به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۱۴۴۲۰

آنفلوانزا توان دفاعی بدن را از بین می‌برد

گروه علمی: نتایج تحقیقات محققان استرالیایی نشان می دهد ویروس آنفلوانزا A سلول های اصلی سفید خون را نابود کرده و در بین آنها مخفی می شود تا بدین ترتیب موجب گسترش خود در تمام بدن شود.
آنفلوانزا توان دفاعی بدن را از بین می‌برد
محققان دانشگاه لاتوربه استرالیا با استفاده از شیوه‌های بیوشیمیایی و میکروسکوپ با وضوح بالا دریافتند ویروس می‌تواند گلبول‌های سفید خون موسوم به مونوسیت ها را از طریق مرگ سلولی برنامه ریزی شده نابود نماید و موجب تکثیر خودش شود.این پدیده موسوم به «اسب تروا» به ویروس امکان گسترش مؤثر در درون بدن را می‌دهد.
«جورجیا آتکین اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مونوسیت ها برای توانایی سیستم ایمنی بدن در نابودی مهاجمان و تسهیل روند ترمیم مهم هستند. ما می‌توانیم این نوع سلول‌های سفید خون را به نیروهای ذخیره در ارتش تشبیه نماییم.»وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم این ویروس می‌تواند به شکل مؤثری در این سلول‌های حیاتی نفوذ کند و موجب مرگ انها و تکه تکه شدن شأن شود. سپس این تکه‌های کوچک همانند اسب تروا عمل کرده و مجموعه‌ای از اجزای ویروسی که هم می‌توانند به ویروس کمک کنند و هم پاسخ ایمنی ضدویروسی مهمی را القا نمایند را حفظ کند.»محققان همچنین گزارش کردند که داروهای ضدروان پریشی که معمولاً تجویز می‌شود، می‌تواند به محدودکردن روند گسترش ویروس آنفلوانزا A در ارزیابی کشت سلول‌های آزمایشگاهی و مدل‌های اولیه موش‌ها کمک کند.طبق گزارش محققان، ویروس آنفلوانزا A سالانه ۳ تا ۵ میلیون نفر را در جهان مبتلا به بیماری شدید می‌کند و مسئول مرگ حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۹۰ هزار نفر در جهان به دلیل مشکلات تنفسی است.به گفته محققان، یافتن شیوه‌های جدید گسترش این ویروس برای توسعه روش‌های جدید درمانی ضروری است.