به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۲۱۴۳۰۵

سرفه‌های کرونایی را بشناسید

گروه علمی: داشتن سرفه‌های خشک یکی از نشانه‌های ابتلا به کرونا عنوان‌شده و نگرانی افراد را پس از هر بار سرفه به همراه دارد، اما سرفه‌های ناشی از کرونا چه ویژگی داشته و چه تفاوتی با سرفه‌های عادی دارد؟
سرفه‌های کرونایی را بشناسید
سال‌هاست که پزشکان و متخصصان ویژگی‌های انواع مختلف سرفه را گوش می‌دهند تا به تشخیص بیماری کمک ‌کنند. سرفه یک ابزار تشخیصی ارزشمند است، اما چگونه می‌توان سرفه‌ معمولی را از سرفه‌ای که نشان از کرونا دارد، تشخیص داد؟ سرفه‌های گاه‌به‌گاه عادی هستند، اما سرفه‌هایی که هفته‌ها ادامه می‌یابد، مخاط خونی ایجاد می‌کند، باعث ایجاد تغییر در رنگ خلط می‌شود یا با تب، سرگیجه یا خستگی همراه است، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد.

سؤالات پزشکان برای رسیدن به علت سرفه
اگر در مورد سرفه به پزشک مراجعه کنید، ممکن است این سؤالات از شما پرسیده شود:
چه مدت سرفه شما ادامه داشته است؟ روزها، هفته‌ها، ماه‌ها؟
چه زمانی سرفه شدیدتر است؟ شب، صبح، به‌طور متناوب در طول روز؟
سرفه‌ شما چه صدایی دارد؟ خشک، مرطوب، بلند، نرم؟
آیا سرفه مشکلاتی مانند استفراغ، سرگیجه، بی‌خوابی یا چیز دیگری ایجاد می‌کند؟
سرفه شما چقدر جدی است؟ آیا با فعالیت‌های روزمره دخالت می‌کند، آیا خسته‌کننده، آزاردهنده، مداوم، متناوب است؟

علت خشک بودن سرفه های کرونایی چیست؟
پزشکان معتقدند که سرفه‌ کویید ۱۹ خشک و مداوم است و باعث تنگی نفس می‌شود. با توجه به اینکه ویروس کووید ۱۹ بافت ریه را تحریک می‌کند، سرفه‌های ناشی از این بیماری، خشک و مداوم و همراه با تنگی نفس و درد عضلانی است.بارزترین علائم کویید ۱۹ تب و خستگی است و ممکن است شما احساسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا کنید. سرفه خشک در حدود نیمی از بیماران آلوده وجود دارد. با پیشرفت بیماری، بافت ریه مملو از مایعات می‌شود و ممکن است بدن برای دریافت اکسیژن کافی، بیشتر دچار تنگی نفس شود.

مرطوب و خلط‌آور یا خشک و خش‌دار؟
 سرفه مرطوب از دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ها و مجاری هوایی تحتانی ، برخلاف بینی و گلو ) خلط ایجاد می‌شود. صدای سرفه مرطوب در اثر حرکت موجود در مجاری هوایی ایجاد می‌شود و هنگام تنفس می‌تواند با صدای خس‌خس همراه باشد. مجاری هوایی تحتانی غدد ترشحی بیشتری نسبت به گلو دارند، به همین دلیل عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی باعث سرفه خیس می‌شود.سرفه خشک خلط ایجاد نمی‌کند. معمولاً از پشت گلو شروع و صدای درشت ایجاد می‌کند. سرفه خشک راه‌های هوایی را پاک نمی‌کند، بنابراین افراد مبتلا اغلب آن را ناخوشایند توصیف می‌کنند. عفونت‌های بینی و گلو باعث تحریک آن مناطق می‌شود و سرفه خشک را همراه با گلودرد ایجاد می‌کند. این نوع سرفه‌ها اغلب در آنفلوانزا یا سرماخوردگی مشاهده می‌شود.گاهی اوقات سرفه می‌تواند خشک باشد و درنهایت خیس شود. به‌عنوان‌مثال، ذات‌الریه و عفونت ریه اغلب با سرفه خشک شروع می‌شود که گاهی دردناک است و می‌تواند باعث تنگی نفس شود. با پیشرفت عفونت، کیسه‌های هوایی ریه از ترشحات التهابی مانند مایع بافت ریه و خون پر می شوند و سپس سرفه خیس شود. در این مرحله، خلط لکه‌دار می‌شود.سیاه‌سرفه ناشی از عفونت باکتریایی است که سلول‌های موجود در مجاری هوا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تحریک و ترشح می‌شود. علائم این بیماری شامل سرفه است که با صدای بلند «نفس کشیدن» خاتمه می‌یابد و مخاط اغلب خارج می‌شود.سرفه طولانی‌مدت و زور آور می‌تواند به مجاری هوایی آسیب برساند، یا باعث شکستگی دنده یا پارگی عضلات شود. بنابراین مهم است بدانید که به کمک پزشکی نیاز دارید. بنابراین سرفه هر نوعی که باشد، مراقب آن باشید و اگر از بین نرفت یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید (به‌صورت حضوری یا از طریق ملاقات از راه دور).
برچسب ها: ویروس کرونا