به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۲۱۴۲۸۵

سقوط نفت از آن طرف بام!

گروه اقتصادی: قیمت نفت در پی افزایش تعطیلی چاه‌ها در واکنش به افت تقاضا در بحبوحه بحران پاندمی ویروس کرونا در روزهای اخیر بهبود یافته است و در این میان، برخی از تحلیلگران نسبت به کمبود عرضه در سالهای آینده که ناشی از آسیبهای اخیر وارد آمده به بازار است، هشدار داده‌اند.
سقوط نفت از آن طرف بام!
به گزارش ایسنا، تقاضا برای نفت به شدت کاهش پیدا کرده است و با وجود این که انتظار می‌رود میزان مصرف در ماه‌های آینده ضعیف بماند، اوضاع آوریل کم سابقه محسوب می‌شود. چندین کشور اروپایی به همراه شماری از ایالتهای آمریکا محدودیتهای ماندن در خانه را تسهیل کرده‌اند. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: اگرچه تردیدهایی پیرامون روند تولید نفت وجود دارد، به نظر می‌رسد که بازار در بحبوحه خوش بینی اقتصادی رو به رشد، متقاعد شده است که تقاضا و قیمتها به سرعت بهبود پیدا خواهند کرد.کاهش روند عرضه چشمگیر خواهد بود. بانک استاندارد چارترد در یادداشتی به مشتریانش اعلام کرد سطح فعلی فعالیت در نفت شیل آمریکا به حدی اندک است که بدون بهبود تکمیل چاهها، کاهش تولید سریع خواهد بود. این بانک پیش بینی کرده است که تولید نفت شیل به میزان ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می‌کند.اما این ضرر تنها مربوط به نفت شیل آمریکا نخواهد بود. تولید مرسوم نفت در سراسر جهان که عمده عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد نیز از قیمتهای پایین، تعویق فعالیتهای تعمیراتی و تعطیلی چاه‌ها آسیب خواهد دید.کاهش چشمگیر تولید جهانی نفت که بخشی از آن دائمی خواهد شد، ممکن است زمینه ساز سیکل بعدی افزایش قیمتها شود. گلدمن ساکس در یادداشتی برای مشتریانش نوشت: فعالیت کمتر و عادی شدن تدریجی تقاضا، وضعیت را در سال ۲۰۲۱ مطلوب‌تر خواهد کرد. این بانک سرمایه گذاری پیش بینی کرده که قیمت هر بشکه نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار صعود خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران حتی کمبود عرضه در برابر تقاضا را پیش بینی می‌کنند. شرکت تحقیقات انرژی "ریستاد انرژی" در گزارش جدیدی اعلام کرد اگرچه جهان در حال حاضر با بزرگترین اشباع عرضه به ثبت رسیده تاکنون مواجه است اما اوضاع در سالهای آینده تغییر فاحشی پیدا خواهد کرد و کاهش چشمگیر اکتشاف و تولید، تاثیر طولانی مدتی روی بازار جهانی نفت خواهد گذاشت و قیمتها را در سال ۲۰۲۵ که کمبود عرضه به پنج میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود، به بالای ۶۸ دلار در هر بشکه می‌رساند و به دلیل چشم انداز کمبود عرضه، قیمت نفت ممکن است به سطح بالاتری صعود کند.اما انتظارات برای چنین کمبود عرضه‌ای به بهبود چشمگیر تقاضا منوط است. تحت سناریوی پایه ریستاد انرژی، تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند یعنی باید تقاضا تا پنج سال دیگر پنج میلیون بشکه در روز دیگر افزایش پیدا کند.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های مذکور ممکن است بیش از حد خوش‌بینانه باشد. با توجه به رکود اقتصادی که ممکن است بسیار شدید باشد، مدتی طول خواهد کشید تا آنچه که در چند ماه گذشته از دست رفته است، ترمیم شود. حتی اگر دولتها موفق شوند اقتصادهای آسیب دیده از پاندمی کرونا را نجات دهند، زخمهای ماندگار روی بخشهای هواپیمایی و تردد شخصی و همچنین افزایش دورکاری مانع از بهبود کامل تقاضا برای نفت خواهد شد. این امر به همراه ادامه پیشرفت خودروهای برقی، چشم انداز رشد تقاضا برای نفت را روشن نشان نمی‌دهد.حتی برخی از مدیران نفتی درباره هراس خود از پیک تقاضا برای نفت صحبت می‌کنند. فان بوردن، مدیرعامل شرکت رویال داچ شل اظهار کرده که این شرکت در حال بررسی نابودی عظیم تقاضاست که حتی نمی‌داند چه زمانی بهبود پیدا خواهد کرد.بر اساس گزارش اویل پرایس، اما شرکت ریستاد انرژی تنها شرکتی نیست که کمبود عرضه و بهبود چشمگیر قیمتها را پیش بینی می‌کند. تحلیلگران بانک استاندارد چارترد می‌گویند که بازار گستردگی آسیبهای دائمی بخش عرضه را دستکم گرفته است و قیمتها برای مقابله با ریسک کمبود عرضه در آینده باید افزایش پیدا کند.
برچسب ها: قیمت نفت