویق می‌کنند و به ما انرژی می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: در این شرایط که هیچ کاری نمی‌توانیم روی صحنه ببریم، بهتر است دنبال فضاها و تجربه‌های تازه باشیم تا اینکه دست روی دست بگذاریم و منفعل بمانیم.نسیم ادبی در پایان تاکید کرد: درست است ریشه ما اجرای زنده تئاتر است و هرگز از اصل خود جدا نمی‌شویم ولی نمی‌توانیم همیشه هم مستبد باشیم و در به روی همه تجربه‌های تازه ببندیم. اجرای آنلاین هم یک شیوه است که می‌توان آن را آزمود و اگر موفق بود، بعدا می‌تواند در کنار اجرای صحنه‌ای تئاتر به شکل مقطعی و به عنوان امکانی تازه وجود داشته باشد.   نمایش «خانم آنلاین» بر اساس نمایش‌نامه‌ی «روز عزیز مرده» نوشته‌ی محمد چرم‌شیر، برای اجرای آنلاین و تعاملی توسط آریان رضایی به نگارش درآمده و قصه‌ی آن درباره‌ی زنی است که در ایام قرنطینه به صورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی می‌دهد.
این نمایش با بازی نسیم ادبی ساعت ۱۰ شب به صورت زنده اجرا خواهد شد.علاقه‌مندان به دیدن و آشنایی با نحوه‌ی این اجرا می‌توانند به صفحه‌ی «خانم آنلاین» در سایت تیوال مراجعه کنند. دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: سینا افشار (طراح گرافیک)، امیر قالیچی (مدیر روابط عمومی و تبلیغات)، محمد جواد ایزدی (ساخت تیزر) و سید ضیا صفویان (عکاس).