کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پراید 90 میلیونی را ببینید شاید چشمتان باز شد!

21 ارديبهشت 1399 ساعت 18:27


گروه سیاسی: داوود حشمتی در سایت امتداد نوشت: این روزها موضوع قیمت فروش پراید 90 میلیونی به موضوع اصلی رسانه‌های محافظه کار تبدیل شده است. روی عمده سخن آنها نه با دولت روحانی بلکه با کسانی است که در سال 96 از دولت روحانی حمایت کردند و از مردم خواستند تا به خاطر برنگشتن به گذشته و شرایطی که هر روز اجناس گران میشد، در مقابل رقیبان (که هر سه از جناح محافظه کار بودند) به روحانی رای دهند.سئوال این است که آیا جریان اصلاحات حرف اشتباهی در این باره زده بود؟ ظاهرا حافظه محافظه کاران دچار نسیان و عارضه کهنسالی شده است. اگر آنها فراموش کردند لازم است موارد زیر را یادآوری کنیم:

1-  چرا گفته شد با آمدن جریان رقیب (که مخالف برجام بودند) به عقب بر می گردیم؟ آنها فراموش کردند اما یادمان هست که در سال 96 برجام پابرجا بود و همه ما نگران بازگشت به شرایط تحریمی بودیم که مخالفان برجام آن را «نعمت» میدانستند. امروز چرا از پراید 90 میلیونی تعجب می کنند؟ مگر مدعی مقاومت نبودند؟

2- فراموش کردند که تنها با اعلام توافق برجام دو خودروساز کشور به چه وضعیتی دچار شدند؟ کمپین نخریدن خودروی صفر هر دو خودروساز را به زمین زده بود و دولت ناچار شد 20 هزار میلیاردتومان وام به آنها تزریق کند تا خودروهایشان را با شرایطی بسیار مناسب در اختیار مصرف کننده بگذارند. مگر این همان پرایدی نیست که دولت آن را با التماس (در سایه برجام)‌ به 5 میلیون تومان پول پیش و اقساط چهارساله به مردم فروخت؟

3- طلبکار وضعیت موجود اتفاقا ما هستیم که باید بگوییم: پراید 90 میلیونی را دیدید؟ هنوز هم فکر می کنید برجام دستاوردی نداشت؟ دلار 16 هزار تومانی را دیدید؟ هنوز هم طلبکارید؟ فراموش کردید که از ترامپ می خواستید برجام را «پاره کند»؟

4- گفتیم که نباید به عقب بازگشت برای اینکه همین وضعیت را می دیدیم. مشخص بود که با آمدن جریان ضدبرجام، نه در سال 97، بلکه در همان سال 96 ترامپ از برجام خارج میشد و وضعیت به مراتب وخیم تر بود. لذا وضعیت فعلی نتیجه روشن برهم خوردن برجام است که خواست ترامپ و مخالفان داخلی برجام بود.

5- قیمت تمام شده پراید امروز تحت تاثیر تحریم‌ها نهایتا نمی‌تواند بیش از 30 میلیون تومان باشد اما مردم آن را با ولع هرچه بیشتر به 90 میلیون تومان یا حتی بالاتر میخرند. چرا؟ جز اینکه چشم اندازی از آینده با ثبات برای کشور نمی بینند؟ جز اینکه معتقدند شرایط روز‌به‌روز با از بین رفتن برجام بدتر خواهد شد و سرمایه‌های آنها از بین می‌رود؟ این همان وضعیتی که از همان ابتدای ورود مخالفان برجام به دولت در سال 96 با آن روبه رو میشدیم. الان از چه چیز طلبکارند؟ مگر اینکه آنها به ما راست نگفته باشند و به جای تقابل با ترامپ قرار داشتند از طریق واسطه گری (روسیه) و رفاقت پوتین با ترامپ معامله کنند و برهم خوردن این معامله است که هم ترامپ را عصبانی کرد و هم مخالفان برجام را در داخل. اینگونه است که شاید مردم در داخل باید تاوان آن را پس دهند.

6- برای آنکه صحت ادعاهای آن را بسنجید باید از آنها پرسید: با پراید 90 میلیونی مخالفید؟ پس چرا مانند جن و بسم‌الله از مذاکره واهمه دارید؟ مگر نه اینکه حتی چین هم برای تامین منافع خود حاضر به معامله با ترامپ شد؟ نگارنده به هیچ وجه به مذاکره در شرایط ضعف معتقد نیست. چرا که در آن شرایط آنچه اتفاق می‌افتد مذاکره نیست. در این شرایط مردم می‌توانند از حاکمان طلبکار باشند که چرا کشور را به جایی رساندند که پراید 90 میلیون تومان است. اما شما نمی‌توانید مدعی آن باشید. چراکه این وضعیت، همان وضعیت مطلوب کیهانیون است. همانها که بعد از باخت وحشتناک در انتخابات (با همه امکاناتی که بسیج شده بود) به ترامپ نوشتند: «برجام را پاره کن و ایران را نجات بده.» نوشتند: «ترامپ هرگز از برجام خارج نخواهد شد و برجام کشور را عقب نگه داشته است»

لذا باید گفت: پراید 90 میلیونی را ببینید شاید چشمتان باز شد که برجام با این کشور چه کرده بود. مدل مطلوب برای شما این است که اعلام کنید: «مردم باید پراید را 200 میلیون بخرند و به مقاومت ادامه دهند» نه اینکه با رسیدن قیمت پراید به 90 میلیون جا زده و دست از انقلابی‌نمایی بردارید.


کد مطلب: 214511

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/214511/پراید-90-میلیونی-ببینید-شاید-چشمتان-باز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir